PVV verwijt NPO populisme na schrappen Op1-blokken

Kamerlid Martin Bosma, de gevreesde NPO-beul van de PVV, vindt dat de publieke omroep nóg minder recht heeft op extra gelden nu er rücksichtslos talloze reclameblokken worden geschrapt om de nieuwe talkshow Op1 beter onder de aandacht te brengen. Hij vindt dat Shula Rijxman en haar vrienden inmiddels commerciële omroepje aan het spelen zijn. “Blijkbaar doet de NPO alles voor de kijkcijfers. Dit is populisme ten top“, verwijt de politicus haar vandaag in De Telegraaf.

Het is duidelijk dat de NPO een loopje neemt met mediaminister Arie Slob, vindt Bosma, “Het schrappen van de reclameblokken moet inmiddels tonnen hebben gekost, maar geen nood: Arie betaalt.

Ook de VVD en De Telegraaf zelf hebben met het schrappen van de Op1-blokken weer een nieuwe stok gevonden om mee te slaan. Zohair El Yassini van coalitiepartij VVD: “Het staat de NPO vrij om reclameblokken eruit te gooien om Op1 meer te promoten. Maar als de reclame-inkomsten straks tegenvallen, heeft het handje ophouden in Den Haag geen zin.

De NPO laat 70.000 euro per uitzenddag liggen, rekent De Telegraaf uit. Na twee weken zou het gaan om 700.000 euro. En dat terwijl de NPO ‘de afgelopen jaren de deur platliep bij Slob plat vanwege smeekbedes om extra geld’, foetert de krant.

STER-baas Frank Volmer vindt het een flauwe aanval. Hij wijst dat de meeste reclameminuten elders worden ingehaald. “Het is ook in ons belang dat Op1 een beetje stevig neergezet wordt. Als dat op termijn meer kijkers trekt door nu de reclames even te schrappen, verdienen we dat namelijk gemakkelijk terug.

Het artikel ‘Kijkcijferoorlog met Jinek kost NPO tonnen’ kunt u lezen op de Telegraaf-site.

Foto: RTL

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen