Week één zit erop: vooravond SBS 6 enorm in de lift

Geplaatst op Sat 31 Aug 2019 om 8:35

De nieuwe vooravond van SBS 6 vol met gewone Nederlanders heeft zijn eerste uitzendweek erop zitten. Het resultaat? De marktaandelen van de zender zitten in het tijdvak 18.00 tot 20.30 uur enorm in de lift. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vooral in het laatste uur van dit tijdvak, 19.30 tot 20.30 uur, boekt SBS 6 een enorme winst. Dat is uiteraard te danken aan de terugkeer van de vroegere NPO-klassiekers Man Bijt Hond en Lingo, waar de kijker nog altijd warm voor blijkt te lopen.

Met Lingo is SBS 6 in het achtuurslot nu bijna even groot als zijn grote commerciële concurrent RTL 4. Het verschil met Goede Tijden Slechte Tijden is gemiddeld slechts 57.000 kijkers en dat is gezien de scores die SBS 6 in het verleden neerzette in de vooravond een behoorlijke verrassing.

Onderstaand vindt u de weekgemiddeldes van de nieuwe vooravond van SBS 6. De derde kolom weergeeft de procentuele stijging van het marktaandeel in dit tijdvak ten opzichte van vorige week.

Programma Kijkcijfergemiddelde Stijging
18.00 uur Utopia 300.000 kijkers (10 procent) +100%
19.00 uur Hart van Nederland 308.000 kijkers (9,3 procent) +52%
19.20 uur Shownieuws 310.000 kijkers (9,2 procent) +51%
19.30 uur Man Bijt Hond 544.000 kijkers (14,1 procent) +41%
20.00 uur Lingo 603.000 kijkers (13 procent) +29%

De meeste ogen zijn gericht op de nieuwe SBS-titels Man Bijt Hond en Lingo. Beide programma’s hebben gedurende de eerste uitzendweek marktaandeel verloren, al bleef Man Bijt Hond een stuk stabieler dan Lingo.

Het gemiddelde marktaandeel van Man Bijt Hond in week één ligt 8 procent onder dat van de eerste aflevering, bij Lingo ligt het weekaandeel 25 procent onder dat van de eerste aflevering.

Al met al zijn het zeer hoopvolle cijfers voor SBS 6. De zender moet de kijker uiteraard nog maar zien vast te houden, maar alles boven de 10 procent marktaandeel is winst voor de zender.

Foto: SBS








55 Reacties op “Week één zit erop: vooravond SBS 6 enorm in de lift”


  1. Lin

    Hoezo in de lift? Lingo heeft in 1 week de helft van de kijkers verloren..

  2. Voorbarig

    Dit soort lijstjes heeft geen enkele zin omdat NPO1 en NPO2 volgende
    week pas beginnen.

  3. Bep

    Maandag ook weer de quiz op het tweede net.

  4. #NPO Kijker#

    Ook gisteren nog mooie cijfers ondanks oranjedames op Veronica.

    Gefeliciteerd molletjes. Ook met je (eigendom) programma op 4.

  5. @Lin

    Lees dan het hele artikel i.p.v. alleen de kop en je vraag wordt beantwoord.

  6. Karakas

    De cijfers liegen er niet om:

    Lingo:
    802.000
    616.000
    593.000
    570.000
    476.000

    Man Bijt Hond:
    611.000
    610.000
    559.000
    493.000
    446.000

  7. Job

    Veel mensen vergeten het tijd gedeelte 18:00-19:30. Kijk hoe dat is gestegen! 100% tussen 18:00 en 19:00. Iedereen hier vond het maar dom dat Utopia naar 18:00 ging maar Utopia heeft maar een kleine 100k mensen verloren en heeft het marktaandeel tussen 18:00 en 19:00 verdubbeld.

  8. WEST*

    Voor sbs begrippen gewoon mooie cijfers ,RTL heeft in verhouding gewoon slechte cijfers voor een grote com zender

  9. Manon

    In de lift? Naar beneden ja..

  10. Sip

    Man bijt hond valt tegen echt een oud type programma; volgende week niet meer voor ons.

  11. Tim H

    Doe iets aan dat enorme reklameblok midden in Lingo

  12. Paolo

    Goede cijfers!..Steeds, iederedag wat lagere cijfers dat wel.
    Dan startte de Mol een week voor het nieuwe winterseizoen van de NPO in de hoop dat mensen dan inmiddels gewend zijn en blijven afstemmen op 6. Maar dat is nog maar mooi de vraag.Bovendien komt MBH nog niet helemaal uit de verf en is de reclame veel te lang. Maar MC heeft nu eenmaal iets moeten tekenen ( Ome John trok even zijn Platvink) dat ze positief zijn deze dagen voor SBS.

  13. zucht

    Weer zo’n jubelstukje over de vooravond van SBS6. Het is nu toch wel echt verdacht hoor. Hoeveel zou JdM schuiven voor zo’n positief stukje op de MC?

  14. Ad Visser

    Een zwaluw maakt geen zomer. Op 1 december graag weer een lijstje.

  15. "Veronica Doet Het?....Beter!"; 

    Genoten van een dildo
    TLP 5644234ste
    Veronica deed het niet

  16. "Veronica Doet Het?....Beter!"; 

    Lin snapt er geen reet van.

  17. Manon

    Voor een grote commerciële zender scoren ze prime time echt vreselijk slecht. Veel dagen niet eens 300.000 kijkers. En die lift van de vooravond gaat alleen naar beneden. Nieuwtje is er volgende week vanaf en dan stort t in.

  18. Hj

    Enorm in de lift… Naar beneden!

  19. Job

    Cijfers lopen anders alweer aardig terug.

  20. Tiffie

    Groen!

  21. Lvs2015

    “Gewone Nederlanders” … en hiermee is andermaal bevestigt dat de BN’er hype / snabbel voorbij is want waarom zij nog steeds dit soort programma’s laten (mis)gebruiken om zich een inkomen toe te eigenen omdat ze vertikken echt werk te gaan zoeken , en hun hoge gage te geven , als je als programma minstens de zelfde kijkcijfers behaalt als met “gewone” Nederlanders . Kortom : opzouten met de Patty Brards & co.

  22. max

    hahahaha en iedereen probeert SBS weer de grond in te schrijven, zoals dat altijd gebeurt…pfffff…Vrijdag is altijd anders qua kijkcijfers! Laten we maandag maar weer eens afwachten, dan zijn de cijfers weer prima. Wedden?

  23. max

    Sip blijft sip……gewoon niet meer kijken! Ga lekker het RTL nieuws kijken, daar word ik nou SIP van…

  24. Claire

    Volgende week maar kijken of MBH zich staande houdt wanneer op dat tijdslot DWDD al een half uur bezig is.

  25. Ad Visser

    @max. Maandag start Binnenste Buiten, DWDD, Per seconde wijzer en Spoorloos. Sowieso RTL de dupe. SBS?

  26. Lieke van Lexmond Lover

    Utopa elke dag 100.000 kijkers minder, volgende week richting 200.000 ?

  27. #NPO kijker#

    RTL heeft zonder de programma’s van de Mol/Talpa geen bestaansrecht meer.

    Met dank aan de Mol zal alleen de vrijdag dit jaar nog scoren.

  28. Zo is het

    Waarom heeft niemand het toch over de NCRV? Al 20 jaar hoor je niemand erover. Best wel gek.

  29. Aksss

    Ik ben weer in 1998 beland.

  30. G.ossip

    RTL en Talpa moeten hun krachten bundelen,zo maken ze elkaar alleen maar kapot.

  31. Erik

    Een beetje warm, maar ik loop vandaag in het leer. Heerlijk.

  32. Drama queen

    Deze site joh 🤭🤭

  33. G.ossip

    @Drama Queen,je hoeft hier niet te zijn hoor.

  34. LLRV

    Wow! 100000 kijkers in een dag verliezen en dan nog “een stijgende lijn” zien. Ik heb gisteren nog zitten dubben hoe in hemels naam het MC kan verdraaien om er iets positiefs van te schrijven. Het is (hem) gelukt!

    De cijfers van Karakas zijn duidelijk en keihard. Liegen en bedriegen heeft weinig zin. In de media wereld zou het zelfs nog kunnen werken ook …

  35. Snake Charmer

    De kijkers worden elke dag minder.

    Utopia scoort slechter op dat tijdstip.

    Maar goed inderdaad in vergelijking met cijfers van de flop 6 inside zit SBS6 inderdaad in de lift.

  36. Drama queen

    @Gossip Jij ook niet toch?

  37. Mike

    Man bijt hond en Lingo erg leuke programma’s

  38. henk

    Volgende week zondag:
    BZV, Expeditie Robinson en Miljoenenjacht RECHT TEGENOVER ELKAAR!

  39. Mart

    Komt er ook een bericht dat RTL op de vrijdag ook veel beter scoort dan afgelopen weken?

  40. Erick Doetze

    sinds wanneer wordt er op M C een positief artikel of John de Mol of zijn media imperium geschreven?
    Nieuwe redacteur?
    Of is M C tot inzicht gekomen dat de hetze tegen JdM geen effect heeft?

  41. Hans

    @Erick Doetze
    Talpa Network: voor en door pannenkoeken.

  42. Erick Doetze

    @Hans
    ben jij de ‘redacteur’ van M C?
    misschien een keertje yoga doen? helpt ook om van Talpa/JdM/SBS frustratie af te komen:)

  43. Wyatt

    Man bijt hond even leuk naar gekkies kijken maar na een week is het mooi geweest zoveel idioten op TV. Maar het past wel goed bij het SBS6 publiek ze kijken graag naar hun eigen soort mensen.

  44. Pierre

    Juich maar, stelletje leeghoofden.
    Als straks dat baggeravontuur van Gordon en Patty Brard begint dan lopen ze allemaal weer te klagen dat het zo slecht gaat.
    De kijkers zijn niet helemaal achterlijk natuurlijk.

  45. Bart

    @henk BZV staat er maar eenmalig tegenover.

  46. aammehoela

    Zoals al verwacht is het reclameblok tussen MBH en Lingo min of meer dodelijk voor de kijkcijfers. De dalende tendens zal wellicht nog wel omgezet worden naar iets hogere kijkcijfers, maar een echt succes zal het niet worden. Volgende week gewoon herfstweer, maar ook geen voetbal doordeweeks, dus wie weet. Tijdelijke opleving maar ik heb ook al van iemand gehoord dat hij klaar is met deze programma’s. Die ellendige lange reclameblokken is de grootste oorzaak. Waarvan akte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  47. Transplantatie Dokter

    Zal de programma transplantatie levensvatbaar zijn…Of kom het ware gezicht van de TalpaMol..straks toch aan het licht?

  48. MediaPrak

    Kijkcijfers van SBS vooravond zijn ontegenzeggelijk enorm verbeterd. Vooral switch van Utopia heeft goed uitgepakt. Heeft blijkbaar een trouw publiek. Je zou zo maar in 2020 in een ander deel nabn NL met een 3e serie beginnen. Groot misverstand blijft het idee bij Talpa dat kijker zulke enorm lange reclameblokken pikken. Dat doen we dus niet! Misschien kan zus Linda hierin iets betekenen als ze ziet dat haar shows na 15 min instorten qua kijkers. Echt hoofdpijn heeft Peter vdV. Zijn soap is vele malen duurder dan de ballen van Jan V en nog geen 100.000 kijkers meer.

  49. Ad Visser

    1 week zegt niets. 3 maanden wel.

  50. Mark

    @ Henk, Bart

    Volgende week Onze Boerderij tegenover ER & MJ.

    Gaat ook weer de pannen van het dak scoren, want: met Yvon en ligt in het verlengde van BZV. Ik gok elke week boven 2 miljoen. ER haalt dan hooguit 1,1 miljoen, MJ als vanouds weer tussen 1,6 – 1,8 miljoen.

    DWTS vs IHVH: 1,2 vs 1,5 miljoen, gok ik.

  51. Lieke van Lexmond Lover

    Volgende week begint alles weer, ben benieuwd hoe Lingo zich dan staande houd

  52. ano@niem.nl

    Ik vind het argument dan DWDD start ook niet zo sterk, DWDD is ook zo’n uitgemolken programma geworden met steeds weer dezelfde linkse gasten die iets over Trump of Rutte gaan roepen. Been there done that. Ik ben bang dat ook DWDD het niet meer zo goed zal doen.

  53. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Pluk leert rekenen.
    802 000 min 476 000.
    Hoeveel kijkertjes zijn er vorige week schreeuwend weggelopen bij Jan Versteegh?
    Uhm, 326 000 kijkertjes.
    Dat zijn dus ongeveer factor 3,015 keer méér kijkertjes die met bloedoogjes wegrennen bij Jan Versteegh dan er kijkertjes waren bij de Jan en Kwalbert Show.
    Oei. Oei. Oei. Waar. Is. De. Groei. ?

  54. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    We doen nog een rekensommetje met Pluk.
    Hoeveel procent van de kijkertjes is de afgelopen week afgehaakt na het zien van de herintroductie van het belegen mensen programma Man Bijt Hond!

    Het begon met 611 000 en er vertrokken er binnen 5 uitzenddagen zo’n 165 000
    Gemiddeld genomen de aantallen weglopers waar een Gordon zeer tevreden mee zou moeten zijn
    Enfin, na een Exodus van zo’n 27% bleven er
    446 000 kijkertjes over.
    Dat is groei. Dat heet groei. Dat noemen wij een negatieve groei van 27%.
    En dat is best goed. Iedereen krijgt z’n salaris op tijd.

  55. Ron

    Die dalende trend is niet bepaald hoopgevend te noemen…Volgende week DWDD er weer bij. We gaan het zien…

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.