RTL praat met andere media over YouTube-alternatief

RTL Nederland voelt steeds vaker weerstand tegen het aanbieden van zijn content op YouTube. Samen met andere mediapartijen wordt er daarom gepraat over een alternatief. Dat vertelt algemeen directeur Sven Sauvé in Adformatie en NRC. Sauvé stelt dat video’s exploiteren op YouTube ‘een moeilijk model’ is, omdat de videogigant 40 tot 50 procent van de reclame-inkomsten pakt. En dat terwijl 45 procent van wat in Nederland aan entertainment wordt bekeken op YouTube van RTL komt.

Het stoort Sauvé mateloos. “Ik vind het opmerkelijk dat wij als lokale partijen onze content zo makkelijk beschikbaar stellen aan platformen als Facebook en YouTube. Waarom delen we die niet onderling? Want AD, NU.nl en De Telegraaf hebben prachtige bereiksproposities“, zegt hij in Adformatie.

Al die partijen kunnen hun content op een Nederlands YouTube-alternatief zetten en met elkaar delen. Zo hoeven er geen YouTube-video’s meer te worden geëmbed, aldus Sauvé. “Waarom zetten we de short form content daar niet op? We zien nu wel dat er hele goede gesprekken gaande zijn over hoe we dat nu structureel kunnen doen in een eigen ecosysteem. Alleen zo kunnen we een vuist maken tegen de grote internationale partijen.”

Zo’n ecosysteem is ook beter voor Nederland, vult Sauvé aan in NRC. “Mijn angstbeeld is dat het algoritme anders gaat bepalen wat we kijken. We kunnen de Nederlandse kijker zoveel meer bieden.

Het Adformatie-interview met Sven Sauvé kunt u hier lezen.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen