NU.nl verkocht, wordt zustermerk AD en Volkskrant
Nederlands grootste online nieuwsmerk NU.nl is verkocht. Niet aan John de Mol, die jarenlang op de site heeft geaasd, maar door DPG Media, het Belgische moederbedrijf van onder andere Volkskrant, AD, Independer. Dat is vandaag bekendgemaakt. Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt zijn gehele Nederlands-Belgische mediatak. Daartoe behoort niet alleen NU.nl, maar ook merken als Donald Duck, Libelle, Margriet en het populaire tv-tijdschrift Veronica Magazine.
Erik Roddenhof, de baas van DPG Media, is ‘heel blij’ met de overname van Sanoma Media Netherlands. “Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.”
Merken als Libelle, Margriet, vtwonen, Donald Duck hebben ook toekomst in het digitale tijdperk, meent Roddenhof. “Daar gaan we in investeren. We hebben op dit gebied inmiddels goede ervaring opgedaan met onze nieuwsmedia. We hopen dat dit, samen met de expertise van de bladenmakers, tot mooie nieuwe digitale producten gaat leiden. Vanzelfsprekend zetten we het succes van de gedrukte magazines voort.”
Digitaal platform NU.nl noemt hij ‘een verrijking van ons aanbod in nieuwsmedia’. “De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers. Google en Facebook zijn de dominante platformen in deze markt. Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd.”
“Inmiddels hebben ze meer dan tweederde van de digitale advertentiemarkt in handen. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. Maar wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.”
Met de overname is een bedrag van 460 miljoen euro gemoeid.
Er klinken op Twitter ook veel kritische geluiden:
Zes van de tien populairste Nederlandse nieuwssites zijn nu van DPG Media. (En alleen https://t.co/ShqKql80Wq is in Nederlandse handen.)
Is dat gezond? 😅 pic.twitter.com/GvG57KguwW
— Thomas van Groningen (@TvanGroningen) December 10, 2019
Hier word je als journalist niet vrolijk van.
‘Onafhankelijkheid is belangrijk, maar…’ En dan synergie (dus doorplaatsen van inhoud van andere redacties).
En dat doe je o.a. om kosten te besparen. pic.twitter.com/GVcq0RmShH
— Jerry Vermanen (@JerryVermanen) December 10, 2019
Foto: NU.nl