Tv-reclamemarkt zit in de lift, 821 miljoen euro in 2018

Geplaatst op Wed 27 Mar 2019 om 10:05

De markt voor televisiereclame is nog altijd booming. Er ging in 2018 maar liefst 821 miljoen euro om, dat voor een groot deel verdeeld is door de Ster, RTL en Talpa Network. Dat meldt tv-marketingorganisatie Screenforce. Lineair tv-kijken zit nog steeds in de lift naar beneden, maar de daling stagneert wel. Tegelijkertijd stijgen de inkomsten uit tv-reclame en dat houdt voorlopig nog niet op. “Voor dit jaar wordt een groei van de tv-reclamemarkt verwacht tussen de 1 procent en 2 procent.

De tv-reclamemarkt is in 2018 met drie procent gestegen ten opzichte van 2017. Het belangrijkste deel van de reclamegelden is afkomstig van de retailbranche. “Deze branche is de afgelopen jaren steeds groter gegroeid en is inmiddels goed voor 23 procent van alle tv-bestedingen.

De grootste adverteerders in 2018 waren Procter & Gamble, Unilever, Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, A.S. Watson (Kruidvat), Reckitt Benckiser, Jacobs Douwe Egberts, Lidl en Vodafone.

In totaal hebben 1.109 adverteerders televisie ingeschakeld voor 1.774 verschillende merken. Hiervoor zijn 12.037 verschillende TV-commercials ingezet, waarvan 10.895 nieuwe commercials.

Wekelijks keken er in 2018 maar liefst 14,2 miljoen Nederlanders televisie. De totale kijkertijd per dag is in 2018 met 2 procent gedaald en komt uit op 173 minuten. “De daling wordt volledig verklaard door het feit dat er minder live (lineair) wordt gekeken. Het goede nieuws is dat de daling voor het derde jaar op rij kleiner is dan het jaar ervoor.”

Het TV Jaarrapport 2018 kunt u hier bekijken.

Foto: YouTube








7 Reacties op “Tv-reclamemarkt zit in de lift, 821 miljoen euro in 2018”


  1. Rollins

    Ach, het is slechts 34,8%. De rest gaat naar internet cum suis. Maar blijf vooral in het sprookje geloven dat nog tv heet. Zelfs de mobiele reclame heeft tv al ingehaald.

  2. Kees

    De totale kijktijd is met 2% afgenomen. Dat is inclusief de toename van uitgesteld kijken.
    Linear tv kijken is in 2018 met 7% gedaald!

    TV is achterhaald. Wie dat nog niet door heeft leeft echt onder een steen.

  3. Huh

    Koop bij de Action, BigBazar, Wibra, Zeeman dan zit je altijd goed. Reclame is niet nodig, alles is daar spotgoedkoop.

  4. Robert

    Cijfers zeggen voldoende, maakt niet uit wat er op tv komt, reclame geld komt er nog genoeg binnen. En daar leven de commerciëlen van.

  5. Tss

    Reclame is voor mij juist de reden om zo min mogelijk te kijken.
    Walgelijk. vooral die nare stemmen!
    Om over de domme filmpjes maar te zwijgen!

  6. Fred

    Geen reclame meer? Mijn vrouw mag zeker weer niet weten wat de beste bak&braadboter is.

    @Huh
    Die gaan allemaal Op=Op achterna.

  7. Go

    Reclames op het Internet zijn ook zeer vervelend en bedekken van de inhoud va de tekst. Des te meer een reden hun production niet te kopen, als ze op deze irritante manier bezig zijn.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.