Wordt reclameblokskippen een tv-trend in 2020?

RTL 4 heeft in de talkshowoorlog met NPO 1 een buitengewoon rigoureus en kostbaar wapen ingezet: het schrappen van alle reclameonderbrekingen in Jinek, een unicum voor een commerciële tv-zender. Op zijn beurt schrapte NPO 1 gisteren het reclameblok voorafgaand aan zijn nieuwe talkshow Op1, om zo nét iets eerder te beginnen dan Jinek. “Tactische oorlogsvoering“, noemt tv-producent Marc Dik deze tegenreactie. Wordt reclameblokskippen een tv-trend in 2020?

Matthijs van Nieuwkerk had gisteren zes van de presentatoren van Op1 in de studio zitten en besprak het reclameblokskippen. “Het gekke is dat het tijdstip van Op1 eerst 22.30 uur was. Toen zei RTL: ‘We gaan om 22.20 uur en we beginnen al op vrijdag.’ Dat was ook wel een stuntje vond ik. Nu gaan jullie ook naar 22.20 uur en nu gaan zij naar 22.16 uur. Ja, Tijs, dit is het spel, hè?

Op1-ster Tijs van den Brink: “Ja en zij hebben net iets meer ruimte dan wij denk ik. Zij hebben gewoon een commerciële zender, waarop je kunt doen wat je wil. Hier moet je dealen met omroepen enzo, maar goed: we gaan het zien, we hebben er zin in.”

Matthijs van Nieuwkerk: “Zou het belangrijk zijn, die paar minuten?

Tijs van den Brink: “Ik weet het niet. Ik ben ook eerlijk gezegd niet zo heel erg geïnteresseerd in die kijkcijferrace. Ik vind het hartstikke leuk dat we dit gaan doen met z’n allen en ik hoop vooral dat we een ander programma gaan maken dan Eva. Ik gun haar al het succes en ik hoop dat wij ook een beetje succes hebben.”

Verwarring

Televisiepersoonlijkheid Maurice Wijnen vindt het als kijker allemaal vrij verwarrend, zegt hij op Twitter. “Het gekste aan Jinek en Op1 is dat ik totaal in de war ben qua tijd! Programma op driekwart, je kijkt op de klok en het is pas 23.05 uur!

Het lijkt wel of Jinek nu elke dag vroeger begint, aldus Story-baas Guido den Aantrekker. “Het zal erop uitdraaien dat Jinek binnenkort om 09:37 uur begint. Heeft ze wel gewonnen“, grapt hij.

Telegraaf-journalist Rob Goossens: “De kijker is de klos want die kan er geen touw aan vastknopen.

Sommige sterren zijn jaloers en willen óók reclameblokloos uitzenden. “In het kader van de eerlijke concurrentie op alle fronten, zou het fijn zijn als het reclameblok tussen Nieuwsuur en De Monitor ook (tijdelijk) kwam te vervallen“, grapt Teun van de Keuken.

Talpa

Hoe staat Talpa hier eigenlijk in? Gaan zij straks ook reclameblokskippen? “In uitzonderlijke gevallen die per keer worden bepaald, herschikken we onze reclameblokken wel eens over de 24 uren die in een etmaal beschikbaar zijn“, zegt een woordvoerster tegen het AD.

Wat is zo’n uitzonderlijk geval? “Bij de start van een programma herschikken we de reclameblokken ook wel eens om de kijker een zo goed mogelijke eerste kennismaking te bieden, waardoor er een break minder in het programma zelf zit. Dit zijn en blijven uitzonderingen die geen deel uitmaken van nieuw beleid.”

Ook de registratie van Jochem Myjers Adem In Adem Uit op Nieuwjaarsdag was een voorbeeld. “Daar hebben we gekozen voor één heel natuurlijke break in de pauze van zijn voorstelling om onze kijkers een plezier te doen.

Hart van Nederland hoopt de kijker zónder reclameblokskippen te verleiden naar SBS 6. Hoofdredacteur Marc Veeningen op Twitter: “Vergeet die talkshowoorlog met allemaal dezelfde pratende hoofden, kijk gewoon lekker Hart van Nederland mensen. Het nieuws van Nederland met reportages uit het hele land.

Foto: RTL

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen