Ster adviseert Arie Slob: ‘Schaf alleen reclame Zapp af’

Ster-directeur Frank Volmer adviseert mediaminister Arie Slob om alléén de reclames in de kinderblokken Zapp en Zappelin af te schaffen als het politieke doel is om kinderen te beschermen. Dat heeft hij dinsdagavond gezegd in Pauw. Slob wil met het afschaffen van de reclames bij de NPO tot acht uur ’s avonds onder meer de kinderen beschermen. “Dat is een bijzondere redenering, want een van de uitdagingen van de publieke omroep is het beréiken van kinderen.”

Het is een onzinmaatregel, vindt Volmer. “Áls kinderen tussen de 3 en 12 jaar naar de publieke omroep kijken, dan kijken ze naar Zappelin. Als je die dan wil beschermen, zend dan dáár geen reclame uit. Dat kost 4 miljoen of zoiets.”

Volmer vindt het onbegrijpelijk. “Als je politieke doel is om kinderen te beschermen tegen reclame, dan weet ik nog wel meer plekken die je moet gaan beheersen, zoals YouTube en buitenreclame.”

Het afschaffen van reclame tot acht uur ’s avonds gaat veel meer geld kosten. “Het gaat heel erg veel geld kosten en dat geld kan niet besteed worden aan het maken van mooie programma’s. Onze berekeningen is dat het 80 tot 90 miljoen euro gaat kosten.”

In die berekening is nog niet meegenomen dat NPO 3 afgeschaft wordt om plaats te maken voor een marginaal bekeken regiovenster met de naam NPO Regio. “Dat gaat nog eens een extra effect opleveren. Dus 80 à 90 miljoen euro is de onderkant van de schatting.”

De Ster verliest onder meer het reclameblok vóór het Achtuurjournaal. “Een blok van reclame bestaat uit ongeveer tien reclames. Eén zo’n blok levert dan ongeveer 30.000 euro op. Eén reclame rondom dit programma (Pauw, red.) kost iets van 2.500 euro op basis van een miljoen kijkers ongeveer.

Foto: BNNVARA

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen