AvroTros wil programma’s verkopen aan Netflix

Eric van Stade, directeur van AvroTros, zou het een goede zaak vinden als programma’s van de NPO worden verkocht aan Netflix. Dat zegt hij in de talkshow BMTV van Broadcast Magazine. Van Stade begrijpt het taboe op verkoop aan het commerciële Netflix niet. “Als wij programma’s lineair wegzetten voor een bepaalde doelgroep, dan moeten we die doelgroep met hetzelfde programma ook non-lineair proberen te bereiken. Of het nou via YouTube is of een ander kanaal“, zegt hij.

De content van de NPO past prima op Netflix, denkt Van Stade. “Laten we programma’s die al een keer uitgezonden zijn bij de publieke omroep doorverkopen aan Netflix.”

Je verleidt Netflix-kijkers op die manier ook weer om op de NPO af te stemmen, stelt hij. “Dan denken de Netflix-kijkers ineens van: Jezus, wat een goede serie.”

Volgens hem moet de NPO Netflix omarmen. “Die platforms zijn er, gaan nooit meer weg en bereiken ongelooflijk veel mensen die wij af en toe niet bereiken. Laten we gebruikmaken van ze. Dat is hoe ik het zie.”

Wil de AvroTros zelf niet een keer commercieel gaan? “Nee, absoluut niet. We hebben al die scenario’s wel eens doorlopen, met onze leden samen en samen met onze Raad van Toezicht. Maar nee, wij blijven ons focussen op het maken van kwalitatief heel goede content binnen het publieke bestel.”

De aflevering van BMTV kunt u hier terugkijken.

Foto: Ruud Baan

Meer in AVRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen