RTL en Talpa met gezamenlijk statement over NPO

Geplaatst op Fri 07 Jun 2019 om 13:30

RTL Nederland, Talpa Network, De Persgroep en Mediahuis geven gezamenlijk een eerste reactie op de plannen van de coalitiepartijen voor de NPO. De vier mediabedrijven zien de inperking van reclame op tv (tot 20.00 uur) en het afschaffen van reclame in het digitale domein als ‘een juiste stap’. “Marktpartijen pleiten al geruime tijd voor het terugdringen van de reclame inkomsten bij de NPO en het stimuleren van een gelijk speelveld“, laten ze gezamenlijk weten.

Het commerciële kwartet vindt dat het afgelopen moet zijn met alle reclame bij de NPO. “De dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep, een unicum in het Europese medialandschap, is al jaren een doorn in het oog van de lokale commerciële mediapartijen vanwege de marktverstorende werking.”

De bekend gemaakte plannen zullen de positie van alle Nederlandse mediapartijen ten opzichte van buitenlandse mediaspelers moeten versterken, melden ze. “Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt. Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen.”

Wat de details en de financiële impact van de plannen zijn, zal moeten blijken. Uiteindelijk is het van belang om ook verder door te denken en praten over de onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.”

Foto: NPO








29 Reacties op “RTL en Talpa met gezamenlijk statement over NPO”


  1. rogier

    RTL is een buitenlands bedrijf… Hoezo tegen buitenlandse partijen dan….mafkezen!!

  2. Baron

    De Mol weer hoor met zijn megalomane moneygrab

    Wanneer rot deze maffiabaas nou toch eens op met z’n maffiafamilie

    En de NPO moet zsm van de overheidstiet af en zichzelf voor 100% gaan bedruipen.

  3. critikast

    Ik ben geen fervente aanhanger en kijker naar de commerciële omroepen, maar weet uit ervaring wel dat er nog miljoenen euro’s bezuinigd kunnen worden bij de NPO. Gisteravond: de wedstrijd van Oranje in Portugal. Wie zijn er allemaal: nitwit Tom Engbers, Van der Vaart, Van Hooijdonk, Stekelenburg, Vermeulen en dan heb ik het alleen nog maar over de journalistieke televisiemedewerkers, die allemaal met elkaar eten, drinken en slapen in een duur hotel. Uiteraard vergezeld door een leger aan scriptgirls, regisseurs, geluidsmensen, camerapersoneel en natuurlijk de catering, want drie uur werken zonder eten, dat kan natuurlijk niet. Bij de WK voor vrouwen hetzelfde laken een pak en bovendien een studioprogramma met gasten, catering, taxikosten etc. Kortom: alleen al op dit prject kun je fors bezuinigen, maar dat kan niet, want bij de NPO zijn ze deze geldsmijterijg gewend en is het bijna een historisch recht verworven. Snoepreisjes worden gegund aan collega’s die al zo lang anoniem achter de schermen hun best worden gedaan. En kom niet aan met noodzaak, want b.v. de regionale omroepen coveren hun evenementen met de helft minder mensen en ik zie geen verschil in kwaliteit. En natuurlijk houdt de NPO de regionale collega’s graag op afstand, want die geven een slecht voorbeeld hoe je met weinig mensen een hele rits aardige programma’s kunt maken. Marktbederf dus, vindt de NPO. Angela de Jong schrijft vanmorgen in mijn krant dat niemand zit te wachten op regionale programma’s op NPO3. Je vergist je Angela. Kijk maar naar de kijkcijfers in iedere provincie. Heerlijk toch om al die programma’s bij elkaar te zien op één net? Hoeft de “grote” NPO ook geen onderwerpen meer te jatten zonder bronvermelding !!

  4. yo

    Kom er maar in #NPOKijker#

  5. yo

    Is toch ook raar dat ze subsidiegeld en reclameinkomsten binnen krijgen.

  6. Appel

    Waar bemoeien die zeikzenders zich mee?

  7. piet

    Mediahuis (Belgisch) en Persgroep (Belgisch) zijn ook buitenlands

  8. #NPO kijker#

    NPO was er eerder met reclame.

    Reclame moest ruim 50 jaar geleden van de SGP en zijn voorgangers.

  9. 123

    Wat een stelletje hyena’s zijn bovengenoemde bedrijven ook weer. Bah!

  10. Oranje Strandbal

    Allemaal leuk en aardig. Er werken 1000en mensen indirect/direct voor de NPO.Vast en Freelance. Minder inkomsten, bezuinigingen, geen reclame is leuk gedacht. Dit heeft gevolgen voor veel facilitaire bedrijven. Het moet nog goedkoper. Voor jou hebben we wel jong grut voor een appel en een ei.
    John de Mol heeft met zijn Sport7 in het verleden al functies uitgehold. Echte cameramensen niet meer nodig. We plukken ze wel goedkoop van de straat. Camera Operators waren geboren. Training on the job. Het mediapark zal massaal naar het UWV moeten. Gelukkig weet Prins Bernhard Jr straks van het Mediapark een klein Monaco circuit te maken.

  11. piet

    @ Oranje strandbal: het moet inderdaad goedkoper en daar is niks mis mee. Hoezo zijn die vergoedingen en salarissen zo hoog en hoezo is alles zo luxe georganiseerd bij de NPO in vergelijking met bedrijven als SBS of RTL? Nergens voor nodig. Weg met de ATV dagen, weg met de royale en gemakkelijke declaratie cultuur (etentjes in eigen restaurants van duizenden euro’s…), weg met het lekker rustig werken met 3 assistentes. Wen er maar aan!

  12. Enzo Voorthuijsen

    Denken de commerciëlen dat een eerlijker verdeling van de reclamegelden meer kijkers en meer inkomsten gaat opleveren? Get awake losers.

  13. Joop55

    NPO wint alsnog van de commerciëlen op de lineaire televisie in vrijwel alle resultaten, stoer doen mag maar dan wel met uiteraard de beste argumenten. Het speelveld is al sinds 1989 onveranderd gebleven, geen wezen die er om maalt.

  14. Admiraal de Ruijter

    En zo is het joop55.

  15. west*

    @Oranje strand bal u

  16. Koos

    Publieke omroep had tot eind jaren 80 ook amper reclame. Alleen voor en ba het Journaal. Later ook met een enkel blok tussen de programma’s ergens laat op de avond. Op zondag was helemaal geen reclame

  17. west*

    @ Oranje strandbal U weet er helemaal niets van
    voorlopig zullen de voetbaluitzendingen op tv door grote bedrijven op het Mediapark gedaan worden , o.a. door UNTED en NEP

  18. west*

    Van de com tv kan ik het nog geloven , maar van de MEDIAGROEP??
    De geschreven pers krijgt nu ook veel minder van het OCW waar alle STER gelden in terecht komen ,

  19. Flexi

    Haha die West, de politiek gaat de PO opheffen op termijn. En terecht, we zijn toch zeker geen marxistische indoctrinatiestaat?

  20. [MikE]

    RTL Nederland is een Nederlands bedrijf met een buitenlandse aandeelhouder. Maar het blijft natuurlijk een Nederlands bedrijf.

  21. Even reageren

    Ja tuurlijk komen ze met deze reactie. Op België is toch ook gewoon reclame op de publieke. Is ook weer niet zo raar. NPO kijkers zullen echt niet ineens vaste commerciële kijkers worden.

  22. Lies

    Ongepaste reactie van de commerciëlen. Zij hebben niets te vrezen vwb politieke keuzes, subsidies, reclame inkomsten enz. Concurrentie op een heel ander niveau.

  23. Pennywise

    Door de toename in kwaliteit op NPO1 en NPO2 en de afname van reclame zullen de commerciëlen overbodig worden.

  24. ano@niem.nl

    Angela de Jong is ontzettend aan het miauwjanken. NPO3 zal helemaal verdwijnen op den duur. De zet om de regionalen daar een podium te geven zal de laatste duw zijn naar de afgrond. En de kindertv/Zappelin?? Het lijkt er op dat daar ook een grote streep door gaat?? Of moet dat ook allemaal naar NPO1 of 2 waardoor bij grote evenementen en debatten er geen kindertelevisie meer is omdat dit moet wijken zoals vroeger?

    In elk geval zullen er een aantal sterke formats naar de commercielen gaan op deze manier. Van NIeuwkerk zal op deze manier niet lang meer blijven bij de VARA, die wordt te duur. Formats als Wie is de Mol, Heel Holland Bakt, Flikken Maastricht en andere dure goede series zullen ook verhuizen naar de commercielen. Terug naar de jaren 80 maar dan ook nog eens zonder amusement.

  25. anoniem

    Want topbestuurders vinden publieke diensten achterhaald? Overal moet winst op worden gemaakt?

  26. Tok kie zenders Talpa en RTL juichen P V (F)V D toe de geldgraaiers

    Droevigdat de P V V D en de nieuwe partij forum de Tok kie zenders RTL en Talpa te hulp schieten om de kijker met rot zooi te infecteren.

    Want rechts en geld blijft haar vrienden helpen.

  27. freek

    Zonder de vele extra kijkers van de NPO heeft het totaal geen voordeel voor Rtl en Talpa. Het gaat hier over reclame op televisie dan wil je nog steeds rondom ‘Boer zoekt vrouw’ zitten met je spot. Waarschijnlijk krijg je dan ook echte commercial breaks tijdens programma’s van de NPO. Wat hebben we daar aan?

  28. Roepa Sarong

    De NPO tijger wint altijd… die proefballonnen van verandering, mislukken altijd. De NPO heeft zijn eigen kartel in de Tweede Kamer.

  29. kees tukker

    Een gelijk speelveld willen voor publieke en commerciële omroep is zoiets als een boom willen waren appels en peren aan groeien. Het doel van publieke en commerciële omroep is ongelijk, daarom is het speelveld dat ook. De NPO is er om onafhankelijke, informerende en verstrooiende programma’s te maken voor een breed publiek. De commerciëlen zijn er om zoveel mogelijk geld aan de kijker te verdienen door verkoop van reclamezendtijd; hier zijn programma’s dus geen doel, maar een middel, bij de publieken is dat andersom. Er zal nimmer een gelijk speelveld bestaan zolang de doelen verschillen. Dus commerciëlen die een gelijk speelveld bepleiten, zegen eigenlijk dat er alleen commerciële omroep moet zijn; zij bepleiten een woestijn van commercialiteit. Tel uit je winst.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.