RTL en Talpa willen NPO verder op de knieën

Geplaatst op Mon 17 Jun 2019 om 13:35

Het is een stap in de goede richting dat mediaminister Arie Slob tv-reclame bij de NPO inperkt tot 20.00 uur en online reclame afschaft, maar er moet meer gebeuren. Dat laten RTL en Talpa weten in een gezamenlijke reactie. Het is niet genoeg voor de zendergroepen van Sven Sauvé (RTL) en John de Mol (Talpa). “Uiteindelijk is het van belang om ook verder door te denken en praten over de onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.”

RTL en Talpa geven hun reactie samen met Discovery, Viacom en FOX, met wie de mediabedrijven verenigd zijn in de Vereniging Commerciële Omroepen (VCO). “De mediabedrijven zien de inperking van reclame op tv (tot 20.00 uur) en het afschaffen van reclame in het digitale domein als een juiste stap.

Het is tijd dat er in wordt gegrepen, vinden ze. “Marktpartijen pleiten al geruime tijd voor het terugdringen van de reclame inkomsten bij de NPO en het stimuleren van een gelijk speelveld. De dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep, een unicum in het Europese medialandschap, is al jaren een doorn in het oog van de lokale commerciële mediapartijen vanwege de marktverstorende werking.

Sauvé en De Mol zijn blij met Arie Slob. “De bekend gemaakte plannen zullen de positie van deze Nederlandse mediapartijen versterken en de NPO een betere context geven om de kerntaken te vervullen. Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt.”

Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen.”

Foto: RTL








51 Reacties op “RTL en Talpa willen NPO verder op de knieën”


  1. Saneer-de-NPO

    De dagen van de NPO zijn geteld. Wat een heerlijke, frisse wind!

    Uiteindelijk zal er 30 of 40 jaar zitten tussen het “Pluriforme” omroepbestel in volle glorie en de totale opheffing ervan. Maar goed, als uiteindelijk in 2032 iemand definitief het laatste licht uit doet, ben ik tevreden.

  2. Martijn van Dam

    Belachelijk. De NPO staat voor een onpartijdige en pluriforme benadering. Wij vinden dat alle kleuren van het linkse spectrum voldoende aandacht moeten krijgen.

    En daar is gewoon veel belastinggeld voor nodig. En alle budget die we niet via belasting binnen krijgen, die halen we uit de vrije markt. Daar is niks vreemds aan.

  3. C

    Belachelijk deze lobby voor minder concurrentie. Als ze met een fatsoenlijk aanbod zouden komen, zouden er veel meer mensen kijken naar de commerciële partijen. Maar nee, deze besluiten om de 130e herhaling van homevideos of tripjes van Jandino naar de vs uit te zenden. Geen wonder dat er steeds minder mensen afstemmen op deze zenders.

    En dan krijgen we altijd het ridicule argument dat deze partijen voor veel werkgelegenheid zorgen.Ten eerste zit rtl in Luxemburg, dus daar profiteren we amper van. Van Talpa is algemeen bekend dat geen hond er wil werken, omdat alles en iedereen uitgebuit wordt. En beide partijen staan er ook om bekend om voornamelijk van gratis stagiaires gebruik te maken.

    Aanpakken die handel..

  4. Ingrid

    Het feit dat de gesubsidieerde staatsomroep op alle fronten de 2 commerciële partijtjes aftroeft, komt door het falen van de 2 commerciële partijtjes.
    Het lijkt me goed dat men bij RTL en Talpa – of wat de naam ook is – de hand in eigen boezem steekt en eens heel kritisch de wanstaltige programma’s tegen het licht houdt.

  5. Job

    10/20 jaar geleden hoorde je de commerciëlen niet klagen: er was genoeg geld voor iedereen.

    Dit is dus weer een teken dat het zeer slecht gaat met TV.

  6. Vincent

    Ze zeggen nu letterlijk dit: “Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt.” Hoe dan? Nog meer Gordon op tv? Nog meer spelletjes met BN’ers? Als het écht eerlijke marktwerking zou zijn, zou het publiek zelf moeten kunnen kiezen wat ze in een pakket willen hebben. Want dat je bij een aanbieder betaalt voor zenders waar je nooit naar kijkt (in mijn geval NPO3, RTL5 t/m Z, Net5, SBS9, plus allerlei buitenlandse zenders) is gewoon ongewenste koppelverkoop.

  7. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Ze hebben wel gelijk, deze twee heren van stand.
    Met hetgeen zij met hun resp zenders presenteren aan de de Nederlandse kijkers zijn ze geen partij voor de vele kwaliteitsprogramma’s van de NPO.
    Kortom: hele NPO amputeren, dan is er een concurrent minder en de kijker zit machteloos de aftakeling en uitholling van het tv-aanbod te aanschouwen
    Niets aan te doen. Arie Slob krijgt steeds meer grip op een baantje bij de RTL-groep of bij Talpa.

  8. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    En wat Vincent @13:57 zegt.

  9. Donald Dumb

    Katten in het nauw maken rare sprongen.
    Tuurlijk willen Sauvé en de Mol dat. Een concurrent minder. Nog meer ruimte in het medialandschap om hun bagger te programmeren…

  10. Nope

    Mon 17 Jun 2019 om 13:55
    +1

    NPO maakt betere programma’s haha

  11. Sean

    “De dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep, een unicum in het Europese medialandschap…”
    Alsof de NPO de enige publieke omroep is met reclame! Ik zou me meer zorgen maken over het groeiende marktaandeel van streaming diensten, zeker met Disney+, Apple TV+ en misschien ook die streaming dienst van WarnerMedia. Daar ga je het met het huidige Videoland niet tegen winnen.

  12. MM

    Nou je zult maar alleen aangewezen zijn op die commerciële omroepen.
    De pulp die zij brengen. Gelukkig is er nog steeds de NPO.
    Ik denk trouwens dat een groot deel van het plan van Slob niet doorgaat.
    Het plan om van NPO 3 een regio omroep te maken is belachelijk.
    In mijn pakket van Ziggo zitten al deze omroepen al en wat zij maken is vaak niet
    om aan te zien. Geef NPO 3 maar aan Discovery.
    Wel moet die graaier van DWDD de laan uit gestuurd worden. Er is vast wel iemand anders die ook goed de auto cue kan lezen voor veel minder geld.
    Talpa bestaat over 3 jaar niet meer. John heeft geen verstand van TV maken.
    Helaas John je bent de magie kwijt. Steeds maar weer die zelfde formats.
    Vreselijk.

  13. MM

    Sean
    Mon 17 Jun 2019 om 14:17
    ZDF + ARD zijn ook publiek met reclame

  14. potmeter

    Zolang RTL en Talpa alleen maar programma’s van jaren geleden aanprijzen als nieuw,
    Bewijst maar weer dat zij als motto hebben berdiegen,liegen en manupileren,
    Kijkers intreseerd hun helamaal niet.
    van 1 uur programma zit er ongeveer 30minuten reklame in.
    belachelijke tv zenders geef mij maar NPO.

  15. No. 14

    Nee, het beleid van Talpa is fantastisch te noemen!
    Alle oude shit van RTL (zowel programma’s als de ‘sterren’) kopen.
    Oftewel 2e hands meuk!
    Creatieve armoede van De Mol…
    En dat terwijl De Mol zoveel aan de NPO te danken heeft, maar dat is hij al weer vergeten, zijn drankhoofd heeft zijn geheugen aangetast.

  16. Ron

    RTL is een beetje hypocriet, altijd de ietwat linksige commerciële variant van de NPO spelen, maar nu als het hún goed uitkomt gewoon een keihard rechts statement maken…

  17. Bart

    @Saneer de NPO: Wat bent u een zielig persoon

  18. 123

    Vaak wordt de Vlaamse PO als voorbeeld aangedragen, maar deze heeft sinds enkele jaren ook (steeds meer) reclame. Het begon met één promo voor eigen zender, vervolgens nóg een promo, daarna een sponsor van het programma, en dat is anno nu uitgemond in een blok van zo’n 5 á 6 minuten.

    BBC heeft géén reclame, maar is tegelijkertijd weer vele keren duurder, en dat is men bereid om te betalen.

  19. Bart

    @123 In België hoeven de mensen niet voor de publieke omroep te betalen. Deze is helemaal in handen van de staat. Ja er zijn wat reclames gekomen in de loop der jaren maar met 5/6 minuten overdrijf je wel een beetje.

    Van mij mag de NPO stoppen met reclame maar het hoeft niet. Wel vind ik als je het dan doet gelijk helemaal en volledig gecompenseerd door de politiek. Het geld moet naar de programma’s gaan. De salarissen nog verder naar beneden. Ik zie niet in waarom je niet gewoon een normaal modaal inkomen zou kunnen verdienen omdat je met je kop op tv komt. Onzin! Veel verder naar beneden die handel. Worden de salarissen bij de commerciëlen ook van zelf minder.

  20. Roland

    Waarom kan bij de Nederlandse publieke TV niet wat in België wel kan?

  21. Huiskamer

    RTO=NPO. Twee handen op één buik. Frits Wester kan zonder moeite bij de NPO werken.

  22. alexh

    Dat hier mensen blij mee zijn. Talpa en RTL zenden vooral geformatteerde bagger uit. Zelden iets wat de moeite waard is. Effect van kort wieken NPO zal zijn dat mensen nog minder lineaire TV kijken en definitief vluchten naar Netflix en Internet diensten.

  23. Liza

    NPO fantastische programmas RTL en SBS niet mijn ding. Blij met netflix en YouTube.

  24. Pakalu Papito

    Ahh gevalletje wc-eend :D

    Niet dat ik ooit die crap van de commerciëlen ga kijken, zelfs als de NPO wordt opgedoekt :D

  25. Sean

    @MM: Precies wat ik bedoel. Zolang het niet tijdens of in programma’s is vind ik het prima. Wat ik wel vervelend vind is dat ik regelmatig het idee krijg dat ze bij live uitzendingen rap naar de reclame willen als het op zijn einde loopt. Neem bijvoorbeeld het 5 mei concert. Er praat er altijd een over het laatste nummer heen, want we moeten naar de reclame.

  26. Henk

    Wanneer ze fatsoenlijke programma’s hadden uitgezonden, zaten de kijkers bij rtl en sbs, en de adverteerder dus ook. Dit is dus eigenlijk toegeven dat je een bedrijf niet zonder steun rendabel weet te krijgen middels wanbeleid en goedkope prut…
    Doe daar eerst maar wat aan!

  27. Henk

    De financiering van de NPO zou eigenlijk niet af moeten hangen van de opbrengsten van de STER. Dus als je de STER afschaft, dan moet je het verlies volledig compenseren.

    Óf je staat ook programma onderbrekende reclame toe bij de NPO. Dan wordt er meer doorgekeken en niet gelijk gezapped na goed scorende programma’s. Dat levert onder de streep meer STER inkomsten op en dan hoeft er minder geld bij vanuit Den Haag.

    Welk scenario je ook kiest. De NPO kan veel besparen op incapabel personeel, voornamelijk in de hogere lagen.

  28. Admiraal de Ruijter

    Volgens mij gaan er meer mensen naar de NPO als er geen reclame meer van … tot 20.00

  29. Zomaar

    Als ze echt willen concurreren, laten ze dan maar eens beginnen met goede programma’s te maken.

  30. Enzo Voorthuijsen

    Minder NPO resulteert in meer Netflix. Aan de pulp van de commerciële zenders heeft menig kijker geen boodschap.

  31. Ronald

    OPLOSSING:

    Ik zie hier sinds jaar en dag 2 kampen, NPO fanboys en CO fanboys. Laat wetgeving komen die providers verplichten dat consumenten zelf bepalen per zender welke zender ze willen zien en ervoor betalen (dit willen Ziggo en KPN absoluut niet, vandaar wetgeving). Sta alle partijen toe om reclame uit te zenden wanneer en hoeveel ze willen, ook op internet.

    Zo wil ik geen cent betalen voor rtl en sbs en zijn er anderen die juist geen cent willen betalen voor de npo. Met deze oplossing betaalt iedereen waar ze voor willen betalen.

    Dan om de kosten bij de NPO flink terug te brengen: Zoals Zondag met Lubach al voorstelde, schaf omroepen af en vervang het door 1 enkele commissie (i.p.v. het tienvoud) die zorgt voor een evenwichtige samenstelling van programma’s op de NPO. Dit bespaart al vele miljoenen. (Is van t zotte dat elk gewerfd betalend lid t vijfvoudige kost om deze te werven).
    Daarnaast stel ik voor om regionale omroepen af te schaffen en het journaal uit te breiden met een regionaal bulletin a la BBC (iedere kijker uit een regio ziet dan een bulletin met nieuws over zijn eigen regio).

    Tot slot: Zoals Champions Leagues bij Veronica prima te kijken is, naar t schijnt, hoeft de NOS echt niet op alle voetbalrechten een bod uitbrengen (scheelt weer 20m).

    Zo kan de NPO op eigen benen staan en betalen de CO fanboys niet voor de NPO en de NPO fanboys niets voor de CO en kan iedereen in hun eigen bubbel verder leven (dit is wat men lijkt te willen anno 2019) :)

  32. Mick

    Hoe minder NPO hoe beter, bijna alle programma’s hebben een sterke linkse signatuur, voeg daar de enorm politiek correcte NOS aan toe. Als tegenwicht heb je dan WNL met 1% budget, niets representatiefs aan.

  33. arjo

    Je ziet het nu bij de WK voetbal voor dames.
    Bij NPO wordt ‘s avonds voor de wedstrijd en in de rust veel reclame getoond.
    Kijk je die wedstrijd bij BRT,ZDF of BBC zie je geen of nauwelijks iets van reclame.
    Ja maar zeggen ze dan bij de NPO.
    Dat zijn rijke landen…..
    Nee dus !!!

  34. arjo

    Wat die 4 landen wel gemeen hebben is dat bij alle 4, links en politieke correctheid de overhand heeft.

  35. Guttegut

    Je moet er toch niet aan denken alleen Rtl en SBS6 te hebben. 24 uur per dag stinkende riool programma’s. Wat een toekomst!

  36. Maarten

    Als de commerciële stations het hier voor het zeggen krijgen kijk ik nooit meer tv.
    Er is de laatste 20 jaar geen enkel tv-programma geweest dat wél de moeite waard was om te kijken, op die paar speelfilms en autoprogramma’s na. Gerust waar, alles was zwaar kudt. Hoe dat komt? Geld. Nooit genoeg budget om een programma goed uit te werken. Haastklussen en gebrek aan respect voor de kijker.
    Niet de kijker thuis is de klant, Neen, de adverteerder is de klant.
    Ze maken tv-programma’s voor de adverteerders en de rest is bijvangst. Vertel dat de minister maar.

  37. freek

    Misschien moeten commercieele omroepjes betere keuzes maken. Waarom kijken er nog minder mensen naar SBS en of RTL?

    Waarom trekken zij de kijker niet. Komen er meer kijkers als de NPO geen reclame meer heeft? Ik dacht het niet. Irritatie nummer een is juist de vele reclame bij SBS en RTL. Ga gewoon iets goeds maken!

  38. B

    Buitenlandse zenderbedrijven klagen over een Nederlandse NPO en krijgen de minister aan hun kant . We zijn dit land aan het uitverkopen aan de RTL , TALPA , en de Discovery groep. Waanzin .

  39. Bob

    Grappig om te lezen dat hier gesproken wordt over een reclamevrije BBC. Graag wil ik erop wijzen dat de BBC een publiek en commercieel vehikel is. Er zijn publieke stations en er zijn commerciële stations in handen van de BBC. Is dit dan wel eerlijke concurrentie?

    Verder vind ik dat de commerciële omroepen niet zo moeten zaniken, toen ze in Nederland startten met uitzenden (of zich op Nederland gingen richten vanuit Luxemburg), wisten ze al dat er reclame wordt uitgezonden op de publieke stations. Begin er dan gewoon niet aan.

  40. 123

    Voor de gein, een resumé van de VVD uit 2011. Dezelfde partij die nu zegt op te komen voor de ‘gewone man’, maar tegelijkertijd het hele publieke bestel uit elkaar aan het slopen is.

    No, thanks.

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/een-jaar-rutte-in-10-quotes-van-vingers-aflikken-tot-rekenfoutjes~ba3f7f05/

  41. aammehoela

    Achterlijke redeneringen van o.a. John de Mol die al mening tv-zender zag floppen en idem dito programma’s. Een enkel format scoort. Maar de bagger die er op RTL en SBS te zien is getuigt van minachting voor de kijker. Enkel Beau heeft af en toe een programma die de moeite waard is. Neen, kwaliteit biedt de NPO en dat dreigt dus te verdwijnen. En natuurlijk dat gezeur weer over sportrechten. Iedereen die van voetballen houdt weet nog de grote ergernis over die reclameblokken tijdens de samenvattingen. Reden voor mij om op een gegeven moment niet of nauwelijks meer te kijken naar reclames met tussendoor een samenvatting. Neen, kappen met die CO. Bagger ten top. Lang leve de NPO.

  42. CreaBea

    geen commentaar ;-)

    1 jaar geleden ;-)

    https://www.youtube.com/watch?v=RPIy120tgdE

  43. #driebier

    Als ik iedere keer weer op zondag bij m’n vader ‘verplicht’ de hele middag naar NPO 1 Sport moet kijken, dan denk ik: maak van NPO 3 een sportzender i.p.v. een regiozender (in ieder geval tot 20:00 uur) en haal alle sport bij NPO 1 en NPO 2 weg zodat die zenders gewoon aan hun normale programmering kunnen blijven vasthouden.

    En beperk sowieso de uitzendtijden van NOS Studio Sport, in ieder geval op zondag, want een zondagmiddagje Studio Sport-kijken op NPO 1 leert dat 4/5e van de middag het herhalen en terugkijken is van eerder gespeelde sportwedstrijden (van welke ─ onbelangrijke ─ sport dan ook). Dit herhalen is m.i. onnodig in een tijd met de vele terugkijk-mogelijkheden!

    En over de NPO 3: alle jeugdprogramma’s overhevelen naar internet/YouTube/Instagram en naar een verplicht gratis (= vrij te ontvangen) themakanaal. En vanaf 20:00 uur op NPO 3 de regioprogramma’s in een ‘herhaalcarrousel’ tot de andere ochtend 10:00 uur. Bij héle belangrijke sportgebeurtenissen (voetbal-EK’s, -WK’s, Olympische Spelen, Formule 1 met Max die s’nachts gereden wordt, enz.) mag de sport NPO 3 24 uur per dag claimen en de programmering van de regioprogramma’s terzijde schuiven. Superfans van deze regioprogramma’s kunnen dan nog altijd terugvallen op hun regiozender.

  44. #driebier

    En, wat eerder ook al door anderen gesuggereerd is: het succes van de NPO is zéker voor een deel te danken aan de bagger die de commerciëlen uitzenden!

  45. #driebier

    En, wat eerder ook al door anderen gesuggereerd is: het succes van de NPO is zéker voor een deel te danken aan de bagger die de commerciëlen (RTL/Talpa) uitzenden!

  46. henk

    De commerciële omroepen zijn dood.

  47. joris drie pinter

    comercielen maak eerst fatsoenlijke programma,s zonder bn,ers komen de kijkers vanzelf

  48. Anonymous

    NPO moet onmiddellijk afgeschaft worden, een grote geldverspilling. Pauw, van Nieuwkerk en al die andere psychopaten moeten maar in de Linkse Kerk gaan preken om zich nuttig te maken.

  49. Simon

    John de Mol is gewoon een zakenman en beslist geen creatieve geest. En als je programma’s geen Ziel hebben, zie alle Sbs6 rommel, dan zoekt het grote geld, de adverteerders, vanzelf een nieuwe weg… Er ontstaat vanzelf een nieuwe route, een snelweg, weg van Sbs6… Spannende ontwikkelingen… Hoeveel miljarden John ook heeft, kijkcijfers zijn gelukkig niet te koop. De kijker is geen bier-drinkende domme massa John!

  50. L. Koopmans

    In de hele discussie blijft buiten beeld dat lineair tv-kijken langzaam aan het uitsterven is. Het is een buitengewoon inefficiënte manier om je te amuseren of te informeren, aangezien je maar moet afwachten wat een zender je voorschotelt. Als je een leuke serie of film wilt kijken dan wijk je uit naar een streaming-dienst of YouTube. Wil je je informeren over een bepaald onderwerp dan is lineaire tv echt een heel slecht medium. Talkshows en actualiteitenprogramma’s zijn te oppervlakkig; documentaires of andere specials kun je beter kijken met een app. Dan kun je het onderwerp en het tijdstip zelf kiezen.

  51. Ben

    Als je niet in staat bent om nog iets te maken waar kijkers naar willen kijken waarom start je dan een zender. O ja natuurlijk…..stom…..reclamegelden. En alleen al het voortdurende gebruik of misbruik van het woord…content…. .
    En dat is duidelijk tot nu toe gebrek aan echte content wat er voor zorgt dat zowel kijkers als betalers vd reclame niet content zijn.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.