John de Mol: ‘Wereldwijde televisiehit scoren is lastiger’

Het is in dit digitale tijdperk steeds lastiger om een wereldwijde hit te scoren als Big Brother of The Voice of Holland. Dat zegt mediamiljardair John de Mol in een column bij Broadcast Now. Jonge makers richten zich steeds meer op online in plaats van televisie en ook de aandacht van de kijker verschuift. “Bijna twintig jaar na Big Brother is het nog steeds niet onmogelijk om het volgende wereldwijde hitformat te bedenken. De uitdaging is alleen een stuk groter“, aldus de 64-jarige Talpa-baas.

Het is steeds lastiger om men wereldwijd voor de buis te krijgen, aldus De Mol. “Dat komt door de dalende lineaire kijktijd en de enorme diversiteit van content die je online kunt bekijken, overal en op elke manier. Je moet tegenwoordig denken in termen van concepten die het potentieel hebben om op alle mogelijke platformen aan te slaan.

Op zijn eigen lineaire tv-zenders slaat vrijwel niks aan. En Martien Meiland kun je niet wereldwijd aan de man brengen. “We moeten echter ook kijken naar wat tegenwoordig een ‘hit’ is“, zegt De Mol. “Er zijn zo veel mogelijkheden voor mensen om specifieke content op diverse momenten te bekijken dat de dagelijkse kijkcijfers nooit meer worden wat ze waren, en dat maakt het lastiger om te bepalen welk cijfer succes definieert.

Maar hoe gaat die wereldwijde hit er nou komen? “Het vinden van die nieuwe hit is ook een kwestie van het uitproberen van nieuwe programma’s en niet bang te zijn om te falen. Toen ik Big Brother bedacht, weigerde elke tv-zender het, en hetzelfde gold voor The Voice.

Ik moest investeren en een enorm persoonlijk financieel risico nemen om ze op zender te krijgen. Dat is een gok, maar die moet je nemen als een je een grote hitshow wil creëren.

Foto: Talpa Network

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen