‘NPO doet in Wie is de Mol aan Chinapromotie’

De NPO doet met Wie is de Mol aan schaamteloze Chinapromotie. Het lijkt wel of de Chinese staatspartij geld heeft gestoken in het programma van AvroTros. Dat stelt Buitenhof-bekendheid Marcia Luyten in een column in de Volkskrant. Luyten vindt dat de Chinapromotie er in de NPO 1-show wel héél erg bovenop ligt. Wellicht heeft de afdeling die wereldwijd verantwoordelijk is voor de China’s imago hier mee te maken, stelt ze, doelend op het Chinese United Front Work Department.

Week na week ziet ze hoe China door de NPO op de kaart wordt gezet. “Bijna 3 miljoen Nederlanders keken zaterdag naar negen meer of minder bekende Nederlanders die in karretjes door een Chinees park reden om delen van een wereldkaart te verzamelen. Een Chinese wereldkaart, om precies te zijn. China in het midden, centrum van de wereld.”

Ook de openingsscène straalde grandeur uit, vindt Luyten. “De openingsscène van Wie is de Mol? was groots. Het immense plein voor China’s oudste poort stond vol wapperende vlaggen, traditionele krijgslieden in gouden uniform, tamboers die de trom sloegen en rijen kinderen in gewaden die lessen reciteerden.”

Wat heeft dit wel niet gekost, vraagt Luyten zich af. “Even de AVROTROS gebeld, want zo’n show gaat niet voor niks. Mijn vraag was: heeft de NPO wel genoeg betaald? Of is de omroep China iets verschuldigd?

Over het budget van De Mol wil AVROTROS niks kwijt. Vooralsnog kijken we met 3 miljoen naar een grandioze China-promotie.”

De column van Marcia Luyten kunt u lezen op de Volkskrant-site.

Foto: AvroTros

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen