Zwagerman kritisch over Johns ‘opgewarmde tv-liflafjes’

Geplaatst op Sun 22 Sep 2019 om 10:00

Mediakenner Marianne Zwagerman vindt het nogal teleurstellend dat John de Mols ei van Columbus het reanimeren van programma’s als Man Bijt Hond en Lingo is. Hiermee gaat hij de strijd met de grote internetgiganten niet winnen. Dat zegt ze in haar column bij BNR Nieuwsradio. De Mol is miljardair geworden met formats voor de lineaire televisie en is nog altijd vooral een man van de oude media. Jammer, vindt Zwagerman. Zij had meer verwacht van zijn Talpa Network.

Zwagerman kan maar niet begrijpen dat De Mol zich zo bezighoudt met het opwarmen van vroegere tv-formules. “Het is wat treurig dat John de Mol naar opgewarmde tv-liflafjes voor oude mensen grijpt.”

De Mol moet volgens haar een serieuze omslag gaan maken. “Twee jaar geleden zei hij nog dat niet de Nederlandse tv-zenders maar Facebook en Google zijn concurrenten zijn. E-commerce, big-data, gaming, alles zou hij in de strijd tegen Mark Zuckerberg gooien. We zien er nog weinig van. Zijn state-of-the-art nieuwsorganisatie wordt ook al steeds uitgesteld, nu weer naar ‘ergens volgend jaar’.”

De toekomst bouwt de Mol nu met gebruikte afgesleten stenen. Ben benieuwd of die de kerst halen“, besluit ze bij BNR.

Foto: RTL








57 Reacties op “Zwagerman kritisch over Johns ‘opgewarmde tv-liflafjes’”


  1. Bart

    Het heeft succes op dit moment. Toch heeft ze wel een punt. Mensen kijken in deze tijd graag naar series. Raar en jammer dat de Mol daar niet veel meer op inzet. Hij heeft notabene een afdeling in huis die series ontwikkeld. En dan bedoel ik goede series met goede verhalen en goede acteurs. Dan bedoel ik niet DNA en Yolanthe in de hoofdrol.

  2. Hopeloos

    Het budget voor The Irishman en Army of the Dead is meer dan 250 mln dollar
    dan kun je van enige concurrentie niet meer spreken.

  3. Shaka Zulu

    Haha, “mediakenner”.

  4. west*the one and the lonely

    Gelukkig maar dat RTL dat nooit zal doen
    stel je voor… oude programma`s terughalen van de NPO

  5. west*the one and the lonely

    neen allemaal orgineel rtl hoor
    Even zomaar een paar uit de reeks
    ALLO ALLO
    MARRIE WITH CHILDEREN
    TI TA TOVENAAR
    FLODDER
    DE DALTONS
    OP GOED GELUK
    SOUNDMIXSHOW

    EN WIE VULT ME AAN??

  6. #NPO Kijker#

    Naast vetklep angela nu ook dikbil marianne een mening.

    Mediakenners, laat me niet lachen. Jaloerse krengen zijn het.

  7. René

    @#NPO Kijker#
    Sun 22 Sep 2019 om 10:18

    Jaloers op bijna 40 miljoen verlies per maand?

  8. Het is maar dat je het weet.

    Doe niet zo jaloers Marianne Zwagerman.

    John de Mol is heel goed bezig, dat bewijst hij toch!!

  9. Paul

    Zowel Angela alsook Marianne hebben terecht een kritische mening. Een bedrijf als SBS6 maar ook RTL gaan de oorlog niet verliezen, ze hébben de oorlog al verloren aan nieuwe media, Netflix etc. Zoals ook de traditionele dagbladen dit al jaren geleden verloren hebben. Vroeger had iedereen een abonnement op een krant en nu ? Hoeveel procent nog?

  10. Yes Sir Klaver

    Dat heet in simpel Nederlands: scoren met vergane glorie.

  11. Afhaal Ghanees

    Oude tv-programma’s terug halen op tv is een teken van zwakte.

  12. Smulpaap

    Hij gooit het over een andere boeg.
    Hij laat nu overal in Nederland voetballertjes via camera’s bij amateurclubs bespieden, zodat die ‘de wedstrijd terug kunnen kijken’.
    Dat levert hem een hele hoop data op. Ik vraag me af of de clubs al die ouders om toestemming gevraagd hebben om hun kind te filmen.

  13. G.ossip

    Zodra kijkend Nederland bereid is om nieuwe programma’s een kans te geven zullen er meer nieuwe concepten op de buis verschijnen,maar dat is niet zo ….Chateau Meiland is een uitzondering en voor de rest worden programma’s afgestoft en word er wel naar gekeken.Hang naar vertrouwde tv,en inderdaad scoren met vergane glorie,maar het werkt wel.

  14. Curryworst

    Het televisiewereldje is wel heel erg beklemmend en klein geworden.
    Steeds maar weer dezelfde tv-formats met iets andere toeters en bellen die verschuiven van zender A naar B en van publieke naar commerciële omroep. En weer terug.
    Hetzelfde geldt voor de presentatoren. Die net als het publiek maar ouder en ouder worden tot de d00d erop volgt.
    Af en toe probeert men wel wat jonge YouTube sterretjes binnen te halen. Maar die lui zijn zo leeg en inhoudsloos dat het te pijnlijk is om naar te kijken.
    En laten we helemaal maar zwijgen over DWDD Yung of BNN…

    Hoe lang kan dit nog zo door blijven gaan.

  15. Yoshi

    SBS kopieert wel heel veel en brengt veel oude formats terug. Maar over RTL wordt niks gezegd???
    Kees EN co, Het Spijt Me, DWTS, Idols

  16. west*the one and the lonely

    @Yoshi Je weet toch de huisregels van MC negatieve reacties over RTL mogen niet

    daarom kan je beter op sarcastische wijze RTL omhoog schrijven !

  17. Johanneke van Es

    John heeft gewoon goed naar de recente trends in de VS gekeken en gezien dat vooral opnieuw opgewarmde formats uit de jaren ’90 daar als een malle scoren en kopieert dat truukje nu naar Nederland. Gewoon een slimme zet om SBS nu eventjes goed in de markt te zetten. Dat innoveren met en investeren in nieuwe programma’s komt wel weer aan de orde als de fundamenten eenmaal stevig staan.

  18. L.

    Als Zwagerman zich eens een keer inleest: Talpa wil niet concurreren met de grote techgiganten want ze weten dat ze dat niet kunnen winnen. Ze willen er gebruik van maken om hun content via die kanalen zo goed mogelijk bij de consument te brengen.

  19. Eenvoudige tv kijker

    L, ik begrijp helemaal niets van jouw betoog. Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

  20. Shaka Zulu

    @Eenvoudige tv kijker
    ALs je dat niet begrijpt, ben je inderdaad eenvoudig.

  21. Zonder Naam

    @Curryworst – BNN bestaat niet eens meer, dat is opgegaan in BNNVara. Waarbij de Vara sterk dominant is. Ze hebben het aantal inhoudsloze opvulformats, gepresenteerd door matig getalenteerde types van de jonge generatie (Gwen van Poorten en zo), sindsdien iig flink teruggeschroefd.

  22. sukkel

    Zwagerman heeft gelijk

  23. sukkel

    Zwagerman is een lijk

  24. Eenvoudige tv kijker

    Shaka, jij begrijpt het dus ook niet. Anders had je het wel duidelijk gemaakt.

  25. Nooit eens met Zwagerman maar nu wel

    Hoef er niets aan toe te voegen prima statement.

  26. Kaatje

    Wat een z**kwijf is dat toch ook…ze krijgt een dikke kop…bah…!!.

  27. Yes Sir Klaver

    John maakt programma’s voor de adverteerders, die leveren immers het geld op voor zijn imperium, de kijkers interesseren hem geen achterwerk, die krijgen oude troep voorgeschoteld.

  28. west*the one and the lonely

    yES SIR kLAVER Zeg er dan ook even bij welke programma`s bij welke zender zit

  29. Nijl

    Goed wijf en ze heeft gelijk. Sowieso aardige visie op omroepwereld en zegt vaak rake dingen. Doet echter ook onzin boekjes schrijven en dingen roeptoeteren waar ze weer geen verstand van heeft. Moet ze niet doen. Lekker bij media houden

  30. Freek

    De cijfers zeggen toch echt wat anders.
    Sbs6 pakt nu meer marktaandeel.

  31. Ronaldz

    De liflafjes van mevrouw Zwagerman krijgt niemand opgewarmd.

  32. Willem Ruis (R.I.P.)

    Het Nederlandse mediabedrijf Talpa Network van John de Mol
    is hard op weg om een belangrijke multimediale speler te worden in eigen land.

    De intentie om een grotere rol te gaan spelen binnen de traditionele media is daar onlosmakelijk aan verbonden.
    Een niet te verwaarlozen onderdeel in dit proces is het kijkgedrag.
    De kijker is degene die Talpa Network kan bijstaan in het verwezenlijken van haar doelen,
    maar het is tegelijkertijd ook diezelfde kijker die via nieuwe media invloed kan uitoefenen op de programmering. Met opbouwende kritieken kan voor beide partijen veel meer bereikt worden!

    De Nederlandse kijker heeft een belangrijke mate van invloed op het soort genre programma’s dat te zien is op de 4 lineaire zenders waarover dit Nederlandse mediabedrijf beschikt.

    Blijkt nu dat er een soliede kijkers-basis is voor programma’s zoals Man bijt hond of lingo,
    dan is dat de keuze van de kijker.
    Zo kan gaandeweg de programmering van de zenders naar tevredenheid van de kijker worden opgebouwd.

    De uitbouw naar nieuwe media kan van hieruit plaatsvinden zodra Talpa Network een sterke positie weet te verwerven binnen de Nederlandse commerciële televisie markt.

    Met een krimpende televisie markt is straks nog slechts ruimte voor een sterk Nederlandse publieke omroep en een sterk Nederlandse commerciële multimediale omroep bedrijf.

    Talpa network is een 100% Nederlands Commercieel multimediale omroep bedrijf!

    RTL-GROUP/Bertelsmann bedankt voor 30 jaar commerciële tv!

    De tijden zijn veranderd, de Nederlandse kijker laat zich niet gek maken!

  33. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    @Willem (Rip)
    Wat een luchtfietserij Willem Rip.
    Lekker kort ook.
    Je kan best een persbericht van Talpa en/of Sjon hier copy/pasten, alhoewel gezien de spelfouten wij denken dat je dit stukje zelf hebt getiept, maar een droom is nog geen werkelijkheid! En wat je wenst hoeft niet altijd te gebeuren! Van een snevend campingzendertje een leidende multimedia-organisatie worden heeft méér voetjes in de aarde dan een paar afgedankte sterren van RTL opkopen en met hun bakkes op de buis projecteren. En oude formatjes afstoffen helpt helaas ook al niet. Dus…
    (Wie weet het beter, het forum staat weer open…)

  34. Discuswerper

    Talpa gaat ten onder. 100% Nederlands? Het produktiebedrijf is van ITV, engels dus. Stelletje nitwits hier

  35. Mick

    Kortzichtige Marianne Zwagerman kan haar grote mond beter houden.

  36. Mick

    De Mol kan Hyves nieuw leven in blazen.

  37. De ideeen van Talpa zijn zo ordinair

    De ideeën van Talpa zijn zo ordinair.

    De familie de Mol kan beter boer worden. Kunnen ze de hele dag koeien uitmelken maar ook schapen en geiten.

  38. Mick

    En iedereen weet dat Talpa nu oude successen terugbrengt om een kijkersbasis op te bouwen waarna zij in de slipstream nieuwe formats gaan lanceren. SBS heeft jarenlang nieuwe formats gebracht maar die moesten altijd vanuit het niets een succes worden waardoor enkel de allerbeste voldoende kijkers trokken. Nu heeft De Mol straks een goed platform om op uit te bouwen en langzaam oude dingen los te laten als nieuwe programma’s aanslaan.

  39. Joopio

    *productiebedrijf

  40. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    @mick.
    Klinkt leuk allemaal Mick, maar het blijft allemaal van een tenenkrommende bedroevende kwaliteit. Zo bezien zou het prettiger zijn als ze het hele zaakje opdoeken. Dat ben je toch wel met me eens Mick?
    Al die bagger-programma’s is toch gewoon zonde van de tijd en de energie?
    Niemand zit erop te wachten. Dat blijkt steeds weer. Enfin. Prettige avond.

  41. Discuswerper

    Als de mol de kans krijgt verpatst hij de toko aan een buitenlands bedrijf. Zie Endemol, zie Talpa Productions. Hou toch op met 100% Nederlands. Die man heeft niet het beste voor met ons land, alleen met zn eigen bankrekening zn vermogen van 2+ miljard euro komt voornamelijk van de verkoop van Endemol. En zn hele familie profiteert er van. Voor de rest wordt NIEMAND in Nederland beter van zijn hebzucht. Opzouten dus.

  42. Discuswerper

    Het was RTL dat in 1989 Joop van den Ende TV Produkties van de ondergang heeft gered. Als dat niet was gebeurd had Endemol niet eens bestaan.

  43. Vette Henkie

    Als ze straks serieus met Gordon en Patty Brard een middagprogramma gaan uitzenden weet je zeker dat ze failliet zijn. Wat een club mongeaulen dat ze dat hebben bedacht. Wat je zegt, ze nemen de kijker niet serieus. Alleen geld telt.

  44. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Hahaha, een kwalitetsshow met een cokesnuiver en een aandachtsheor die geen autocue kan lezen en die niet kan improviseren. Welkom bij Talpa. Patsy de Patsy is na drie weken al op oorlogspad als ze met een dikke kater van het zuipen de verkeerde uitscheldt en Gordon valt terug in z’n oude gebruik van liegen en bedriegen en fuifen en snuiven.
    Lekker vooruitzicht. Wie worden de gasten!? Allemaal figuranten en ‘sterren’ uit het ‘D-garnituur’? Iemand anders komt niet opdraven voor die twee kneuzen.

  45. Suzy Wang

    Zo als ik al eerder zei, Zo veel geld ga daar in om en komen aan met ouwe troep. Kunnen ze van dat geld nou zelf niks fatsoenlijks ontwikkellen?

  46. Nerd

    ahahahahaha al dat misgunnen van die de Mol! Bovenstaande klopt, eerst de basis op orde brengen en dan verder! Ik hoop dat het lukt, want RTL is voor mij al jaren ellende,……

  47. Henk

    a. Ik vind het van een simpelheid getuigen dat men de laatste tijd enkel naar John de Mol wijst omtrent oude formats op tv. Ik hoor weinig over oude formats die RTL weer nieuw leven inblaast en dat zijn er ook nogal wat. En daarnaast, hoeveel tv formats zijn al niet jaren op tv?

    b. Achter de schermen is men best wel druk bezig. En ja dat zie je niet meteen a la minute terug. Dus mevrouw Zwagerman en al die andere media mensjes moeten eens geduld hebben. Kritiek geven is ook wel heel makkelijk, dat kan iedereen.

  48. Jaap

    @Discuswerper: Ik proef veel oordelen en emoties in je commentaar. Je moet nog veel leren over het leven vriend. Afgunst jegens anderen zal je niet verder helpen, het kost je enkel onnodige energie.

  49. Willem Ruis (R.I.P.)

    Als de Nederlandse regering in 1989 qua wetgeving niet achter de feiten aanliep,
    zou de Nederlandse TV10 van Joop van den Ende destijds ongetwijfeld een groter succes geworden zijn dan het buitenlandse Radio Television Luxembourg – Veronique.

    De commerciële televisie markt zou in dat geval vanaf dag 1 grotendeels in Nederlandse handen geweest zijn, maar dit is destijds op een knullige wijze uit handen gegeven.

    Joop van den Ende moest wel met RTL in zee gaan, hij stond met zijn rug tegen de muur.
    RTL heeft mede door de inzet van Joop van den Ende maar ook John de Mol in de afgelopen 30 jaar een groot marktaandeel in Nederland weten te bemachtigen.

    Joop van den Ende Producties en John de Mol Producties zijn samengegaan in EndeMol om hun krachten te bundelen om vanuit Nederland door te kunnen groeien naar het buitenland.
    Maar ook om niet meer tegen elkaar te kunnen worden uitgespeeld door lagere productie kosten die RTL steeds vaker begon op te eisen.

    John de Mol is anno 2019 nog de enige overgebleven Nederlander die nog initiatieven neemt om de Nederlandse commerciële televisie tak in handen te krijgen met zijn bedrijf Talpa Network.
    Eigenlijk komt het erop neer dat hij nu datgene wil bereiken dat Joop van den Ende ook graag wilde 30 jaar geleden: Een Nederlands televisie producent zijn die programma’s produceerd en formats ontwikkeld en die de beschikking heeft over zijn eigen televisie en radio zenders
    Het verschil is dat John de Mol nu ook een rol wil spelen in de nieuwe media.

    Als het John de Mol dit keer wel lukt met Talpa Network, dan is de cirkel rond!
    Wanneer John de Mol besluit tot verkoop dan is dat zijn goed recht!

  50. Erwin

    Kom op, John de Mol is de Logan Roy uit Succession, een mediabedrijf op de been willen houden terwijl de wereld eromheen allang compleet veranderd is. Stop ermee.

  51. discuswerper

    @jaap

    Oordelen? Ik baseer me op feiten. En niet zoals die idioten West, NPO Kijker en nog en Willem Ruis die de hele Talpa clan de hemel in prijzen omdat het zo “100% Nederlands” is. Afgunst richting RTL blijkbaar, die in het Nederlandse media landschap baanbrekend werk hebben verricht.

  52. discuswerper

    @ Willem Ruis:

    De ENIGE reden waarom John de Mol doet wat hij doet is omdat de SBS zenders NUL waarde hebben en hij ze aan de straatstenen niet kwijt kan. Dat is zijn enige doel, zie wat hij met Endemol en Talpa Productions heeft gedaan. Hij is slechts aan het proberen om de waarde van de SBS zenders te verhogen zodat ze mogelijk interessant worden voor de verkoop. Dat is zijn enige doel, en niet een of ander ideologisch beeld om dat te bereiken wat Joop niet gelukt is. Dat interesseert hem namelijk geen hol.

  53. discuswerper

    @Willem Ruis:

    Die Nederlandse TV producent heeft hij net verpatst aan ITV voor 1,1 miljard. Ben jij nou echt zo dom of sta je op de Payroll van ome John?

  54. MediaPrak

    De Marianne welke vond/vindt dat vh TMG zich vol op video-content moest richten. Inmiddels is TMG verkocht en de video activiteiten behoorlijk teruggedraaid. Die ‘media’ kenner dus, Om in Hilversumse kringen te spreken “een Flop-drol”.

  55. Hans van der Togt

    Wanneer mag ik mijn Rad van Fortuin weer presenteren?
    De etalage met prijzen gaan we vullen met leuke klimaatvriendelijke auto’s en CO2 neutrale vliegruizen. Leontien het dr zin an.

  56. Willem Ruis (R.I.P.)

    John de Mol en Joop van den Ende zijn Nederlandse ondernemers!

    Elke Nederlander weet dat een ondernemer negen van de tien keer een onderneming begint om daar winst mee te kunnen gaan maken.
    Tevens weet elke Nederlander dat het een ondernemer vrij staat om zijn eigen onderneming in de verkoop te doen wanneer hij of zij dat wil.

    In dit geval gaat het om de Nederlandse ondernemer John de Mol met zijn 100% Nederlandse Multimediale Commerciële Omroep Bedrijf Talpa Network.

    Zijn onderneming begeeft zich op het vlak van Nederlandse commerciële televisie en niet op die van de Nederlandse publieke televisie sector!

    Joop van den Ende liep destijds zijn tijd qua wet vooruit met TV10, de Nederlandse regering liep qua wetgeving achter op de feiten.

    John de Mol liep destijds zijn tijd vooruit met zowel Sport7 als met Talpa TV10, de gevestigde media liepen achter op de feiten en wilden geen verandering uit frees voor inkomsten derving en schreven uiteindelijk beide initiatieven stuk.

    Respect verdient John de Mol, aangezien hij het anno 2019 op zijn leeftijd nog eens probeert met Talpa Network!

    Het is tijd voor verandering, de Nederlandse kijker laat zich anno 2019 niet meer gek maken!

  57. Linda

    Mijn broertje zegt: “magnetron-tv gaat het helemaal worden deze winter!”

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.