Sven Sauvé: ‘John de Mol wilde RTL overnemen’

De gesprekken tussen Talpa Network en RTL Nederland over een vergaande samenwerking zijn stukgelopen omdat John de Mol uiteindelijk uit was op een overname. Dat heeft RTL-directeur Sven Sauvé gezegd in 1 op 1 op NPO Radio 1. De Mol heeft toegegeven dat hij de huidige tv-oorlog met RTL is begonnen vanwege het stuklopen van die gesprekken. Het begon met het binnenhalen van de mannen van VI en daarna kaapte hij nog een hoop RTL-sterren weg.

Sauvé bevestigt intensieve gesprekken te hebben gevoerd. “Hij heeft inderdaad met ons gesproken over samenwerking. Die noodzaak zie ik ook. De concurrentie speelt zich vooral af in de digitale omgevingen. Daar zie je partijen als Netflix, Google, Facebook en binnenkort Disney en Apple.”

Je ziet dat de concurrentie daar toeneemt, aldus Sauvé. “Amerikaanse giganten stappen de markt in en de kijktijd verschuift daar naartoe. Het is logisch dat je als lokale partijen de krachten bundelt.”

Hij was daarom best geïnteresseerd in de plannen van John de Mol. “We hebben altijd gesprekken gevoerd over samenwerking, maar de samenwerking die John de Mol voor zich zag was dusdanig eendimensionaal en uiteindelijk gericht op een overname van RTL, dat we daar niet voor open stonden. Toen hebben wij gezegd: ‘Dit is niet de route die wij zien qua samenwerking.’ Toen zijn we onze eigen koers gaan varen, met succes.”

‘Dat kan John de Mol op zijn buik schrijven

Sauvé wil niet fuseren met De Mol. “Ik sta nog steeds verder voor elke vorm van samenwerking, maar geen fusie nee. RTL Nederland is onderdeel van RTL Group, de grootste mediagroep in Europa. Wij zitten erin voor de lange termijn. We zijn financieel kerngezond en hebben veel middelen om te investeren in het digitale domein. Wij worden niet verkocht. Dat is zeker niet de planning, op korte en lange termijn.”

Dus De Mol kan een overname van RTL Nederland wel vergeten? “Dat kan hij zeker op zijn buik schrijven.”

Op dit moment staat Sauvé alleen open voor samenwerking. “Los van het feit dat het wettelijk nu niet mag, kan ik me voorstellen dat we op bepaalde terreinen gaan samenwerken. Video on demand zou een heel logische zijn. We zijn de afgelopen periode heel druk bezig geweest om elkaar te beconcurreren op het tv-domein. De gesprekken waar het écht om gaat, over de vuist die je wil maken tegen de internationale partijen, zijn daardoor wat op de achtergrond verdwenen.”

Terwijl De Mol al zijn pijlen richt op het binnenhalen van oude tv-sterren, vaart Sauvé een frisse koers. “We hebben er wel volop ingezet. We hebben als RTL de bewuste strategie gekozen om op alle bewuste videoplatformen de meest relevante lokale speler te zijn en dat lukt goed op dit moment. Het gaat dan om tv, Videoland en YouTube.”

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen