Merel Westrik: ‘Kijker moet Ladies Night nog vinden’

Merel Westrik haalde vrijdagavond in DWDD het grootste cliché-excuus op het gebied van kijkcijferflops uit de kast toen ze door Matthijs van Nieuwkerk werd geconfronteerd met de ingestorte kijkcijfers van Ladies Night. Dat was te zien in de uitzending op NPO 1. Ladies Night begon vorige maand met een krappe 400.000 kijkers, maar nu is het programma zelfs al onder de 150.000-grens uitgekomen. Maar volgens Westrik moet de kijker het programma nog zien te vinden…

Voorafgaand aan de eerste Ladies Night zat Westrik ook al in DWDD, toen met initiatiefnemer Linda de Mol. Van Nieuwkerk: “Linda de Mol zei toen: ‘Onder de 200.000 vind ik verschrikkelijk.’

Westrik: “‘Dan krijg ik een lichte depressie’, zei ze zelfs.”

Van Nieuwkerk: “Ja, het begon keurig met een kleine 400.000, maar de laatste drie afleveringen zitten onder de 200.000 kijkers, dus dat is zorgelijk. Waar ligt het aan?

Westrik: “Och, dat is zo ingewikkeld. Ik denk aan de ene kant misschien omdat de mensen het nog een beetje moeten vinden. We zitten op Net5, op woensdagavond om half tien, één keer in de week, dus ik denk dat de mensen het nog een beetje moeten vinden. Of we zelf iets verkeerd doen? Ik heb geen idee. We proberen iedere week weer een zo mooi mogelijke uitzending te maken met relevante gesprekken en goede onderwerpen, maar het is zo lastig om precies te pinpointen waar het dan in zit.”

Van Nieuwkerk: “Jullie zitten nu als dokteren naar het format te kijken, van: waar ligt het aan? Want het moet omhoog.”

Westrik: “Ja, het moet omhoog. Ik kan alleen maar zeggen: woensdagavond half tien op Net5! Matthijs, ik weet het anders even ook niet.”

Van Nieuwkerk: “Lastig, hè?

Westrik: “Ja, het is heel lastig, want als er een soort recept is van een succesformule die je ergens neerlegt en meteen door het dak heen gaat…”

Linda heeft nog geen depressie

Van Nieuwkerk vervolgens tegen tafelgast Sven Kockelmann: “Waarom denk jij dat het niet het succes is wat de dames hopen?

Kockelmann: “Ik denk dat het lastig te vinden is voor veel mensen. Mensen beginnen op 1, op 2 en dan 3 en dan 4.”

Van Nieuwkerk: “Ja, maar dat gezegd hebbende, het begon op 400.000.”

Kockelmann: “Dat is altijd bij een nieuw programma. Dan kijken er altijd veel mensen van: wat is het?

Westrik: “Het wordt wel goed teruggekeken. Daar zijn we dan nog heel blij mee. Een dag en twee dagen later komen er in totaal nog zo’n 100.000 kijkers extra bij online. Dat moment van half tien is wel gewoon heel belangrijk.”

Hoe gaat het eigenlijk met Linda? “Linda gaat nog goed, heeft nog geen depressie.”

Tv-flop-bingo

Tv-makers hebben er een handje van om de grootste clichés ter tafel te brengen als ze worden geconfronteerd met hun mislukking. Andere veelgehoorde clichés zijn ‘DWDD was ook geen hit in het begin’, ‘De dalende kijkcijfers zijn ook een algehele trend, hè?’ en ‘In de doelgroep gaat het top’.

RTL heeft de afgelopen jaren een nieuwe excuuskaart toegevoegd aan het tv-flop-kwartet. ‘Op Videoland scoort het wél goed!’, staat daarop.

Foto: BNNVARA

Meer in BNN

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Eva Jinek tijdens haar megalange vakantie?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen