Mediaredactie AD: ‘We zijn in Talpa-propaganda getrapt’

Geplaatst op Wed 03 Apr 2019 om 14:45

AD-mediajournalist Gudo Tienhooven betreurt dat hij het Radio 538-persbericht ‘538 blijft nummer één in de ochtend’ enkele weken geleden te snel heeft overgenomen op de website van het AD. Dat zegt hij in de Mediapodcast van de krant. Talpa Radio probeerde met dit persbericht te verhullen dat Radio 538 veel luisteraars is verloren nu Edwin Evers is vervangen door Frank Dane, aldus Tienhooven. “We zijn er een beetje ingetrapt“, zo laat de mediajournalist weten.

Je probeert nieuws snel te brengen, geeft Tienhooven aan. “Het is misschien ook wel een aardig kijkje achter de schermen van het AD. Wij willen natuurlijk zo snel mogelijk op de site iets hebben staan en toen zijn we wel een beetje in de val gelokt.”

Talpa Radio speelt mooi weer, meent hij. “Radio 538 kwam met het jubelende persbericht: ‘We zijn nog steeds de nummer 1 in de ochtend.’ Ze zijn ook nog steeds de nummer 1 in de ochtend, ondanks dat Edwin Evers er niet meer zit. Daar zit nu Frank Dane met zijn team. Maar dat behoeft wel enige nuance.”

Die nuance heeft het AD later zelf aangebracht in een kritisch artikel over de luistercijfers. “Ik moest echt eerst zelf naar het Nationaal Luister Onderzoek om de cijfers zélf op te vragen en er zélf mijn conclusies aan te verbinden, want ja, ze zijn nog de nummer één, maar ze zijn enorm gedaald in marktaandeel. Dat is iets wat je als 538 natuurlijk niet in je persbericht zet, want een daling van bijna 3 procent is in de radiowereld echt heel fors.”

Uiteindelijk is het vooral NPO Radio 2 dat het erg goed doet, zegt hij. “538 is de winnaar in de ochtend, maar als je zenderbroed kijkt is NPO Radio 2 nog steeds de nummer één van Nederland. Die doen het ook best wel heel goed in de ochtend met dat nieuwe programma van Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte. Ze staan op de tweede plek met de ochtendshow.”

Talpa deed hetzelfde met Radio Veronica, aldus Tienhooven. “Van Radio Veronica kregen we een jubelend persbericht dat ze 24 procent in marktaandeel waren gestegen in het middagsegment waar nu Wilfred Genee zit met Veronica Inside. Ja, zo kan ik het ook. Ik mag bijna hopen dat ze met 24 procent gestegen zijn met wat ze hadden. Het is aan ons om daar doorheen te prikken.

Angela de Jong: “Het wordt de laatste jaren steeds erger. Er wordt door omroepen en zenders heel snel een jubelend persbericht gestuurd waarbij er gegoocheld wordt met cijfers. Dan moet je af en toe doorbeuken.”

De Mediapodcast van het AD kunt u hier beluisteren.

Foto: Radio 538








20 Reacties op “Mediaredactie AD: ‘We zijn in Talpa-propaganda getrapt’”


  1. Ronnie

    Zelfde doet NPO nu met NPO 3.
    https://www.ster.nl/nieuws/verrassende-redenen-om-npo-3fm-te-luisteren/

    Nog steeds een hoog marktaandeel in de doelgroep jongeren 20-34. Wat er niet bij staat is dat er in die doelgroep bijna niemand meer luistert naar lineaire radio.

  2. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Blijft toch jammer dat een verder volstrekt pretentieloze zender zó genadeloos om zeep wordt geholpen.

    Hier wordt de uitspraak ’tis niks, twordt niks en het blijft niks!’ tastbaar en voelbaar. En dat geldt voor meer produktied van dit concern.
    Het is niks, het wordt niks en het blijft niks.
    De kijker haakt massaal af want die laat zich maar eenmaal bij de neus nemen.

  3. Michel

    Tja het AD…een verlengstuk van de propaganda machine van RTL…

  4. Bart M.

    Check en dubbelcheck dat is pas goede journalistiek; nu begint het AD verdacht veel op roddelkrant De Telegraaf te lijken.

  5. Mediaprak

    De hoera-Retteketet persberichten van Comm radiozenders zijn toch van alle tijden? Zo scoort 100%NL al jaren in de groep huisvrouwen 18-35 met een hond als huisdier en kleurspoeling.

  6. Nou

    Hahaha. Bewijst weer dat persberichten zonder enige research worden overgenomen. Soms wordt de tekst iets wat aangepast, meer eigen, maar verder zijn de meeste redacteuren lui en nonchalant.

  7. Mol

    Geeft goed aan wat voor dombo Tienhoven is, die alleen persberichten overtikt en niet naar de bron zelf zoekt. Nep-journalist dus

  8. Jezus

    @Nou. “Iets wat” is ook behoorlijk lui en nonchalant.

  9. b

    Hoera en hoi hoi roepen en als het dan echt niet meer lukt gaan ze zoals gewoonlijk de NPO de schuld geven van hun eigen falen.

  10. RaymondVL

    “Sorry!” aldus de knip- en plakredactie van het AD.

  11. ano@niem.nl

    Die show van Dane schuurt aan alle kanten. Een valse Chinees die de items aan kondigd, Hanelore – ik heb overal jeuk en last van alergien – Switzerlood voegt geen moer toe. Ik krijg er zelf spontaan een alergie van. En de andere twee sidekicks breien er ook niet veel van.

    En dan eeuwige “Henk wat heb je bij je” wanneer het nieuws komt. Een paar appelen en groenten dit keer Frank!

    Kap er mee en zet Evers weer terug!

  12. Okeeee

    En nu trappen we in de propaganda machine van de persgroep, eigenaar van het AD EN Q-music. En arme Guido zit er tussen als mislukte knip en plak medewerker van rioolkrant AD.

  13. Sylvia

    Welk geriatrisch fossiel luistert tegenwoordig nog “radio”? En dan ook nog die jingles en commercials luisteren? Hahahahahahaha!!!

  14. Vlugge Japie

    100% NL directeur Carlo de Boer heeft er ook een handje van. Die stuurt ook elke maand een persbericht over 100% NL met gekleurde selectieve feiten. Iets van niets is nog steeds niets.

  15. Domien

    Q is de beste, tranen van geluk hier

  16. Joop55

    Dat vindt ik nog niet zo zorgelijk, in contrast met hoeveel mensen er nog steeds naar die bullcrap van Russia Today kijken. Maar de vergelijking strookt.

  17. Coen

    Ik ben gisteren voor het eerst in jaren overgestapt in de ochtend van 538 naar QvMusic. De neppe en geforceerde gezelligheid rondom Framk Dane wil ik
    niet meer horen. Er is geen chemie tussen die mensen.

  18. Bart

    @Coen Over nep gesproken, dus nu luister je naar Mattie?

  19. Freddie

    Ik ben een Evers fan. Ik luisterde iedere dag naar de ochtendshow. Na zijn vertrek ben ik ook gaan zoeken.
    Radio 10: Gaat teveel om Dr Pop, iets te popie-jopie naar mijn zin.
    Radio 538: Ik mis chemie tussen de sidekicks. Het draait mn om Frank en Jelte. De anderen hangen er een beetje bij. Ik merk dat ik af ben gaan haken. Niet zozeer om Frank, een prettige dj maar om de setting. Jelte is wat betweterig, bij het irritante af.

    Q: Ik heb niets met de giecheligheid van Mattie
    Radio 2: Dat is meer mijn show geworden: Vrolijk, prettige stemmen van Jeroen en Jan-Willem. Geen ego-show. Leuke gesprekken en onderdelen zoals de dobbelsteen.

    Rond 7.30 verhuis ik nog even naar Henk Blok maar verder over naar Radio 2.

  20. Mediaprak

    Vervolg op Hoera-Retteketet persberichten: Als Dane/Jensen dan zo hoog scoort op 538 op de ochtend, waarom is Nederland dan vol gehangen met reclameborden voor zijn programma? #erismaar1radio2.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.