3FM-dj Mark van der Molen vindt DAB+ slecht klinken

NPO 3FM-dj Mark van der Molen vindt dat digitale radio via DAB+ echt verschrikkelijk klinkt. Het geluid van de oude, vertrouwde FM is veel mooier. Dat laat de presentator weten op Twitter. Hij zegt: “Soms schrik ik midden in de nacht wakker en heb ik een nachtmerrie gehad over een wereld waarin DAB+ de norm is, waardoor iedereen veroordeeld is tot waterige, lelijk knisperende, dunne, slissende geluidskwaliteit die rechtstreeks uit een RealPlayer file uit 2002 lijkt te komen.”

Radio verliest zijn magie via DAB+, vindt hij. “Het is haast knap dat sommige zenders die op 56kb/s of 64kb/s uitzenden niet onder doen voor de grote, duurdere zenders die 96kb/s tot hun beschikking hebben en alsnog als een natte krant klinken.”

Is de FM-band dan niet ouderwets? “Jazeker. Maar hou ik van die sound? Och man, wat lekker.”

Welke oplossing draagt hij aan? “Hopelijk kunnen we allemaal snel over naar unlimited databundels en zorgen dat radio apps de toekomst hebben en niet dat wanstaltige, door de overheid opgelegde DAB+.”

Van der Molen is elke werkdag van 16.00 tot 18.00 uur te horen op 3FM, een zender die – als we de laatste luistercijfers mogen geloven – zowel via DAB+ als FM vreselijk klinkt.

Foto: NPO 3FM, Michel Schnater

29 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
pepe
december 10, 2019 13:50

@Rudolfo

ik ben slechthorend en zelfs ik hoor dat het bagger is dat zegt genoeg

Gast
Paul
december 10, 2019 12:00

Een jaar geleden een FM autoradio met wat andere functies erbij gekocht. FM frequenties zijn ruk. Dit was bij de oude autoradio dus ook zo. Zenders vallen weg. Fatsoenlijk radio luisteren is er niet meer bij.

Gast
Danny
december 10, 2019 00:03

@rudolfo Je punt is duidelijk Mark van de Molen

Gast
Rudolfo
december 9, 2019 22:15

Eindelijk. EINDELIJK. Iemand van een nationale zender die het zegt. Tegelijkertijd maak ik me zorgen om het gehoor van sommige reaguurders hieronder/boven. Het is inderdaad RUK, Dab+. En dan die infantiele spotjes (“Wij laten je LACHEN”)…

Het Moet en het Zal. Overheid en andere belanghebbenden zitten likkebaardend te wachten tot de FM-band kan worden vergeven aan dikbetalende providers. DAB+ kon iets leuks worden, mits gedurfde keuze voor bitrate. En niet die laffe 64 kbps, in het meest gunstige geval. En niet met frequenties of vermogens waardoor je binnenshuis of in de stad steeds in een oorverdovende digitale stilte zit. Mijn hemel, wat een flop.

Gast
airfryer
december 9, 2019 21:17

dab + = zwarte piet op de radio

Gast
henk
december 9, 2019 21:04

Nou, DAB+, ik zweer er intussen bij. Kraakheldere ontvangst en veel meer keuze zenders. Heel wat beter dan FM.

Gast
Bart
december 9, 2019 20:08

Mark wie ? Heeft deze jongen een x bedrag aan MC betaald? Hij schijnt wat we lezen DJ bij 3 fm te zijn. En inderdaad, wat is de nieuwswaarde hier aan ?

Gast
Ron
december 9, 2019 18:12

@Bertje Veer: laten we dat vooral hopen👍

Gast
Bertje Veer
december 9, 2019 18:06

3FM is binnenkort alleen nog via DAB+ te ontvangen, denk ik. Misschien hebben de medewerkers al wat gehoord? Of ze verwachten binnenkort het einde van 3 op FM. Daarom alvast beginnen te klagen over digitale radio….

Gast
Sylvana S.
december 9, 2019 18:04

DAB+ is racisme!

Gast
Opkomer
december 9, 2019 17:23

Dit werd ook lang gezegd over digitale geluidsdragers tegenover elpees. Vinyl zou veel warmer zijn en meer diepgang hebben. Toch is de overgang geruisloos gegaan. Vrijwel alles gaat digitaal en behalve wat diehards hoor je niemand nog mijmeren over de pick-up tijd.

Voor je het weet, ben je namelijk al gewend aan dan+ en weet je niet beter meer.

Ik werk zelf in de bouw, daar kom ik steeds vaker vette dab-spelers tegen, nou die knallen perfect en geen geruis meer van atmosferische storingen door de fm

Gast
Henri Knap
december 9, 2019 16:06

Onderweg werkt DAB prima. Maar in huis (dikke wanden) is er kans op slechte ontvangst. Internetradio lijkt mij een beter alternatief, nu er overal wifi is.

Gast
Feut
december 9, 2019 15:55

Kletsverhaal, in mijn tesla zit het, prima geluid.

Gast
Hermann Boring
december 9, 2019 14:59

Ik vind 3FM slecht klinken, maar dat ligt niet aan DAB+.

Gast
RaymondVL
december 9, 2019 14:34

Twee vragen komen in mij op na het lezen van dit stuk: wie is in hemelsnaam Mark van der Molen? En bestaat 3FM dan nog?

Gast
Davey
december 9, 2019 14:33

Ik luister sinds een tijdje weer 3fm. Mark en Ramon vind ik geinig. Kom er achter nu dat dat vooral komt door Ramon. Mark vind zich eigen iets te interessant en leuk. Zap.

Gast
"VeronicaDoet@?...Beter!;"
december 9, 2019 14:23

DAB+ is inderdaad ruk. Muziek klinkt alsof heg door een slechte carkit heen gedrukt is. Helemaal verkracht.

Gast
Eindtrap
december 9, 2019 14:17

DAB is geperste audio dus klinkt sowieso slechter.
Maar een gemiddelde luisteraar hoort het niet.

Gast
Eindtrap
december 9, 2019 14:14

DAB is geperste audio dus klinkt sowieso slechter.
Maar een gemiddelde luisteraar hoort het niet.

Gast
pepe
december 9, 2019 14:08

heb sinds kort DAB+ in de auto incl BOSE HD SURROUND SPEAKERS!! helemaal niet om gevraagd was slechts een actie van de dealer.

maar Mark heeft helemaal gelijk radio via mijn 6 jaar oude pc speakerset klinkt vele malen beter!!

Gast
Ron
december 9, 2019 13:18

Hij heeft hier wel een punt. Het is vanuit de overheid opgedrongen terwijl dat hele DAB een doodgeboren baby is. Loopt al jaren achter de feiten aan en is in techniek en geluidskwaliteit voorbijgestreefd door internet radio.

Gast
henk
december 9, 2019 13:11

welke nieuwswaarde zit hieraan MC????

Gast
Bart
december 9, 2019 13:07

Ik vind Mark van der Molen slecht klinken. Non talent van de bovenste plank! Ramon zorg dat je zo snel en ver mogelijk bij deze man verdaan komt.

Gast
Die laatste zin...
december 9, 2019 12:52

Pijnlijk, erg pijnlijk.

Gast
Conjo bana; je dikke moeder
december 9, 2019 12:47

Ik vind “zwarte piet is traditie” slecht klinken om eerlijk te zijn.

Gast
”VeronicaDoet@§₽æ..Beter!“;
december 9, 2019 12:41

Kan hij niet beter 16-18 bij 538 gaan presenteren, samen met die andere overspannen knul?

Gast
Sjongejonge!
december 9, 2019 12:37

Och, och, och, dan heb jij wel heel snel een nachtmerrie, Mark!!!

Gast
Bram
december 9, 2019 12:35

Volledig eens met Huib!

Gast
Huib
december 9, 2019 12:34

Deze 3fm dj mag wat mij betreft op zoek naar een zinvoller baantje. Ik luister dagelijks naar Dab+. Uitstekende geluidskwaliteit en heel veel zenders. Gelukkig ook veel zenders zonder dj’s.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen