Dit is het logo van het Eurovisie Songfestival 2020

Na de bekendmaking van het thema Open Up, is nu ook het logo van het Eurovisie Songfestival 2020 onthuld. Het design staat symbool voor de viering van het 65-jarig jubileum van het liedjesfestijn en de 41 landen die er samenkomen. Dat heeft de organisatie laten weten. Songfestival-opperhoofd Sietse Bakker is ongelooflijk tevreden “Dit beeldmerk ademt de belangrijkste kenmerken van Dutch Design: minimalistisch, experimenteel en innovatief“, laat hij weten.

Het logo vormt de visuele basis voor de drie shows en het tv-evenement in Rotterdam. “Het vertelt een verhaal, maar is ook kleurrijk, feestelijk en, niet onbelangrijk, breed toepasbaar“, aldus Bakker. “Het toeval wil dat het eerste Eurovisie Songfestival in 1956 door Nederland werd geopend. Daarom begint de tijdlijn met de kleuren van de Nederlandse vlag.

Het beeldmerk is een abstracte weergave van de kleuren uit de vlaggen van de 41 landen die in 2020 meedoen, in volgorde van hun eerste songfestivaldeelname. “Door deze in chronologische volgorde aan het vignet toe te voegen, ontstaat een abstract en kleurrijk symbool.”

Het beeldmerk borduurt voort op de vormgeving van drie voorafgaande edities van het Eurovisie Songfestival die in Nederland gehouden werden in 1970, 1976 en 1980 (zie onderstaand).

Jon Ola Sand, Executive Supervisor van het Eurovisie Songfestival voor de European Broadcasting Union (EBU): “We zijn erg tevreden met het artwork van het Eurovisie Songfestival 2020, dat onze 65-jarige geschiedenis op de perfecte manier viert. Het impactvolle ontwerp omvat daarnaast de moderne diverse en inclusieve waarden van het evenement en vult de slogan van dit jaar, Open Up, op een prachtige manier aan.

De pitch voor het artwork, waaraan elf Nederlandse bureaus meededen, werd gewonnen door bureau CLEVER°FRANKE, die het beeldmerk mede met behulp van eigen software ontwikkelde.

Het Eurovisie Songfestival 2020 vindt plaats in Rotterdam. De halve finales worden gehouden op dinsdag 12 mei en donderdag 14 mei, de finale op zaterdag 16 mei, live vanuit Ahoy. De kaartverkoop start naar verwachting voor de feestdagen.

Een video van het artwork:

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen