Grote advertentie tegen reclamevrije NPO in AD

Geplaatst op Tue 02 Jul 2019 om 9:00

De adverteerdersbranche protesteert vandaag met een grote advertentie in het AD tegen het plan van mediaminister Arie Slob om reclame bij de NPO voor een groot deel af te schaffen. Dat is te lezen in de kiosk. Met de kop ‘Wie denkt dat een reclamevrije omroep een goed idee is, moet dit eerst even lezen’ proberen de drie branchepartijen Vea, bvA en PMA de aandacht van de lezer te trekken. Ze wijzen erop dat een reclamevrije NPO sympathiek klinkt, maar dat helemaal niet is. 

Het is geldverkwisting, zeggen de branchepartijen. “Concreet komt het erop neer dat de overheid zomaar 100 miljoen euro van de rijksbegroting weggooit. Geld dat vervolgens in de zakken verdwijnt van buitenlandse partijen als RTL, Facebook en YouTube die wel reclame maken. Dank u wel, overheid.

Ze hekelen ook het plan om de stekker uit NPO 3 te trekken. “De coalitie vindt namelijk al het geld dat naar de publieke omroep gaat verkwisting. Zoals dat ook geldt voor kunst, theater en film.

Het aanbod gaat verschalen, meent het trio. “We gaan dus meer betalen voor minder kwalitatieve programma’s en minder goede journalistiek.

Tot slot waar het hen werkelijk om goed: het verliezen van een belangrijk podium om op te adverteren. “Ook voor het Nederlandse bedrijfsleven is het een klap. Zij raakt een belangrijk advertentiemedium kwijt. Als de omroepen stoppen met reclame, zijn er grote groepen Nederlanders die zij niet meer kunnen bereiken. Dat betekent kort gezegd omzet- en banenverlies.

Adformatie heeft de advertentie online gezet. Die kunt u via dit artikel bekijken.

Foto: Ster








28 Reacties op “Grote advertentie tegen reclamevrije NPO in AD”


  1. Henk

    Zo is het Slob!!

  2. jaap kooiman

    T IS OOK ALLEMAAL OM DE MENS NOG MEER TE LATEN CONSUMEREN, ZOUTJES EN NOOTJES

  3. west*

    RTL en Talpa zullen er echt geen voordeel bij hebben , dat is verleden maand al berekend en stond op diverse mediasites te lezen ! TV reclame verliest terrein
    en adverteerders gaan meer voor internet reclame ,

  4. Frl

    Waarom kan het wel in andere landen, o.a. de BBC de Belg? NPO helemaal reclame vrij ook de radio!! fijne dag

  5. E!

    GEWOON AFSCHAFFEN DAT DIE HELE NPO

  6. Baron

    Jensen doet een zeer onthullend boekje open over de NPO en diens financiën, en pleit voor afschaffing!

    https://youtu.be/fWmjZ7kEcss

  7. west*

    @FRL niet helemaal waar Belgie heeft beperkte reclame, en BBC heeft ook zijn eigen com tv zender , De beste oplossing voor NPO is , NPO4 als com tv station
    en NPO 1, reclamevrij

  8. Spritney Bears

    Leave Loekie alone !!1!!!

  9. "Veronica Doet Het?....Beter!": 

    Zijn die k u t kijkcijfers er nu nog steeds niet? Wat een amateurs

  10. Roxane

    Niet zeuren maar Ff checken op kijkonderzoek.nl
    Op dinsdag 2 juli zullen de kijkcijfers later worden gepubliceerd dan normaal, vanwege de jaarlijkse actualisatie van achtergrondkenmerken in het kijkonderzoek. De kijkcijfers van maandag 1 juli zullen naar verwachting uiterlijk 11 uur beschikbaar zijn op de website.

  11. Plop

    Komt er nog een artikel over het feit dat Merel gisteren 1000x beter was dan Art?

  12. Frl

    @west* ja klopt de Belg heeft af en toe een kort reclame blokje, de NPO is nu een Semi-Commerciële-Omroep, er moet wel wat gebeuren om zich echt een NPO te noemen.

  13. Paolo

    Stel je voor dat enkel de ‘laag bj bij de grond zijnde’ onzin zou overblijven van bij Rtl4 en of SBS6. Lijkt me geen goed vooruitzicht. De NPO maakt voor elk wat wils, met onder andere eductie en entertainment. Waarom mensen dat niet meer willen zien, blijft een vraag voor mij.
    Een advertentie in krant kost helaas ook veel geld, maar nood breekt wet neem ik aan.

  14. Paolo

    Moet natuurlijk Educatie zijn.

  15. johan

    Zo commercieel is de NPO inmiddels. Wat krijgen die lui er van de STER voor terug? Korting korting korting

  16. Erik-Veronica de NPO Kijkcijferkijker

    Schiet OP met die kijkcijfers! Wij, de belastingbetalers hebben daar RECHT op! Niet treuzelen met ONZE zuurverdiende Ecu’s. Dus KOM OP met die kijkcijfers MC!!

  17. Nee maar echt

    De adverteerders hebben gelijk. Als de npo verdwijnt als reclame-optie en adverteerders alleen nog terechtkunnen bij de commerciëlen, hebben ze bijna alleen nog een Umfelt van het niveau Gordon en voetbalkantines, talentenjachten, roddelprogramma’s en realityshows. Prima om producten aan te prijzen die bij die doelgroepen horen, maar als je een kwaliteitsproduct wil verkopen, hoor je daar niet thuis. Bedrijven hebben reclame nodig om te kunnen blijven draaien, met een Umfelt dat bij het product past. Slobs plan betekent niet alleen een direct gat op de overheidsbegroting, maar ook een minder goed zichzelf verkopend bedrijfsleven, minder omzet en winst en minder werkgelegenheid en innovatie. En dus opnieuw minder belastingopbrengsten. Een bizar plan.

  18. #NPO kijker#

    Wat Leuk

    7 CHATEAU MEILAND SBS 6 862.000

  19. Roelof

    Opdoeken die handel en linkse indoctrinatie.

    Kijk naar de laatste aflevering van Jensen op YouTube en je weet genoeg.

    https://youtu.be/fWmjZ7kEcss

  20. anoniem

    meneer Ari Slop

    wat heeft die pagina u gekost

    en waarom alleen in AD

    Ik moest van Jan paginas van 15000 euro
    aanbieden voor tussen 750 euro en 2500

    daarna moest ik de advertentie

    doorgeven aan Jan.

    Jan ging de adverteerder nep na bellen

    wat een mooie advertentie

    kunt u mij informatie sturen

    opgestuurde informatie werd direct beland in de prullenbak

    ik heb dit verhaal nep verkoop truck op papier/email.

    wie is wie

    de doelgroep

    Meneer Ari Slop

    ik hoop niet dat u ook een groep nep bellers of nep reageerders
    hebt gevraagd om te reageren

    pauw
    m
    dwdd wil je die email lezen dat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  21. *west*west*west*

    Als beheerder van de kijkcijfer-Hyves kan ik nu mooi een goede slag slaan door eerder de kijkcijfers te publiceren wedden dat het aantal kliks direct heel veel zullen stijgen ihihihihih

  22. StefanV

    Dat is een setje prima inhoudelijke argumenten tegen de bezopen plannen van het kabinet. De doorgeslagen obsessie met bezuinigen op de publieke omroep staat in schril contrast met het gemak waarmee men buitenlandse beleggers wilde vrijstellen van dividendbelasting.

  23. Kuch..

    Logische reactie van de adverteerdersbranche. Zij krijgen een slechtere onderhandelingspositie tegen RTL en talpa. Zij gaan gewoon meer betalen.

    Verder weet iedereen die de NPO van binnenuit kent dat daar veeeel teveel mensen werken, er veeeel teveel wordt betaald voor programna’s en dat al die individuele omroepen zorgen voor veeeeel teveel overheadkosten. Als de NPO nou eens alles laat vallen dat de commerciëlen graag oppakken. (Sport en entertainment) dan blijft er meer dan genoeg budget over om prachtige programma’s te maken. Iedereen die dat ontkent is gewoon bang voor zijn baantje. Logisch toch?!

  24. B-noniem

    Het reclamevrij maken van de NPO kost belastinggeld. Belastinggeld dat aan belangrijkere dingen kan worden uitgegeven.

  25. Flexi

    Er zijn vele andere platformen en mogelijkheden om op te adverteren. De jongens en meisjes van de reclamebranche zijn blijkbaar veranderd in onredelijke dramaqueens.
    De argumenten die ze aandragen zijn niet serieus te nemen.

  26. Zangeres Zonder Stem

    @ B-noniem – Door het gemis aan reclame-inkomsten kan NPO3 worden opgeheven.
    En het slaat twee vliegen in een klap.

  27. toxilogic

    Dit brengt de VVD in een lastige positie, er zal ongetwijfeld zware druk worden uitgeoefend door het bedrijfsleven om die idiote plannen van die reli-dwaas Slob te blokkeren, hebben ze ballen of zijn ze te bang voor die achtelijke populisten die alles willen kapot maken omdat zij niet de baas zijn.

  28. liefkleinhertje

    Die Loeki de Leeuw was een van de weinige die nog normaal is bij de NPO.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.