Art Rooijakkers: ‘Onhandig dat ik gestopt ben met Mol?’

Art Rooijakkers zal met gemengde gevoelens terugkijken op zijn overstap van AVROTROS naar RTL een half jaar geleden. Hij verdient nu weliswaar veel meer geld, maar wel heeft hij kijkcijferhit Wie is de Mol ingeruild voor een serie kijkcijferflops. Na Zomer met Art stelt hij momenteel teleur met Rooijakkers Over De Vloer en Praat Nederlands Met Me. Het zijn dertien-in-een-dozijn-programma’s, terwijl hij met Wie is de Mol een uiterst populair tv-evenement in handen had.

Voor zijn wekelijkse rubriek in Het Parool sprak Rooijakkers met tv-wetenschapper Maarten Reesink over het veranderende kijkgedrag. Het medium tv zal het meer en meer van evenementen moeten hebben, zegt hij.

Reesink: “Voetbalwedstrijden, Prinsjesdag, of events die door tv zelf georganiseerd worden, zoals The Voice, Wie is de Mol? of De luizenmoeder. De kijkcijfers van dat soort programma’s worden steeds hoger omdat je bang bent dat je iets mist als je het niet ziet. Lineaire tv wordt steeds meer een winner takes all-markt.

Televisie heeft dus zeker toekomst, maar dertien-in-een-dozijn-programma’s zijn de grote slachtoffers, zegt Reesink.

Rooijakkers: “Conclusie: televisie heeft toekomst. Dus is de logische vervolgvraag die ene die ik eigenlijk niet durf te stellen: of ik dat ook heb.

Reesink zegt vriendelijk alle vertrouwen te hebben, maar voegt er lachend aan toe: “Vanuit de wetenschap bezien was het een minder verstandige keuze om te stoppen als presentator van Wie is de Mol?

Foto: RTL

Meer in AVRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen