Reclameloze NPO zou 650k mislopen tijdens WK-finale

Geplaatst op Wed 10 Jul 2019 om 12:40

De NPO heeft afgelopen zondag 650.000 euro verdiend met de spotjes rondom de finale van het WK Vrouwenvoetbal tussen Nederland en de Verenigde Staten. In de rust betaalde een adverteerder ruim 19.000 euro voor 30 seconden zendtijd op NPO 1. Dat laat de Ster weten. Mediaminister Arie Slob wil reclame bij de NPO gaan verbieden voor 20.00 uur om kinderen te beschermen. De finale werd uitgezonden tussen 17.00 en 19.00 uur en die had Slob dus het liefst zonder reclame gezien.

De Ster maakt met deze cijfers inzichtelijk wat de plannen van Slob gaan kosten. 650.000 euro aan reclamegeld rondom één voetbalwedstrijd is een hoop geld. Daar kun je ongeveer het salaris van Matthijs van Nieuwkerk mee betalen.

Het hele WK Vrouwenvoetbal heeft de Ster zo’n 5,5 miljoen euro opgeleverd. Tijdens het EK Vrouwenvoetbal in 2017, dat wél werd gewonnen door Oranje, was dat nog 1,1 miljoen euro.

Vooral tijdens de finale was er veel animo, zegt Petra Foppes van de Ster. “Er was zoveel vraag naar reclamezendtijd rond de wedstrijd van de Leeuwinnen, dat we dezelfde basisprijs konden hanteren als in een toernooi van de ‘Leeuwen’.

De ochtend na het winnen van de halve finale stond de telefoon bij ons roodgloeiend. Adverteerders die nog geen zendtijd rond de finale hadden ingekocht, wilden ongeacht de prijs aanwezig zijn.”

Foto: NOS








23 Reacties op “Reclameloze NPO zou 650k mislopen tijdens WK-finale”


  1. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Het zijn de feiten.
    Wat is de dubbele agenda van deze minister van mediazaken?
    Hij heeft er zelf geen verstand van want deze man kijkt geen tv om religieuze redenen, net als zijn achterban.
    Zijn adviseurs spelen het spelletje…..Slob verwoordt wat de lobbyisten willen.
    De onderste steen moet boven. Het riekt naar fraude en malversaties.
    Dit zou toch niet meer mogen gebeuren anno 2019?

  2. #NPO kijker#

    De volgende stap is reclamevrije zondag.

  3. Remi

    Jackie Noelle Groenen !!

  4. Onzin item

    Wat een onzin artikel, er komt een uitzondering rondom sport evenementen. Dit hele bericht is dus 1 grote hetze.

  5. Job

    Slob gaat de boeken in als de sloper van de NPO.

  6. Anton

    Maar wat ze even vergeten ze zeggen is dat het ook geld kost om de wedstrijden überhaupt uit te zenden. NOS heeft 24 tot 29 miljoen euro betaald voor een aantal voetbalwedstrijden, daar past wel een aantal keer 650k in. NOS geeft veel meer uit dan de STER binnenhaalt, dus de belastingbetaler draait ervoor op.

  7. kees

    19.000 voor 30 sec? Koopje. Zal wel 190.000 zijn.

  8. #NPO kijker#

    De volgende stap: NPO 1,2 en 3 zondag op zwart.

  9. iam

    De reclamevrije zondag van voor 1991 was wel een verademing. Deed een beetje netflix achtig aan. Geen hinderlijke reclameonderbreking. Wat mij betreft gaan we terug naar 1 publieke open net. Een zender die er toe doet op gebied qua info. Voor amusement en vermaak moet men een abonnementje nemen op Videoland en/ of Netflix. Bios en theater zijn tenslotte ook niet gratis. ik zou niet weten waarom onze overheid en wij als belastingplichtigen hieraan zou moeten moeten bijdragen.

  10. Jantje

    Kul. Voor grote sportevenementen wordt een uitzondering gemaakt staat in de plannen zoals gepresenteerd door het kabinet

  11. Guttegut

    Geen reclame om kinderen te beschermen. Kunnen we eens ophouden met die verregaande betutteling in Nederland. We leven toch niet meer in de jaren 50 of zo!!

  12. Lennart

    Dus als Van Nieuwkerk opstapt, is die reclame ook niet nodig.

  13. N

    Al die extra inkomsten, de staatskist ziet er niks van terug.
    Er is op hoog niveau poker gespeeld, de NPO wil niet de lonen gelijk trekken.

    De tenenkrommende maatregelen zijn genomen na het pokerspel. Het is niet meer dan een straf voor de NPO.

  14. Johan D

    Klopt helemaal niks van. Die spotjes kon voor 8500 euro op ingetekend worden…

    En Ster: Jullie doen net alsof dat bedrag winst is. Moeten daar niet nog wat kosten vanaf? Zoals rechten, personeel, prooductie etc etc.?

    Kosten versus baten. Laat maar zien want dan wordt duidelijk dat omzet (die sowieso lager is dan ze aangeven) iets anders is dan een nettoresultaat.

  15. Zuinige Zeeuw

    Het WK heeft 5,5 miljoen opgebracht.. Maar hoeveel zou er geadverteerd zijn ZONDER WK? Dat moet je er dus vanaf trekken net als de extra kosten van het WK ten opzichte van “normale” programmering.. En nu even transparant zijn NPO!

  16. liefkleinhertje

    Die voetbal wijven moeten lekker in een manege gaan lopen wat een stelletje paardenbekken zeg.

  17. jzs

    Liefkleinhertje: jij hebt écht niets te doen hè, de hele dag? Ik zou bijna zeggen ‘zoek eens een baan’, maar dat wil ik jouw eventuele collega’s niet aandoen. Dus is het maar beter dat je hier dag in dag uit je zuur ruikende tekstjes spuit, ga zo door: hier doe je nog het minste kwaad. ;-)

  18. Pauline

    @jzs

    Sociale werkvoorziening is het hoogst haalbare voor dat soort untermenschen.

  19. Asjemenou

    Volgens mij stond er een uitzondering op Olympische Spelen en andere speciale evenementen, waarbij dus wel reclame mocht verkocht voor worden.

  20. Eikenprocessierups

    NPO, een stel communistische graaiers.

  21. Ook zo

    Wat een propaganda weer rond dat pottenvoetbal, zeg toch gewoon eerlijk dat het waardeloos is.

  22. WEST*

    Nee de NPO zou dat niet verdiend hebben of zou 650.000 innen, het geld dat via de STER binnenkomt gaat naar de schatkist, en deels naar de NPO , geschreven pers en dergelijke, als de Telegraaf weer staat te schreeuwen over oneerlijke concurrentie , en een reclame vrije publieke omroep wil, is dat hypocriet, want dat krijgen ze zelf ook minder !

  23. Grace321

    Weg met Slob

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.