Reclameloze NPO zou 650k mislopen tijdens WK-finale

De NPO heeft afgelopen zondag 650.000 euro verdiend met de spotjes rondom de finale van het WK Vrouwenvoetbal tussen Nederland en de Verenigde Staten. In de rust betaalde een adverteerder ruim 19.000 euro voor 30 seconden zendtijd op NPO 1. Dat laat de Ster weten. Mediaminister Arie Slob wil reclame bij de NPO gaan verbieden voor 20.00 uur om kinderen te beschermen. De finale werd uitgezonden tussen 17.00 en 19.00 uur en die had Slob dus het liefst zonder reclame gezien.

De Ster maakt met deze cijfers inzichtelijk wat de plannen van Slob gaan kosten. 650.000 euro aan reclamegeld rondom één voetbalwedstrijd is een hoop geld. Daar kun je ongeveer het salaris van Matthijs van Nieuwkerk mee betalen.

Het hele WK Vrouwenvoetbal heeft de Ster zo’n 5,5 miljoen euro opgeleverd. Tijdens het EK Vrouwenvoetbal in 2017, dat wél werd gewonnen door Oranje, was dat nog 1,1 miljoen euro.

Vooral tijdens de finale was er veel animo, zegt Petra Foppes van de Ster. “Er was zoveel vraag naar reclamezendtijd rond de wedstrijd van de Leeuwinnen, dat we dezelfde basisprijs konden hanteren als in een toernooi van de ‘Leeuwen’.

De ochtend na het winnen van de halve finale stond de telefoon bij ons roodgloeiend. Adverteerders die nog geen zendtijd rond de finale hadden ingekocht, wilden ongeacht de prijs aanwezig zijn.”

Foto: NOS

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen