RTL en Talpa met gezamenlijk statement over NPO

RTL Nederland, Talpa Network, De Persgroep en Mediahuis geven gezamenlijk een eerste reactie op de plannen van de coalitiepartijen voor de NPO. De vier mediabedrijven zien de inperking van reclame op tv (tot 20.00 uur) en het afschaffen van reclame in het digitale domein als ‘een juiste stap’. “Marktpartijen pleiten al geruime tijd voor het terugdringen van de reclame inkomsten bij de NPO en het stimuleren van een gelijk speelveld“, laten ze gezamenlijk weten.

Het commerciële kwartet vindt dat het afgelopen moet zijn met alle reclame bij de NPO. “De dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep, een unicum in het Europese medialandschap, is al jaren een doorn in het oog van de lokale commerciële mediapartijen vanwege de marktverstorende werking.”

De bekend gemaakte plannen zullen de positie van alle Nederlandse mediapartijen ten opzichte van buitenlandse mediaspelers moeten versterken, melden ze. “Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt. Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen.”

Wat de details en de financiële impact van de plannen zijn, zal moeten blijken. Uiteindelijk is het van belang om ook verder door te denken en praten over de onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.”

Foto: NPO

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen