Vincent Bijlo: ‘VARA wil geen blinde mensen op tv’

De VARA wil de cabaretshows van Vincent Bijlo niet uitzenden, omdat de omroep denkt dat men niet anderhalf uur lang naar een blind persoon wil kijken. Dat zegt de cabaretier in de talkshow Het Mediacapitool van Spreekbuis.nl. Bijlo stelt dat de VARA geen blinden op tv wil. “De VARA wilde mijn cabaretshows destijds niet uitzenden en dat ging, zegt men, omdat ik blind ben. Ze vonden het dan niet zo’n prettig idee als men langer tegen een blinde zou aankijken“, zo vertelt hij.

Zelf ziet Bijlo het probleem niet zo. “Sorry kijkers die dit nu zien dat u dat nou wel moet, maar de VARA vond dat een probleem. Dat wordt beweerd althans. Toen zei ik: ‘Dan zetten we er toch gewoon een collectebus naast, dan kunnen de mensen ook nog doneren en dan heb je toch die cabaretshow.’”

Rick Brink, die op televisie is uitgeroepen tot ‘minister van Gehandicaptenzaken’, daarop: “Dat vind ik wel jammer, want daarmee worden de mensen ook onthouden van jouw goede grappen en dat kan natuurlijk niet zo zijn, want uiteindelijk ben je gewoon een cabaretier waar heel veel mensen van genieten. Dan maakt het volgens mij niet veel uit of je wel of niet kunt zien.

Bijlo: “Kijk, dat blind zijn gebruik ik in mijn shows als een soort metafoor. Dat hoort bij mij, dus dat is natuurlijk altijd een onderwerp. Maar hoe zou het nou toch komen?

In andere landen is het beter geregeld, meent Brink. Hij zegt “Als je kijkt naar de BBC: die hebben echt een heel sterk protocol waarin ze heel duidelijk normeringen aangeven voor hoe vaak er mensen met een beperking in beeld zijn en waar het dan over moet gaan. Die zijn er strakker in en pakken het beter op. Je ziet dat de beeldvorming daardoor ook verandert.”

U kunt Het Mediacapitool bekijken via YouTube:

Foto: BNNVARA

26 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Fabio
december 10, 2019 09:39

Gewoon een flauwe man.

Gast
Karel
december 10, 2019 08:49

One trick pony Vincent Bijlo, maakt al decennialang dezelfde show aangezien hij gewoon totaal niet grappig is, één grap van Bijlo kennen en je kent zijn gehele oeuvre.

Gast
Suzy Wang
december 10, 2019 00:09

Dat klopt.

Gast
gerard joling
december 9, 2019 20:43

Wat een blindlegger

Gast
K.C.T.
december 9, 2019 20:41

Vincent is helemaal niet LEUK !!!

Gast
Jos
december 9, 2019 17:50

Bijlo is niet alleen blind maar ook nog eens doof aangezien hij Ferry Maat niet bij de beste 50 radiomensen vond horen . Ik heb met meerdere blinde mensen gewerkt, het zijn door mekaar gruwelijk irritante mensen , de goede uiteraard daargelaten maar daar hoort Bijlo zeker niet bij.

Gast
By the way
december 9, 2019 17:30

Probeert hier nou iemand zijn handicap in te zetten als voornaamste rechtvaardiging voor een TV-programma? Of is het niet netjes om er op die manier naar te kijken?

Gast
Opkomer
december 9, 2019 17:15

Laatst presenteerde ie een programma rond 100 jaar radio. Dat heeft ie echt volledig ver*eukt. Een collega (ik dacht Petra possel of Jenny Brouwer) had dit in de gaten en wilde hem helpen , die werd gelijk door Vincent afgekapt, onder het motto van ik stel hier de vragen. Het gevolg was ’n draak van programma met pijnlijke stiltes en het blootleggen van het onvermogen van Bijlo om te kunnen improviseren. Met als gevolg plaatsvervangende schaamte bij de luisteraar. Compleet verstrooid zonder rode draad, en regelmatig van z’n apropos ging bijlo door met deze lijdensweg. Op zo’n moment moet je gewoon eerlijk zijn, ook tegen iemand die blind is, sorry jongen je mist de kwaliteiten.

Gast
Leo knots
december 9, 2019 16:58

Ik in iedergeval niet

Gast
NPO
december 9, 2019 16:54

Heeft iemand ooit wel eens moeten lachen op Vincent Bijlo?

Gast
Lies
december 9, 2019 16:22

Met alle respect, hij is gewoon niet grappig genoeg.

Gast
Henri Knap
december 9, 2019 16:02

Vroeger mocht Jules de Corte er ook niet spelen. Ze dachten dat hij geen noten kon lezen.

Gast
Feut
december 9, 2019 15:57

Snap ik wel, vara is overbodig zoals alle omroep.

Maak 1 omroep, de NPO, met 2 zenders. Scheelt een miljoenmiljard euro taxpoet.

Gast
Leo knots
december 9, 2019 15:02

Om naar de VARA te kijken en het leuk te vinden moet je blind zijn denk ik. Zie het probleem dan ook niet

Gast
Bedorven Aambeienspleet
december 9, 2019 14:38

Bijlo is vooral een zeer vervelende vent om naar te luisteren.

Gast
RaymondVL
december 9, 2019 14:37

Ik heb het idee dat Vincent de dingen veel te zwart in ziet. Alsof je een kat in het donker knijpt. Hij neemt blindelings maar iets aan. Misschien moet hij de zaak eens anders bekijken.

Gast
Winterklaar
december 9, 2019 14:00

Jammer. Bijlo is niet leuk. Next.

Gast
Viola
december 9, 2019 13:48

Ik denk dat dat niet de hoofdreden is Bijlo.
Als je echt een groot cabaretier bent dan zien we niet eens dat je blind bent dan liggen we in een deuk van het lachen.Bijlo ze hebben het met je geprobeerd maar het is niet echt vernieuwend wat je doet.

Gast
Sjaakie
december 9, 2019 13:32

Alert!!! Pauw stopt!

Gast
xander
december 9, 2019 13:29

de ‘cabaretier omdat het moet’ krijgt al genoeg zendtijd.

Gast
Annemarie
december 9, 2019 13:25

Hij moet z’n blinde bek houden want hij kost de maatschappij heel veel geld!

Gast
Ik zeg maar wat hoor
december 9, 2019 13:21

Oh nee, want Guido Weijers krijgt ook een podium.

Gast
Ik zeg maar wat hoor
december 9, 2019 13:20

Zou het ook kunnen dat meneer Bijlo gewoon niet zo grappig is?

Gast
Johnny👀
december 9, 2019 13:19

Nou Vincent, niet alleen de VARA.

Gast
Pietje
december 9, 2019 13:18

Blind en getint, dan wil BNNVARA je wel.

Gast
Enzo V
december 9, 2019 13:17

De VARA moet zichzelf eens een spiegel voorhouden.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen