RTL en Talpa willen NPO verder op de knieën

Het is een stap in de goede richting dat mediaminister Arie Slob tv-reclame bij de NPO inperkt tot 20.00 uur en online reclame afschaft, maar er moet meer gebeuren. Dat laten RTL en Talpa weten in een gezamenlijke reactie. Het is niet genoeg voor de zendergroepen van Sven Sauvé (RTL) en John de Mol (Talpa). “Uiteindelijk is het van belang om ook verder door te denken en praten over de onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.”

RTL en Talpa geven hun reactie samen met Discovery, Viacom en FOX, met wie de mediabedrijven verenigd zijn in de Vereniging Commerciële Omroepen (VCO). “De mediabedrijven zien de inperking van reclame op tv (tot 20.00 uur) en het afschaffen van reclame in het digitale domein als een juiste stap.

Het is tijd dat er in wordt gegrepen, vinden ze. “Marktpartijen pleiten al geruime tijd voor het terugdringen van de reclame inkomsten bij de NPO en het stimuleren van een gelijk speelveld. De dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep, een unicum in het Europese medialandschap, is al jaren een doorn in het oog van de lokale commerciële mediapartijen vanwege de marktverstorende werking.

Sauvé en De Mol zijn blij met Arie Slob. “De bekend gemaakte plannen zullen de positie van deze Nederlandse mediapartijen versterken en de NPO een betere context geven om de kerntaken te vervullen. Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt.”

Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen.”

Foto: RTL

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen