Arjen Fortuin verklaart lage kijkcijfers 6 Inside

Geplaatst op Mon 15 Apr 2019 om 14:35

Arjen Fortuin, tv-recensent van het NRC Handelsblad, denkt dat de kijkcijfers van 6 Inside mede zo laag zijn omdat tv-kijkers anno 2019 steeds minder geneigd zijn om nieuwe programma’s te omarmen. Dat laat hij weten in de VARAgids. 6 Inside sukkelt al sinds de jaarwisseling door. Elke dag weer maken Albert Verlinde en zijn insiders televisie voor anderhalve man en een paardenkop. Dan is er ook nog VTBL waar geen hond naar kijkt en Twan Huys die is gekielhaald door RTL 4.

Wat is er allemaal aan de hand? Fortuin denkt het te weten. “Wat betreft kijkcijfers: waarschijnlijk is de realiteit voor nieuwkomers dat die beduidend lager uitvallen dan vijftien jaar geleden. Zie Twan Huys en 6 Inside. Er wordt gewoon minder tv gekeken en basiskijkers kiezen vaak voor het vertrouwde: het Journaal of DWDD.

Een ander programma dat last had van lage kijkcijfers was M. De scores zijn nu een stuk beter dan vorig jaar. Dat bewijst dat je met een formataanpassing best wat kunt bereiken, aldus Fortuin.

In het begin was M een poging tot een soort Ellen Degeneres, zegt Fortuin. “Dan maakte Margriet van der Linden mislukte grapjes die totaal plat vielen. Geleidelijk aan werd de show normaler, meer een variant op wat er al was. Margriet kwam daardoor beter uit de verf: ze is geen comédienne, maar een goede interviewer die in de loop van het gesprek geestig uit de hoek kan komen.”

Heeft hij nog een tip voor haar? “Ze moet dichter bij haar eigen voorkeuren blijven. En met haar redactie vooraf strak kiezen: wat wil ik precies uit deze gast halen? Verder moet ze meer zelf onderwerpen en mensen op de agenda zetten en niet op maandag nieuws uit het weekeinde herkauwen.”

Het VARAgids-interview met Arjen Fortuin kunt u lezen via Blendle.

Foto: BNNVARA








19 Reacties op “Arjen Fortuin verklaart lage kijkcijfers 6 Inside”


  1. Renate Verbeek

    De kijker zit niet de wachten op een hijgerige berichtgeving over nonsens van mensen die net zo goed jij of ik zouden kunnen zijn met dat verschil dat ze vaker in een YouTube-camera of een tv-camera kijken. Dat maakt ze nog niet interessant. Erger nog, er zit nog steeds niemand op de mening van die mensen te wachten. Dat is wat Albert Verlinde was vergeten. Niemand wil het weten.

  2. Wilfried

    Bij 6Inside is het duidelijk. Haal de totale miscast Jan Versteegh uit het programma en het lek is boven. Jan moet gewoon weer gymnastiekles gaan geven, waarvoor hij is opgeleid. Dan maakt hij zich tenminste nuttig.

  3. Jelte

    Verklaart ook het hoge aantal kijkers van De Luizenmoeder. Not.

    Een slecht programma krijgt gewoon slechte cijfers. Ik kan niet één positief punt over 6 Inside noemen. Geen chemie tussen personen, lelijk decor, irritante leadermuziek, 0 sfeer, 0 urgentie

  4. Daan

    6 Inside word pas echt leuk als die Jan Versteegh en Patty Brard weg zijn, die 2 passen daar totaal niet.

  5. Bears’den

    @ Wilfried

    Wilfried, je heb helemaal gelijk.. Dat zag je in de eerste aflevering al..

  6. mart

    Wat een onzin. Ooit van de Luizenmoeder gehoord? Vorig jaar nieuw en instand succes. Het moet gewoon goed zijn.

  7. Ronnie

    Hij heeft deze conclusie ook niet zelf verzonnen, dit stond vorig jaar al eens in een onderzoek. Deels klopt het natuurlijk ook wel, meest succesvolle programma´s zijn formats, die jaarlijks terugkomen. Kijk maar naar Wie is de Mol, Expeditie Robinson en The Voice.

    Maar het gaat er vooral om of iets goed én vernieuwend genoeg is. De Luizenmoeder was beide, de goed scorende programma´s van Beau zijn dat ook. Maar VTBL, 6 Inside, alles van Gordon en allerlei talentenjachten zijn gewoonweg overbodig en niet goed genoeg. Dan kijkt er in deze tijd inderdaad niemand meer.

  8. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Precies wat Ronnie zegt.
    En met een Patsie onder de invloed van één of ander bedwelmend roesmiddel in de stoel van Kwalbert wordt het ook niet beter. Wie bedenkt dit soort ongein?
    Is dit nu het voorbeeld voor de nieuwe generatie?

  9. GEMIDDELDE NPO KIJKER IS 60 JAAR.

    Duidelijke verklaring. De tv kijker is bejaard en bejaarden houden niet van verandering.

  10. Frits

    En de kijker heeft geen sympathie voor de houding van John de Mol.Alles weghalen bij RTL en allemaal dansen naar zijn pijpen.Hij leeft buiten de werkelijkheid en Johnny kan het z’n pa blijkbaar ook niet bijbrengen waar de mensen op zitten te wachten. Geen pulp, nep,fake maar echte, pure leuke tv.

  11. Onbekend

    Om de 10 min 8 Reclame, ik kijk liever betaald.

  12. valerie

    Jelte 14:52, zegt het precies goed. Een goed programma zoals luizenmoeder is direct goed voor vele kijkers, een slecht programma scoort niet.

  13. valerie

    terugkomend op mijn vorige reactie wil ik wel nog zeggen dat er soms docu’s verschijnen van zeer hoge kwaliteit die slechts weinig kijkers trekken, het gaat erom wie je wil bereiken.

  14. Pieterke

    Er is overal een markt voor maar het moet gewoon helemaal kloppen en dat is niet. De kijker voelt dat en blijft weg. En dan heb je ook nog die ongelofelijk irritante reclame tussendoor (niet meer van deze tijd) waardoor kijkers afhaken.

  15. Peanut

    Is die man serieus? Er zijn zat programma’s die wel goed scoren ondanks dat ze nieuw zijn. Inderdaad Luizenmoeder, Beau 5 Days Inside. Maar er zijn talloze voorbeelden. Hoe kun je zo’n man serieus nemen? Het programma deugt gewoon niet. Casting is een totale mislukking met Jan en Albert. Jan is te licht, Albert een karikatuur van zichzelf.

  16. CreaBea

    Allemaal gelul. U als kijker bent een schaapje dat mee huppelt als het een succes is. U gaat niet kijken als het niet meer kijkers trekt dan 1 miljoen. Stel je voor dat u iets ziet wat uw collega/vrienden/familie niet heeft gezien. Want dan heeft heeft u het niet gezien.

    is gewoon een questie van Free Rainer.
    https://www.moviemeter.nl/film/46245

  17. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Precies CreaBea, allemaal gelul. Wij kennen bijns he-le-maal niemand die nog lineaire tv kijkt, of het moet via uitzending gemist zijn..
    Lineaire tv is deaud, er zitten nog wat zombies op die zenders on spelshow en wat nog meer, maar een adverteerder gaat om die reden afhaken en elders adverteren.

  18. Bart

    @Pluk Onzin wat je zegt

  19. Peter

    Jan Versteegh moet weg is wat iedereen roept maar het gebeurt maar niet.

    Diep triest als je zo weinig respect toont naar je kijker. Daar lost een andere (dure) decor niks mee op.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.