Roemloze aftocht voor tv-flop Opgezadeld Met Britt
De kijkcijfers van maandag 9 december 2019 (SKO)
Het programma Opgezadeld met Britt over realityster Britt Dekker is maandagavond met lage kijkcijfers geëindigd. Er keken slechts 411.000 mensen (8 procent) naar de uitzending op SBS 6, het vlaggenschip van Talpa Network. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is Dekker niet gelukt om de kijkers van voorganger Chateau Meiland vast te houden. Dat programma trok ongeveer een miljoen kijkers meer. Ook inhoudelijk stelde ‘Opgezadeld’ teleur.
Toen AD-diva Angela de Jong kritiek uitte op de inhoud van Opgezadeld met Britt, reageerde Dekker volstrekt gepikeerd. Wóest was ze. De buitenwereld zag vooral een volkomen gebrek aan incasseringsvermogen en dat zal haar blijven achtervolgen.
De soap van Rico Verhoeven scoorde nóg beroerder na die van Dekker. RICO wist 213.000 kijkers (4 procent) te bekoren.
De meeste mensen keken naar de NPO 1-combinatie Radar Extra (1,4 miljoen en 26 procent) en Droomhuis Gezocht (1,6 miljoen en 32 procent).
Het meest bekeken alternatief werden geboden door RTL 4. Die zender trok met Voor Hetzelfde Geld 814.000 kijkers (16 rpocent) en met Bureau Burgwallen 667.000 kijkers (14 procent).
Het brons op prime time gaat naar Veronica, dat met Veronica Inside 628.000 kijkers (12 procent) scoorde. Pas daarna volgt SBS 6.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Thomas Crown Affair: 364.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Christmas Cupcakes: 302.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met 2DOC: 272.000 kijkers,
- Net5 scoorde met La La Land: 161.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Narcostaat: 152.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 137.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (849.000), Editie NL (743.000), Tijd voor MAX (718.000) en GTST (706.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen (1,6 miljoen), Pauw (1,1 miljoen), Hart van Nederland (498.000) en Nieuwsuur (399.000) het meest in trek. Beau trok 393.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.809.000 02. Geheime Dagboek van Hendrik Groen (NPO1) 1.636.000 03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.618.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.398.000 05. Radar Extra (NPO1) 1.353.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 31.0% 2. RTL4 / 14.8% 3. SBS6 / 7.1% 4. Vero / 6.6% 5. NPO2 / 6.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 41,0% 2. RTL Nederland 25,7% 3. Talpa TV 18,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS