Sophie Hilbrand: ‘Wilders kan op elk moment in Jinek’

Sophie Hilbrand vindt het onterecht dat het idee bestaat dat de NPO een links bolwerk zou zijn. De drempel voor rechtse kopstukken als Geert Wilders ligt enorm laag, maar ze willen zelf niet. Dat stelt de BNNVARA-presentatrice in het AD. Een politicus als Wilders zorgt er zélf voor dat zijn achterban zich niet thuis voelt bij de publieke omroep, stelt ze. “Geert Wilders kan nu bellen naar Pauw of Jinek, dan kan hij direct aanschuiven – maar hij wil zelf niet. Dat vind ik frustrerend“, laat ze weten.

Het is niet zo dat er alleen maar linkse mensen werken bij de NPO, meent Hilbrand. “Ik heb weleens alle BNN-presentatoren op een rijtje gezet en geturfd wie links en wie rechts stemde: we zaten precies in het midden.”

De NPO moet dat meer uitdragen, stelt ze. “Misschien zijn we te arrogant geweest en hebben we niet goed genoeg uitgedragen dat we écht geen linkse propagandamachine zijn.”

Het middenrechtse kabinet gaat opnieuw flink snijden in de NPO. Collega Filemon Wesselink: “Ik vind ook niet dat de politici over de invulling moeten gaan. De cijfers laten zien dat we een heel sterke publieke omroep hebben en in verhouding tot andere landen geen exceptioneel dure.”

Door ons pluriforme stelsel zijn er veel tv-talenten geboren – voor én achter de schermen – en is er nooit een eenheidsworst ontstaan. En toch hebben wij de afgelopen jaren zien gebeuren dat de publieke omroep in een verdomhoekje is terechtgekomen.”

Hilbrand: “Daarom moeten we nu strijdvaardig zijn en harder laten horen: hier staan we voor.

Het AD-interview met Filemon en Sophie kunt u lezen via Blendle.

Foto: Estera Marysia, BNNVARA

83 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Pieter
september 8, 2019 20:19

De NPO geen links bolwerk, laat me niet lachen. Vanmorgen (zondag) had ik radio 1 aan staan, ineens komt er een naar aan z’n stem te horen bejaarde man aan het woord die zomaar uit het niets op Baudet begint af te geven. Het had totaal niets met het programma te maken maar hij moest het even kwijt. In plaats dat de presentatrice hem tegenhield begon ze lekker mee te kletsen en ze had er klaarblijkelijk veel plezier in dat Baudet even zwartgemaakt werd met leugens over zijn reizen zg. op kosten van de belastingbetaler. De man had beter een verhaal kunnen houden over al die VVD politici die moesten vertrekken vanwege hun onstilbare honger naar publiek geld.

Gast
critikast
september 8, 2019 12:55

Sophie…wanneer ga je jezelf weer eens verwennen voor de camera ? Ik kan niet wachten…

Gast
BRAAK
september 7, 2019 13:00

Jij ook trut.

Gast
Proest
september 7, 2019 09:45

Na vlieg- en rookschaamte nu ook extreemrechtsschaamte?

Gast
@Kird
september 7, 2019 08:27

😂😂😂

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 23:27

Wilders. O ja. Die mafklapper die zijn haar verft om zijn eigen afkomst te verloochenen, een echte Nederlander wil lijken maar dat niet is…

Gast
Nunc aut Nunquam
september 6, 2019 21:22

WILDERS HELD TEGEN ALLES DAT ONS KAPOT WIL MAKEN,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
MET GEVAAR VOOR EIGEN LEVEN !

GROTE HELD PIM FORTUYN DOOR LINKS AFGEKNALD,,,,,,, Terecht dat weldenkend rechts niet bij die linkse islampijpers aan tafel gaat zitten !!!

Gast
anoniem
september 6, 2019 21:08

Idd, proost! :-)

Gast
@Donald Dumb
september 6, 2019 21:03

Weekend verlof?

Gast
anoniem
september 6, 2019 20:40

Nee, ik zou nooit mijn eigen moeder verraden.. Voor de rest ben ik best aangepast hoor.. :-)

Gast
Koning Toto
september 6, 2019 20:37

Anoniem, leer Nederlands.

Gast
anoniem
september 6, 2019 20:20

Het is op zich wel mooi dat hier op de MC links en rechts nog met elkaar in discussie gaan, want op alle andere nieuwssites is die mogelijkheid inmiddels uitgesloten. Maar ik moet bekennen dat ik wat hier getypt wordt, soms beter kan verdragen met een lekker biertje erbij.. :-)

Gast
Kird
september 6, 2019 19:39

19:36

Wow Nu ook nog dictatortje 😂

Mag ik je adres ? Dan kan ik je een woordenboek toesturen

Want de context van woorden ontgaan je totaal
Dit is schattig als je 12 jaar bent maar voor een volwassen persoon is dit ernstig

Zoek hulp

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:36

Kird. Blablabla.
De woorden ‘onzin lullen’zijn voor jou uitgevonden…
Rot lekker zelf op, MC dictatortje…

Gast
Kird
september 6, 2019 19:33

19:26

Iemand 3 x betichten van extreemrechts zijn komt heel zwakzinnig over

Zulke mensen moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden en hebben niks op het internet te zoeken

En fijn dat je nu mijn woord hokjesdenken nu gebruikt in een totaal verkeerde context 🤣

Je doet je achternaam eer aan

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:26

Kird. Iemand moet van internet verdwijnen om dat zijn mening jouw niet aanstaat?
In hokjes aan het denken ben je…

Gast
Discuswerper
september 6, 2019 19:24

@Kird: je hebt volkomen gelijk.
Verder niet meer reageren joh.
Je hebt het tegen één trol met drie namen. Een drievoudig gehandicapt Zwarte Pietje.

Gast
Kird
september 6, 2019 19:23

19:18

Het gaat gewoon door mensen 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Heeft vorige week het woors extreem rechts geleerd en kan het nu in elke zin toepassen

Echt wow

Kerel verdwijn van het internet
Je raaskalt totale onzin

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:23

123.

Met name kird is hier de relschopper…

Gast
Kird
september 6, 2019 19:21

19:14

Bewijs dat kritisch denken niet bestaat

Je slikt alles maar 😂

Voor mijn part zijn er miljoenen wetenschappers
Die worden gewoon betaald om zwakzinnige mensen, zoals jij, een bepaalde richting op te duwen
Wat blijkbaar altijd werk

Het hele milieu schandaal komt er uiteindelijk op neer

Het gaat iedereen geld kosten.

De dingen die dan blijkbaar slecht zijn voor het milieu blijven gewoon

Wat blijft er dus uiteindelijk over ??

HELEMAAL NIKS

Gast
123
september 6, 2019 19:20

Is Donald Dumb weer ruzie aan het maken?

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:20

19.13

Tja ook echt weer een typisch rechtsgekkie iets.
Aannames op dit forum zetten en zelf geloven dat het echt zo is…
Ach ja…

Gast
@Kird
september 6, 2019 19:18

😂😂😂 Je mag van mij best ontkennen dat je extreemrechts bent, hoor, als je dat zo erg vindt. Maar dat je paranoïde bent en complottheorieën gelooft, bewijs je met je laatste berichtje. Zal je nu ook wel gaan ontkennen, hihihi! Je bewijst ook dat je geen feiten nodig hebt om tot je conclusies te komen! 😂😂😂

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:17

Kird is een mooi voorberld van een onderbuik redenaar.
Factchecken is een te lastige bezigheid voor hem…

Gast
Valsenaam
september 6, 2019 19:14

Lieve Kird, als de hele wereld doet alsof je gek bent is de meest waarschijnlijke verklaring dat je gek bent. Er zijn tienduizenden professors wereldwijd die inmiddels bewezen hebben dat klimaatopwarming bestaat. Er zijn tienduizenden professors die bewezen hebben dat de negatieve effecten van vaccinaties in het niks vallen bij de positieve gevolgen. Behalve jezelf heb jij nog nooit iemand overtuigd van iets wetenschappelijk. Komt omdat types zoals jou vooral gelijk willen krijgen door de hele dag boos te zitten doen in plaats van dat het onderwerp je echt wat interesseert.

Gast
Kird
september 6, 2019 19:13

19:07

Ah nu heb ik het door

@kird en donald dumbf uck zijn gewoon dezelfde persoon

Zo Verslaafd aan tv dat hij nu op dezelfde manier praat

Kritisch denken en een echte eigen mening bestaat niet meer 🤣

Je gebruik van populaire steekwoorden zegt genoeg over wat een loser je bent

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:09

19.07

Probeer maar niet meer dingen uit te leggen aan kird.
Te dom om maar iets te begrijpen blijkbaar…

Gast
@Kird
september 6, 2019 19:07

“Omdat jullie nergens” = hokjesdenken 😁

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:07

Inderdaad 19.05

Je moet een ongelofelijk zwaar leven hebben…

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:06

Kijk Kird en je snapt mijn post van 19.02…

Kird. En jij doet niet aan hokjes denken? En staat overal neutraal in?
Iets met een pot en een ketel…

Gast
Kird
september 6, 2019 19:05

19:02

Agh jij begrijpt het ook al niet

Weer extreemrechts noemen
ZONDER ENKELE REDEN
Je bent zo een ongelofelijk domme zombie

Wat is het toch moeilijk om zo in het leven te staan ☹️

Gast
Kird
september 6, 2019 19:03

18:57

Omdat jullie nergens onpartijdig en neutraal in kunnen staan

Ik moest achter een extreemrechtse leider aanlopen volgens jou

Jij doet aan hokjesdenken

Wil je gewoon niks begrijpen of ben je echt te achterlijk voor worden jochie ??

