Mediabureaus adviseren RTL: ‘Stop met verleidings-tv’

Geplaatst op Thu 28 Nov 2019 om 11:45

Mediabureaus, die de schakel zijn tussen tv-zenders en adverteerders, adviseren RTL om gewoon te stoppen met het hele genre verleidings-tv. Dat is vandaag te lezen in het AD. Het genre, door RTL zelf guilty pleasure-tv genoemd, omvat programma’s als Love Island en Temptation Island, maar ook De Villa, dat vanwege seksueel overschrijdend gedrag van de buis is gehaald. “Het zou slim zijn van RTL om dit genre helemaal los te laten“, stelt Maiko Valentijn van MediaCom.

Valentijn vervolgt in het dagblad: “Dit genre is besmet geraakt. Uiteraard, je kan niet alle programma’s op één hoop gooien. Er is een groot grijs gebied. Maar ook dát is besmet, dus moet je volgens mij een harde keuze maken.

Als RTL het genre niet van de buis haalt, dan volgt er misschien wel een boycot, suggereert hij. “Dan zullen wij met adverteerders de dialoog aangaan of dit genre nog bij hen past en dan kunnen er zeker situaties ontstaan waarbij we zullen adviseren weg te blijven.

Ilja Loeffen van mediabureau Omnicom Media Group is het ermee eens. Hij zegt: “Dit genre wordt voorlopig met opgetrokken wenkbrauwen bekeken. Adverteerders zullen ook voorlopig niet staan te springen om in en rond dergelijke programma’s zichtbaar te zijn.

En Rogier Bruggeman van Mediabureau ZIGT: “Vanuit commercieel oogpunt zeg ik: dit genre kan steeds omdat de programma’s niet minder kijkers trekken. Vanuit het normen en waarde-perspectief kan het eigenlijk echt niet meer.

Kan dit RTL geld gaan kosten? “Op het moment dat er grensoverschrijdend gedrag wordt vertoond en ze blijven het uitzenden, is het logisch dat wij adverteerders adviseren niet zichtbaar te zijn.

Het AD-artikel ‘‘Het genre guilty pleasure-tv is besmet geraakt’’ kunt u hier lezen.

Foto: RTL








14 Reacties op “Mediabureaus adviseren RTL: ‘Stop met verleidings-tv’”


  1. Ron

    Ain’t gonna happen. Je kunt niet alles maar op 1 hoop gooien omdat er nu wat is voorgevallen. Dat zou hypocriet zijn.

  2. Nijl

    Wat een laffe achteraf reacties van deze aasgieren. Jarenlang goud geld verdienen. Waar waren jullie afgelopen tijd? Gatverdamme

  3. John

    Goh, de meeloopmediabureaus hebben de kat uit de boom gekeken en toen de kat weer ging bewegen, kwamen ze opeens met een statement.
    Ruggengraatloze bureautjes.

  4. AD roddelkrant

    PetervdVorst, de grootste hypocriet, gaat gewoon door met pulp-TV

  5. TALPA = de flop van de eeuw

    Pulp-tv dat door John de Flop wordt geïmiteerd

  6. JDJ

    Als programmamaker dien je je gezond verstand te gebruiken. Deelnemers dienen hun eigen grenzen te bepalen. Nee = Nee. Net als in de buitenwereld. De verschillen zijn duidelijk zichtbaar als je naar de Amerikaanse versies kijkt van Temptation Island en Love Island. Daar kan ik gewoon naar kijken zonder onderbuikgevoel waar de NL versies gevoelsmatig over-geregisseerd zijn.

  7. Henk

    Als ze stoppen neemt Talpa het gewoon over en lopen ze veeeeeeel geld mis.

  8. Tvkijker

    Het is juist alleen maar goed voor de kijkcijfers deze ophef.

  9. rotop

    En de laatste jongeren vertrekken permanent naar youtube. Dag bejaarden-TV!

  10. Victor Klootwijk

    En nu? Moet ik nu iedere avond naar ‘Kunst & Kitsch’ en ‘Medialogica’ gaan kijken?

  11. Niet Elitair

    Volgens AD is de helft van de kijkers hoog opgeleid. Hoe gaan we deze mensen dan bereiken? Met Nieuwsuur?

    https://www.ad.nl/show/temptation-island-verleidt-br-vooral-de-elitaire-televisiekijker~a1f7224d/

  12. Erwin

    Televisie is wel zo’n beetje klaar. De NPO en commerciëlen spartelen nog wat na, maar over 10 jaar is het allemaal opgekocht door de Googles en Facebooks van deze wereld. Compleet kapotgeschreven, geformat, bezuinigd.

  13. Henk

    Eerst Peter weg daar,zwak figuur.

  14. Eric

    CO televisie is volledig het spoor bijster in deze veranderende wereld. Als adverteerders zou ik zeggen: wegwezen. En dat doen ze ook al in steeds hoger tempo.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.