RTL 4 opent seizoen succesvol met The Voice Senior


De kijkcijfers van vrijdag 30 augustus 2019 (SKO)

RTL 4 is het nieuwe televisiejaar vrijdag met groot succes begonnen. Het tweede seizoen van The Voice Senior wist bijna 1,5 miljoen kijkers (30 procent) te vermaken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Voice Senior opent bijna net zo goed als vorig jaar, toen er 100.000 mensen meer naar de allereerste aflevering keken. Het zijn veelbelovende cijfers voor de komende Voice-serie, de allereerste Voice-serie ooit zónder Wendy van Dijk naast Martijn Krabbé.

Krabbé presenteert The Voice Senior samen met Lieke van Lexmond. “Wat doet Lieke van Lexmond het uitstekend. Geïnteresseerd, oprecht en nergens vervelend. Helemaal op haar plek“, oordeelt AD’s mediajournalist Marcus den Blanken.

Zelf is Van Lexmond erg blij met de klus. “We hebben van tevoren samen geluncht en we hebben het gehad over hoe hij het zag. Ik was vooral ook heel benieuwd of hij ervoor openstond om weer iemand nieuws naast zich te krijgen en dat was hij. Ze zijn natuurlijk zo lang samen geweest als duo.

Ze heeft contact gehad met Van Dijk. “Ik heb haar wel gebeld toen ik hoorde dat ik het programma mocht presenteren, omdat ik ook weet dat het programma haar heel erg aan het hart gaat. Daar reageerde ze ongelooflijk lief en sportief op. Het voelde wel goed om dat even te doen.”

Dankzij het succes van The Voice Senior was RTL 4 voor het eerst in tweeënhalve maand weer eens de marktleider van de avond. Normaal gesproken is NPO 1 dat.

The Voice Senior was echter nét niet de winnaar van de avond. Dat was de finale van De Slimste Mens met ruim 1,5 miljoen kijkers (30 procent) op NPO 2. ‘Een bezeten wereld. Nederland tussen de oorlogen’ trok aansluitend een prima 480.000 kijkers (10 procent).

NPO 1 pakte brons op prime time met de combinatie Muziekfeest op het Plein (541.000 kijkers en 11 procent) en Meer dan Goud (562.000 kijkers en 12 procent).

Veronica was de nummer vier dankzij de 402.000 kijkers (8 procent) voor Veronica Inside.

En SBS 6? Dat scoort terecht horrorcijfers met Helden in de Modder VIPS, goed voor 249.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Toren C: 354.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Helden in de Modder VIPS: 249.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 179.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Bolgen: 169.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ewout in de Ghetto: 123.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Diana: 102.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (776.000), Half acht nieuws (704.000), EenVandaag (666.000), GTST (654.000), Uit mijn keuken (504.000), Lingo (476.000), Man Bijt Hond (446.000) en RTL Boulevard (443.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (806.000), Eredivisie op vrijdag (660.000), Shownieuws (649.000), Hart van Nederland (641.000), Journaal laat (607.000), Nieuwsuur (480.000) en De Zwakste Schakel (461.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. De Slimste Mens (NPO2) 1.504.000
02. The Voice Senior (RTL4) 1.467.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.422.000
04. Jinek (NPO1) 806.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 776.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 704.000
07. EenVandaag (NPO1) 666.000
08. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 660.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 654.000
10. Shownieuws (SBS6) 649.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 641.000
12. Journaal laat (NPO1) 607.000
13. Meer dan goud (NPO1) 562.000
14. Muziekfeest op het plein (NPO1) 541.000
15. Uit mijn keuken (NPO1) 504.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 20.4%
2. NPO1 / 17.5%
3. NPO2 / 10.1%
4. SBS6 / 8.7%
5. Vero / 7.7%


6. NPO3 / 4.9%
7. NET5 / 3.7%
8. RTL5 / 2.6%
9. RTL7 / 2.4%
10. RTL8 / 2.3%


11. TLC / 1.4%
12. FS1 / 1.4%
13. Eurosp / 1.3%
14. Ziggo / 1.0%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,5%
2. RTL Nederland 27,7%
3. Talpa TV 21,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen