‘NPO doet in Wie is de Mol aan Chinapromotie’

Geplaatst op vr 24 jan 2020 om 10:30

De NPO doet met Wie is de Mol aan schaamteloze Chinapromotie. Het lijkt wel of de Chinese staatspartij geld heeft gestoken in het programma van AvroTros. Dat stelt Buitenhof-bekendheid Marcia Luyten in een column in de Volkskrant. Luyten vindt dat de Chinapromotie er in de NPO 1-show wel héél erg bovenop ligt. Wellicht heeft de afdeling die wereldwijd verantwoordelijk is voor de China’s imago hier mee te maken, stelt ze, doelend op het Chinese United Front Work Department.

Week na week ziet ze hoe China door de NPO op de kaart wordt gezet. “Bijna 3 miljoen Nederlanders keken zaterdag naar negen meer of minder bekende Nederlanders die in karretjes door een Chinees park reden om delen van een wereldkaart te verzamelen. Een Chinese wereldkaart, om precies te zijn. China in het midden, centrum van de wereld.”

Ook de openingsscène straalde grandeur uit, vindt Luyten. “De openingsscène van Wie is de Mol? was groots. Het immense plein voor China’s oudste poort stond vol wapperende vlaggen, traditionele krijgslieden in gouden uniform, tamboers die de trom sloegen en rijen kinderen in gewaden die lessen reciteerden.”

Wat heeft dit wel niet gekost, vraagt Luyten zich af. “Even de AVROTROS gebeld, want zo’n show gaat niet voor niks. Mijn vraag was: heeft de NPO wel genoeg betaald? Of is de omroep China iets verschuldigd?

Over het budget van De Mol wil AVROTROS niks kwijt. Vooralsnog kijken we met 3 miljoen naar een grandioze China-promotie.”

De column van Marcia Luyten kunt u lezen op de Volkskrant-site.

Foto: AvroTros








33 Reacties op “‘NPO doet in Wie is de Mol aan Chinapromotie’”


  1. Trumpo

    Dat zei ik ook meteen al. Zo’n gigantische opening kan je niet zonder heel veel hulp van betreffende plaats/land.

    Ik vind de keuze voor China ook discutabel, maar waar trek je de grens?

  2. huismaker

    In de media is nagenoeg alles bedacht. Winnaars van liedjesprogramma’s (John de M), talkshows (1-2 tjes bedacht door de redactie), “spontane reisprogramma’s” of “bouwprogramma’s” (sponsoring). Het meeste is al uit bedacht. Daarom is het zo leuk als iemand (zoals Deelder) compleet maling heeft aan de vastgestelde scrips. Tja en China sponsoring ? Kom op. Is dat nieuws ?

  3. Zalmneusje

    Elk land waar ze WIDM opnemen, wordt positief op de kaart gezet. En waarom ook niet? Het is een spelprogramma, geen politieke documentaire.

  4. Ben Zine

    Waar trek je de grens: bij Duitsland en België, de Noordzee en de Waddenzee. Alleen maar Nederland uitzenden, kijkt er gegarandeerd niemand meer. Subsidie geven aan John de Mol (via het ANP). Waar bemoeit iedere nitwit zich mee?
    Als er acht moet worden geslagen op elke opmerking van onbeduidende medewerkers vanuit Hilversum is het snel gedaan met programma’s waar miljoenen mensen bewust op afstemmen!

  5. MediaPrak

    Het zou hooguit toerisme promotie kunnen zijn. Maar met recente virus uitbraak kan ik mij niet voorstellen dat er dit jaar veel belangstelling is om naar China te gaan.

  6. Misutoria

    Waar slaat dit artikel op!! China is een prachtig land!

  7. Vincent

    Inderdaad een prachtig land en ze weten er tenminste raad met voortvluchtige criminelen.
    Die worden tot in alle uithoeken achtervolgd en ter plekke in een mobiele gaskamer geduwd.

    That’s the spirit!

  8. Jan

    Het is al jaren een bewaard geheim dat IDTV op een directe manier gelden krijgt van landen, meestal via hun tourisme organisaties. Op geen andere wijze is anders de financiering rond te krijgen, want avrotros weigert al jaren om meer te betalen.

  9. Zo Zo

    Officieel zal de Chinese VVV het programma niet hebben gesponsord, maar ga er maar vanuit dat de keuze op dit land is gevallen, nadat IDTV werd beloofd dat ze veel medewerking zouden krijgen voor weinig kosten. Producent gaat met cijfers over toenemend toerisme op zoek naar een nieuwe partner/land. Niets nieuws overigens, dus snap de verbazing niet.

  10. Jan

    @zozo klopt, die noodzaak tot hulp van een land is het gevolg van avrotros die, met het stijgende succes, de lat hoger blijft leggen en er verder geen euro extra bijdoet. Idtv zit in een squueze want de commerciele zenders kunnen t zo overpakken, echter is idtv dan snel alles kwijt op de publieke. Deadlockje. Waar zelfs narcist rijssemus geen antwoord op heeft.

  11. Captain obvious

    Tuurlijk wordt er gebruik gemaakt van sponsoring.

  12. Flauwe Kul

    En in Expeditie Robinson of Katja met 4 seniele bejaarden op stap wordt geen promotie gemaakt van de locaties waar ze zijn?
    Al die programma’s kunnen toch ook gemaakt worden op onze Waddeneilanden?

  13. L.

    Ach wat een gezeur. Laat zo’n vrouw zich om belangrijke dingen druk maken. Maarja dat krijg je met types die de hele dag niets te doen hebben en af en toe eens een column moeten schrijven.

  14. Adams Curryworst

    Dom programma opnemen in een achterlijk land. Wat is het probleem? HET PROBLEEM ZIJN HONDERDUIZENDEN OEIGOEREN!

  15. Wendy's dealertje

    Lekker boeiend weer

  16. Guttegut

    Is dat diezelfde muts die in Buitenhof mislukte???

  17. Wanny

    Genoten van de beelden bij de eerste twee afleveringen. Ongetwijfeld zal het toeristisch bureau in China een vinger in de pap hebben en krijg je de mindere kanten van het land niet te zien, maar wat kan mij dat als WIDM kijker schelen.

    Dit is een amusementsprogramma, geen kritische documentaire.

  18. De Blije Belg

    Zucht…

  19. Frikandel Driedimensionaal

    Hetis toch altijd al zo geweest dat het desbetreffende land in the picture wordt gezet tijdens wie is de mol?

  20. Chingchong

    Kutchinezen ik heb een hekel aan ze omdat ze dieren mishandelen

  21. Vincent

    Chingchong, ’t zijn maar dieren hoor.

  22. Chingchong

    @Vincent

    Die hebben ook gevoel

  23. robb

    Is dat nu ineens belangrijk ze hebben al zoveel landen gehad bv Amerika.

  24. Ronnie

    Waarom moet bij elk programma een maatschappelijk probleem worden aangekaart? China lijkt mij een prachtig land en dat laten de beelden ook zien. Het is een spelshow, geen maatschappelijk kritisch programma.

    Dat is echt vreselijk aan ons land, altijd moet er weer iets achter gezocht worden. Is het land vrouwonvriendelijk? Hoe is het gesteld met de LHBT acceptatie, mensenrechten etc? Het interesseert mij niet, want ik kijk naar een spelshow!!

  25. RaymondVL

    Met z’n allen lekker proosten op China voor de camera met een flesje Corona. Mooi man!

  26. Tony Montanelli

    Gewoon alle producten die uit China komen boycotten!

  27. Commerciële Yoghurt

    Wat hebben we toch een dom staatstv kijkers volkje.

    3 miljoen domoren staren naar een dom spelletje betaald door het mensenrechten schendende China.

    Ach what’s new bij de staats tv all over the world.
    Allemaal 1 pot nat.

    Of ga ik nu iets te kort door de bocht?

  28. Sven L.

    Open deur. Is elk seizoen het geval.

    Overigens; als je in Nederland een wereldkaart koopt, ligt Europa in het midden… het is maar waar je kwade bedoelingen in wilt zien.

  29. robb

    Waarom bemoeien we ons zo met andere landen ,China is van een land waar de winkels leeg waren geen eten was de mensen in kroten woonden nu 30 jaar later is het de grootste economie ter wereld ,volop eten iedereen een woning en werk ,er mankeert nog veel aan maar dat komt ook wel , wij hebben er 100 jaar over gedaan over alle vrijheden die we hebben .

    Over 10 jaar rijd iedereen electies de plastic problemen willen ze over 5 jaar opgelost hebben ,dat zie ik hier niet zo snel gebeuren.

  30. Jur

    Wie is Marcia Luyten????

  31. Suzy Wang

    Is de schuld van het klimaat

  32. Normaal Persoon

    Jemig.. dus een beetje promoten wordt nu op eens gezien als Chinapromotie. Terwijl er in de oude seizoenen niemand over praten

  33. McReady

    China, het land van de schofterige dierenmarkten zonder enige hygiëne. Als de mensheid ooit ten onder gaat aan virussen hebben we het aan Sjinese sukkols te danken.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.