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 19:02

18.58

Dat weet je toch bij die (extreem) rechts gekkies?
Mogen zelf alles en iedereen uitschelden en over een kam scheren maar gaat het over hun zelf of hun leiders dan is de wereld te klein en gaan ze huilie huilie doen…
Hypocriet volk…

Gast
@Kird
september 6, 2019 18:58

En wat schrijf jij zelf over mensen wier mening jou niet aanstaat?

“Jullie zijn ziek in je hoofd”, “charlatans”, “losers”, “te gestoord voor woorden dat mensen als jullie een platform hebben”

Gast
Kird
september 6, 2019 18:45

18:18

Klopt
Maar mensen in zon hokje douwen omdat hun mening jou niet aanstaat is toch nog iets erger

Het is een trend
Elke dag zie je of hoor je erover

Gast
Kird
september 6, 2019 18:42

17:59

Kijk is mensen

hier is zon kip zonder kop 😂

Heb je zelf wel door hoe belachelijk je klinkt ?
Gehersenspoeld deb iletje 🤣🤣🤣

Gast
@ Ko
september 6, 2019 18:22

Extreem is sowieso voor blinde doordrammers, die alleen feiten zien die het standpunt dat ze toch al hadden, ondersteunt.

Gast
Ko
september 6, 2019 18:18

Extreemrechts en extreemlinks zijn even dom, Stephan

Gast
Stephan
september 6, 2019 18:15

Extreem rechts,is nogal zwaar aangedikt maar goed,stel ook al ben je dat en dan? Nog altijd liever dan een extreemlinks gedachtegoed.

Gast
@Kird
september 6, 2019 17:59

Loop jij met jouw kritische hoofd maar lekker als een kip zonder kop achter je extreemrechtse leiders aan, vent! 😂😂

Gast
Valsenaam
september 6, 2019 17:53

@ Kird: waarom wetenschap lezen en een ruimdenkende geest gebruiken als je ook je gelijk kan veinzen door gewoon héél erg boos en woedend te reageren omdat jouw visie van een voorspelling niet 100% uitkomt? :)

Gast
Kird
september 6, 2019 17:29

Grappig dat wanneer je bepaalde dingen in twijfel trekt je als extreem rechts bestempeld word

Jullie zijn ziek in je hoofd

De mensen die niet kritisch naar zaken kijken zijn de charlatans van tegenwoordig

Wat zit er precies in een vaccinatie ?
Vertel dat maar ?? Niks waar mensen op lange termijn ziek van worden ?

En dan het milieu ook nog

Zei al gore niet dat tegen deze tijd de ozon laag verdwenen zou zijn door zure regen

Allemaal toch niet gebleken heh ?

En wat nu losers ? Excuses maken voor mensen in een hokje te duwen ?

Nee natuurlijk niet
Jullie gaan er gewoon lekker mee door
Te gestoord voor woorden dat mensen als jullie een platform hebben

Gast
anoniem
september 6, 2019 17:29

Sowieso is er nauwelijks kritische journalistiek op tv.. De upperclass, waartoe ook dhr. Wilders behoort, krijgt ruim baan zichzelf te promoten.

Gast
GI
september 6, 2019 17:09

@Huismaker Je ziet in het VK het resultaat van het houden van een referendum, dan wordt het één grote klerezooi. Jij leert echt niks, hè?

Gast
Donald Dumb
september 6, 2019 16:38

Rimpeldoos met een te makkelijke mening.

Gast
FlyingLotus
september 6, 2019 16:28

Die Sophie droogt niet lekker op. Daar zijn dermatologische chirurgen voor.

Gast
Eric
september 6, 2019 16:17

Wilders is een angsthaas. Hij durft al jaren niet. Gevolg: bij volgende verkiezingen is hij bijna verdwenen met zijn partij.

Gast
Huismaker
september 6, 2019 16:17

Ook vandaag:
Trump, Trump, Trump, Trump, Trump, Trump, Trump, Trump…
Want we willen toch “het nieuws van alle kanten” ?
Of dienen we uitsluitend de mening te horen die voor ons bedacht is ?
Wat ben ik blij dat er internet bestaat en niet de staatsmening moet aanhoren. Ik vorm wel mijn eigen mening. Dat zijn dezelfde mensen die zeggen dat we geen referendum mogen hebben, want anders gaan we zelf een mening vormen. Echt waar: en dat in 2019, alsof we nog afhankelijk zijn van de regenten uit 1719 die voor het plebs zullen beslissen.

Gast
GNAGNA
september 6, 2019 16:14

Mick, je hebt me overtuigd: het FvD is eerder extreemdom dan extreemrechts.

Gast
Dominee Bonk
september 6, 2019 15:50

Wat is zij toch een domme altijd overspannen roddelsoos. Haar alcoholgebruik heeft zijn vernietigende sporen permanent achter gelaten. Deze vrouw hoort in een supermarkt bij de bevoorrading. Haar zien bederft de eetlust. Amen.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen