Mediabureaus adviseren RTL: ‘Stop met verleidings-tv’

Mediabureaus, die de schakel zijn tussen tv-zenders en adverteerders, adviseren RTL om gewoon te stoppen met het hele genre verleidings-tv. Dat is vandaag te lezen in het AD. Het genre, door RTL zelf guilty pleasure-tv genoemd, omvat programma’s als Love Island en Temptation Island, maar ook De Villa, dat vanwege seksueel overschrijdend gedrag van de buis is gehaald. “Het zou slim zijn van RTL om dit genre helemaal los te laten“, stelt Maiko Valentijn van MediaCom.

Valentijn vervolgt in het dagblad: “Dit genre is besmet geraakt. Uiteraard, je kan niet alle programma’s op één hoop gooien. Er is een groot grijs gebied. Maar ook dát is besmet, dus moet je volgens mij een harde keuze maken.

Als RTL het genre niet van de buis haalt, dan volgt er misschien wel een boycot, suggereert hij. “Dan zullen wij met adverteerders de dialoog aangaan of dit genre nog bij hen past en dan kunnen er zeker situaties ontstaan waarbij we zullen adviseren weg te blijven.

Ilja Loeffen van mediabureau Omnicom Media Group is het ermee eens. Hij zegt: “Dit genre wordt voorlopig met opgetrokken wenkbrauwen bekeken. Adverteerders zullen ook voorlopig niet staan te springen om in en rond dergelijke programma’s zichtbaar te zijn.

En Rogier Bruggeman van Mediabureau ZIGT: “Vanuit commercieel oogpunt zeg ik: dit genre kan steeds omdat de programma’s niet minder kijkers trekken. Vanuit het normen en waarde-perspectief kan het eigenlijk echt niet meer.

Kan dit RTL geld gaan kosten? “Op het moment dat er grensoverschrijdend gedrag wordt vertoond en ze blijven het uitzenden, is het logisch dat wij adverteerders adviseren niet zichtbaar te zijn.

Het AD-artikel ‘‘Het genre guilty pleasure-tv is besmet geraakt’’ kunt u hier lezen.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen