Mediabureau Magna denkt dat RTL 4 stopt met GTST

Mediabureau Magna, dat zendtijd inkoopt voor grote adverteerders als Coca Cola en Haribo, verwacht dat Goede Tijden Slechte Tijden nog voor zijn dertigjarig jubileum in oktober 2020 zijn achtuurslot kwijtraakt op RTL 4. Dat zegt Jeroen Bakker, Director Planning bij Magna, in een uitgebreide blogpost. De kijkcijfers van GTST staan al geruime tijd onder druk en herstellen zich maar niet. Magna heeft de cijfers op een rij gezet en concludeert: “De jaren van glorie zijn heel duidelijk voorbij.”

GTST verdwijnt van 4, verwacht Bakker. “Het is wachten tot het moment dat RTL – onder aanvoering van Peter van der Vorst – besluit om het programma van het heilige tijdslot van 20.00 uur te halen. Een trendbreuk van jewelste die (…) onafwendbaar lijkt te zijn.

Magna heeft de kijkcijfers van GTST in alle doelgroepen van de afgelopen tien jaar onderzocht. “In de grafiek wordt pijnlijk duidelijk hoe snel de diverse groepen het programma links laten liggen.”

Maar iedereen schijnt tegenwoordig toch massaal via Videoland vooruit te kijken? Onzin, stelt Bakker. Volgens hem gaat het maximaal om 90.000 kijkers per aflevering. “Ook niet echt een vetpot.”

De rest van de RTL 4-vooravond presteert prima, meent hij. Alleen het achtuurslot moet dus om, adviseert Bakker. “Wat te doen? Toch een simpele spelshow? Of gewoon je prime time programma’s direct om 20 uur op Het RTL Half Acht Nieuws laten aansluiten, zoals in het weekend?

Ik wens Peter veel wijsheid toe!

De gehele analyse van Jeroen Bakker kunt u lezen op Magnaglobal.nl.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen