Wordt reclameblokskippen een tv-trend in 2020?

Geplaatst op di 07 jan 2020 om 13:15

RTL 4 heeft in de talkshowoorlog met NPO 1 een buitengewoon rigoureus en kostbaar wapen ingezet: het schrappen van alle reclameonderbrekingen in Jinek, een unicum voor een commerciële tv-zender. Op zijn beurt schrapte NPO 1 gisteren het reclameblok voorafgaand aan zijn nieuwe talkshow Op1, om zo nét iets eerder te beginnen dan Jinek. “Tactische oorlogsvoering“, noemt tv-producent Marc Dik deze tegenreactie. Wordt reclameblokskippen een tv-trend in 2020?

Matthijs van Nieuwkerk had gisteren zes van de presentatoren van Op1 in de studio zitten en besprak het reclameblokskippen. “Het gekke is dat het tijdstip van Op1 eerst 22.30 uur was. Toen zei RTL: ‘We gaan om 22.20 uur en we beginnen al op vrijdag.’ Dat was ook wel een stuntje vond ik. Nu gaan jullie ook naar 22.20 uur en nu gaan zij naar 22.16 uur. Ja, Tijs, dit is het spel, hè?

Op1-ster Tijs van den Brink: “Ja en zij hebben net iets meer ruimte dan wij denk ik. Zij hebben gewoon een commerciële zender, waarop je kunt doen wat je wil. Hier moet je dealen met omroepen enzo, maar goed: we gaan het zien, we hebben er zin in.”

Matthijs van Nieuwkerk: “Zou het belangrijk zijn, die paar minuten?

Tijs van den Brink: “Ik weet het niet. Ik ben ook eerlijk gezegd niet zo heel erg geïnteresseerd in die kijkcijferrace. Ik vind het hartstikke leuk dat we dit gaan doen met z’n allen en ik hoop vooral dat we een ander programma gaan maken dan Eva. Ik gun haar al het succes en ik hoop dat wij ook een beetje succes hebben.”

Verwarring

Televisiepersoonlijkheid Maurice Wijnen vindt het als kijker allemaal vrij verwarrend, zegt hij op Twitter. “Het gekste aan Jinek en Op1 is dat ik totaal in de war ben qua tijd! Programma op driekwart, je kijkt op de klok en het is pas 23.05 uur!

Het lijkt wel of Jinek nu elke dag vroeger begint, aldus Story-baas Guido den Aantrekker. “Het zal erop uitdraaien dat Jinek binnenkort om 09:37 uur begint. Heeft ze wel gewonnen“, grapt hij.

Telegraaf-journalist Rob Goossens: “De kijker is de klos want die kan er geen touw aan vastknopen.

Sommige sterren zijn jaloers en willen óók reclameblokloos uitzenden. “In het kader van de eerlijke concurrentie op alle fronten, zou het fijn zijn als het reclameblok tussen Nieuwsuur en De Monitor ook (tijdelijk) kwam te vervallen“, grapt Teun van de Keuken.

Talpa

Hoe staat Talpa hier eigenlijk in? Gaan zij straks ook reclameblokskippen? “In uitzonderlijke gevallen die per keer worden bepaald, herschikken we onze reclameblokken wel eens over de 24 uren die in een etmaal beschikbaar zijn“, zegt een woordvoerster tegen het AD.

Wat is zo’n uitzonderlijk geval? “Bij de start van een programma herschikken we de reclameblokken ook wel eens om de kijker een zo goed mogelijke eerste kennismaking te bieden, waardoor er een break minder in het programma zelf zit. Dit zijn en blijven uitzonderingen die geen deel uitmaken van nieuw beleid.”

Ook de registratie van Jochem Myjers Adem In Adem Uit op Nieuwjaarsdag was een voorbeeld. “Daar hebben we gekozen voor één heel natuurlijke break in de pauze van zijn voorstelling om onze kijkers een plezier te doen.

Hart van Nederland hoopt de kijker zónder reclameblokskippen te verleiden naar SBS 6. Hoofdredacteur Marc Veeningen op Twitter: “Vergeet die talkshowoorlog met allemaal dezelfde pratende hoofden, kijk gewoon lekker Hart van Nederland mensen. Het nieuws van Nederland met reportages uit het hele land.

Foto: RTL








28 Reacties op “Wordt reclameblokskippen een tv-trend in 2020?”


  1. Henk

    Jinek vanavond om 22:15.

  2. Sandra

    Waarom een talkshow oorlog?
    Dit begrijp ik al niet.
    Als je een gevecht moet aangaan met andere zenders en daarvoor zoveel geld moet neertellen voor presentatoren en door reclameblokken te skippen dan heb je toch erg weinig vertrouwen in dat wat je doet.

  3. Realist

    Gelukkig lig ik om 22:00 al in bed en mis ik het gelukkig allemaal.
    Hoe het afloopt lees ik de volgende dag wel op de mediacourant site.

  4. Sem

    Erg vreemd dat een publieke zender, en eigenlijk hier geen belang bij zou moeten hebben, besluit om reclame te skippen om zo meer kijkers te genereren. Dat zijn toch juist commerciële keuzes?

  5. Ron

    Snap ook niet dat hysterische gedoe om commercial blokken te skippen ten faveure van het programma. RTL is wel een commercieel station dus eens ontkom je er toch niet aan vroeg of laat. En dat de NPO het nu doet a la is natuurlijk ook een beetje sneu, maar aan de andere kant die kunnen het zich wel permitteren als publieke zender.

  6. Curryworst

    Reclame is gefuck met je geest om dingen te komen. Weg met die irritante troep de hele NPO moet op de schop.

  7. hashtag

    Zou mooi zijn. Kutreclames altijd. Ik begin altijd later met kijken en spoel die bagger dan door.

  8. the pat

    dit hebben ze ook gedaan in het begin van Humberto.
    dus zo raar is dat niet..

  9. Ronnie

    De blokken die dagelijks geskipped worden bij het ene programma, komen er heus wel dubbel en dwars bij andere programma’s bij. Uiteindelijk gaat RTL echt niet opdraaien voor een dergelijk gemis aan advertentiekosten

  10. pepe

    straks begint Jinek om 20.00 uur kunnen we allemaal lekker om 2100 uur naar bed

  11. Ron

    Tja, de ‘late night’ shows zijn ineens niet meer zo late night meer. Er valt nu echt een gat tussen zeg maar 23.30 en 0.00 uur. Zeker bij de NPO is dat even wennen.

  12. Recht is iets kroms dat verbogen is

    De NPO is de lachende derde want die moeten de andere dag werken en kunnen nog net OP1 kijken voor ze naar bed gaan.

    Het RTL plebs maakt het niet uit als ze, onder het genot van een kratje pils, dansende gasten zien op een te kleine tafel.

  13. Joop

    Ron, zoek werk, beetje vroeg naar bed en ’s ochtends vroeg op ipv elke dag om 12 u.

  14. Joop Oop

    Ik heb een methode gevonden om alle reclameblokken te skippen: ik heb m’n TV van m’n balkon gesodemieterd. Lekker rustig nu.

  15. Joop55

    Op1 wordt het gewoon alles klopt , Jeroen is bij de materie betrokken en blijft het journalistieke verantwoordelijke springlevend. Bij Eva zien we straks elke uitzending Gerard Joling of Katja Schuurman.

  16. ome H

    Kost RTL toch klauwen geld?

  17. Mark

    Kinderachtig RTL om Jinek om 22:15 te laten beginnen. Dat kost dus 2 reclameblokken. Er is niemand die blijft hangen als Jinek een aankondiging doet om 22:15 en dan na een minuut alweer 8 tot 9 minuten reclame (met promo’s erbij). Dat is de helft al gezapt naar NPO 1. Dat gaat weer op prime time twee maal 1,3 miljoen kijkers trekken. Blijven allicht 1 miljoen weer hangen voor Op1. RTL 4 moet het niet van de lead-in hebben: alleen op vrijdag lukt dat; rest van de week zitten ze rond de 800.000, ook met Help Mijn Man… dat vroeger met gemak 1,5 – 1,7 miljoen haalde. Maar ja, nu zit daar De Slimste Mens tegenover…

  18. Lekkere Mellekie

    Geef mij maar normale kippen. Reclamebloks kippen zijn zo taai :(

  19. Ook dat nog!

    GTST kreeg gisteravond weer een extra lange reclameblok na het weerberich. Ze begonnen niet meer om stipt 20:00 uur maar om 20:09 uur.

    Als ze vanavond om 22:15 uur beginnen, dan zal de reclameblok bij GTST ook langer zijn.

    Ik durf te wedden dat GTST vanavond start tussen 20:10 uur en 20:15 uur. Met dank aan Jinek.

  20. Ook dat nog!

    “Ze” is dus Jinek 😇

  21. Recht is iets kroms dat verbogen is

    Arjen H. Lubach | arjenlubach.nl
    @arjenlubach

    Leuk nieuws: Zondag met Lubach wordt in 2020 ZONDER reclameonderbrekingen uitgezonden 🥳

  22. ”VeronicaDoet@§₽æ..Beter!“;

    Hart van Nederland begint voortaan om 22.00 uur.

  23. Vorst van Peter

    Met andere woorden, de NPo heeft dat Ster geld kennelijk niet nodig, want de bijdrage van de overheid loopt toch wel door.

    Kunnen ze in ieder geval een lager budget bepalen, want zijn dus zelf schuldige.

    Bovendien is het al vreemd, dat een staatsomroep, mee doet met het op gelijke tijden uitzenden van reclame.

  24. StefanV

    De aanpak van SBS6 om één reclameblok in de show van Jochem Myjer te stoppen, precies op het moment van de daadwerkelijke pauze, was erg prettig. Zie het maar zo: als ze een voetbalwedstrijd uitzonden, moesten ze ook drie kwartier wachten.

    Verder vind ik het aanvangstijdstip van de “late night”-talkshows nu echt te vroeg.

  25. Huh

    Het is sowieso nu al het woord van 2020

  26. LLRV

    Breaking! De Champions League na de winterstop al op maandag en zonder reclameonderbrekingen. De volgende Olympische Spelen al 2023 en Koningsdag in februari.

  27. Ook dat nog!

    Geweldig scrabblewoord, “reclameblokskippen”.

    Maar dit klinkt net iets ‘cooler’:

    “Commercialblokverwijderingvoorzendtijdvervroegingstalkshows”!

    Veel plezier bij scrabble! 😇😉👍

  28. Trumpo

    Het zijn net een stel kinderen, alleen een goed programma blijft scoren.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.