Grote advertentie tegen reclamevrije NPO in AD

De adverteerdersbranche protesteert vandaag met een grote advertentie in het AD tegen het plan van mediaminister Arie Slob om reclame bij de NPO voor een groot deel af te schaffen. Dat is te lezen in de kiosk. Met de kop ‘Wie denkt dat een reclamevrije omroep een goed idee is, moet dit eerst even lezen’ proberen de drie branchepartijen Vea, bvA en PMA de aandacht van de lezer te trekken. Ze wijzen erop dat een reclamevrije NPO sympathiek klinkt, maar dat helemaal niet is. 

Het is geldverkwisting, zeggen de branchepartijen. “Concreet komt het erop neer dat de overheid zomaar 100 miljoen euro van de rijksbegroting weggooit. Geld dat vervolgens in de zakken verdwijnt van buitenlandse partijen als RTL, Facebook en YouTube die wel reclame maken. Dank u wel, overheid.

Ze hekelen ook het plan om de stekker uit NPO 3 te trekken. “De coalitie vindt namelijk al het geld dat naar de publieke omroep gaat verkwisting. Zoals dat ook geldt voor kunst, theater en film.

Het aanbod gaat verschalen, meent het trio. “We gaan dus meer betalen voor minder kwalitatieve programma’s en minder goede journalistiek.

Tot slot waar het hen werkelijk om goed: het verliezen van een belangrijk podium om op te adverteren. “Ook voor het Nederlandse bedrijfsleven is het een klap. Zij raakt een belangrijk advertentiemedium kwijt. Als de omroepen stoppen met reclame, zijn er grote groepen Nederlanders die zij niet meer kunnen bereiken. Dat betekent kort gezegd omzet- en banenverlies.

Adformatie heeft de advertentie online gezet. Die kunt u via dit artikel bekijken.

Foto: Ster

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen