Dit is het logo van het Eurovisie Songfestival 2020

Geplaatst op Thu 28 Nov 2019 om 8:20

Na de bekendmaking van het thema Open Up, is nu ook het logo van het Eurovisie Songfestival 2020 onthuld. Het design staat symbool voor de viering van het 65-jarig jubileum van het liedjesfestijn en de 41 landen die er samenkomen. Dat heeft de organisatie laten weten. Songfestival-opperhoofd Sietse Bakker is ongelooflijk tevreden “Dit beeldmerk ademt de belangrijkste kenmerken van Dutch Design: minimalistisch, experimenteel en innovatief“, laat hij weten.

Het logo vormt de visuele basis voor de drie shows en het tv-evenement in Rotterdam. “Het vertelt een verhaal, maar is ook kleurrijk, feestelijk en, niet onbelangrijk, breed toepasbaar“, aldus Bakker. “Het toeval wil dat het eerste Eurovisie Songfestival in 1956 door Nederland werd geopend. Daarom begint de tijdlijn met de kleuren van de Nederlandse vlag.

Het beeldmerk is een abstracte weergave van de kleuren uit de vlaggen van de 41 landen die in 2020 meedoen, in volgorde van hun eerste songfestivaldeelname. “Door deze in chronologische volgorde aan het vignet toe te voegen, ontstaat een abstract en kleurrijk symbool.”

Het beeldmerk borduurt voort op de vormgeving van drie voorafgaande edities van het Eurovisie Songfestival die in Nederland gehouden werden in 1970, 1976 en 1980 (zie onderstaand).

Jon Ola Sand, Executive Supervisor van het Eurovisie Songfestival voor de European Broadcasting Union (EBU): “We zijn erg tevreden met het artwork van het Eurovisie Songfestival 2020, dat onze 65-jarige geschiedenis op de perfecte manier viert. Het impactvolle ontwerp omvat daarnaast de moderne diverse en inclusieve waarden van het evenement en vult de slogan van dit jaar, Open Up, op een prachtige manier aan.

De pitch voor het artwork, waaraan elf Nederlandse bureaus meededen, werd gewonnen door bureau CLEVER°FRANKE, die het beeldmerk mede met behulp van eigen software ontwikkelde.

Het Eurovisie Songfestival 2020 vindt plaats in Rotterdam. De halve finales worden gehouden op dinsdag 12 mei en donderdag 14 mei, de finale op zaterdag 16 mei, live vanuit Ahoy. De kaartverkoop start naar verwachting voor de feestdagen.

Een video van het artwork:

Foto: NPO








28 Reacties op “Dit is het logo van het Eurovisie Songfestival 2020”


  1. Mick

    Gaan ze darten?

  2. Curryworst

    Al vernomen dat Hongarije niet meedoet met het ESF in 2020 te 010?
    Want ze vinden het ‘te gay’.

  3. Henk

    Ziet er een beetje gay uit.

  4. Roelien

    Leuk, we gaan darten. Is dit een logo van dat hysterisch Uberfannetje van B&A, dat zich heeft binnen gelikt bij dhr. Bakker?

  5. ome H

    Die hongaarse vlag is makkelijk weg te poetsen

  6. Elsebeth

    Dutch Design: minimalistisch, experimenteel en innovatief.

    Hoeven we verder niets meer te doen, we hebben bij voorbaat al gewonnen…

  7. M

    Wat een bombastisch geblaat over een cirkel met vlaggetjes 😂😂😂

  8. Gynaecoloog Geylstra

    Hier wordt menig heaumeau hitsig van: Open Up in combinatie met een ontluikende kringspier.

  9. Erwin

    Kaas

  10. T

    Het ziet eruit als een anus na een nachtje doorhalen en dan ook nog “open up” erboven.

  11. "VeronicaDoet@?...Beter!;"

    Nou nou zal wat gekost hebben.

  12. HEE MEN

    jammer dat reageerders niet op deze site kunnen ontwerpen en iets tekenen
    wat zou er voor beeld leader uit gekomen zijn?

    Het ontwerp is gewoon goed , mooi gedaan!

  13. Beast

    Open up, kom uit de kast? Werkelijk, is dat de slogan?

  14. robb

    Mooi gedaan .

  15. Ron

    Wanneer gaan ze het af maken…?

  16. Sven L.

    NOS moet de toner ff vervangen… dan hebben ze hun eigen logo terug.

  17. Pennenlikker

    Deze fotoshop filter doet zijn werk met twee klikken vd muis en is bekostigd met uw belasting geld.

    Zal wel wat gekost hebben….

  18. Kim Jong-un-dos-tres

    Top!
    Dit gaat goed werken. Het is een sterke herkenbare ronde vorm, en je kan er veel mee in bewegende visuals en idents.

  19. Kim Jong-un-dos-tres

    @Pennenlikker
    Volgende keer laten we het jou maken. Ben benieuwd.

  20. Erwin

    Open up.
    7 kleuren schijten, vanuit een open up anus in de.. okee, fijne dag.

  21. Abdul

    Dit logo is geinspireerd op de navel van Monica den Boer.

  22. Simon Dekker

    De vormgeving van de drie jaren dat het in Nederland werd gehouden was gewoon van 1 persoon, Frans Schupp. Nogal logisch dat die dus op elkaar aansloten. Dit is dus geen eerbetoon, maar een simpele rip-off.

    Beetje als toen met dat laatste NCRV-logo: gingen ze terug naar het oranje klaverlogo uit de 80s, maar maakten ze de oranje klavers grijze blokjes. De letters werden 1 voor 1 overgenomen en in een ander kleurtje gegoten. Dat is niet eren, dat is simplistisch jatten.

  23. Kim Jong-un-dos-tres

    @Simon Dekker
    Jaaa, Frans Schupp deed heel veel voor TV. Toppop toch ook?

  24. Sven L.

    Het is geen lelijk logo, ik denk wel dat er meer in had gezeten. Als je aan Nederland denkt, denk je aan water, bloemen. De vorm van de Erasmusbrug had je ook kunnen verwerken.

    De leaders en bumpertjes zijn overigens wel echt nice; die staan al online. Hopelijk wordt het toneel ook een bloem-achtige vorm.

  25. Sven L.

    Aanvulling hierboven; die leaders zijn door een fan gemaakt (blijkbaar) haha. Wel érg mooi gedaan. Sorry!

  26. Youri

    Het is weer eens wat anders dan een simpele ster, schelp of vlinder van de afgelopen jaren.

  27. Maastricht

    booooring…

  28. Marry Hens

    Open Up en een regenboog anus. The gift that keeps on giving. Goatse reborn.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.