‘SBS 6 niet langer RTL-copycat maar NPO-copycat’

Na jarenlang zonder succes te hebben geprobeerd om de programmering van RTL 4 na te bootsen, is het overduidelijk dat SBS 6 nu een soort copycat van de NPO is geworden. Dat schrijft Angela de Jong in haar veelgeprezen column in het AD. De Jong wijst erop dat ‘NPO-afdankertjes’ Lingo en Man Bijt Hond nu in de vooravond staat en dat daar het First Dates-achtige Lang Leve De Liefde bij is gekomen. Maar ook op prime time zijn er nu NPO-achtige invloeden merkbaar, schrijft ze.

Ze wijst bijvoorbeeld op de Ik Vertrek-afgeleiden Chateau Meiland en de Scheetjes en de Blauw Bloed-kopie Hart van Oranje van Sandra Schuurhof. “Met als belangrijkste verschillen dat zij een uur mag vullen waar Jeroen Snel een halfuurtje heeft.

En nu is er het ADHD-programma van Dennis Weening. “Hij heeft op woensdagavond zijn eigen stoornisshow waar NPO 3 normaal patent op heeft: ADHDennis.”

Wat is dit toch? “Ik snap heus het idee achter de SBS-strategie: de NPO is kwalitatief beter en scoort hoger dan RTL. Dat laatste heeft op zijn beurt niet voor niks Jinek binnengehaald in plaats van zelf weer iets te proberen.”

Eigenlijk is de tv-wereld net een Hollandse winkelstraat: alles gaat steeds meer op elkaar lijken. Ik kan hier wel een betoog afsteken over creatieve armoede, maar heeft het zin?

De AD-column van Angela de Jong kunt u hier lezen.

Foto: SBS

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen