Tv-reclamemarkt zit in de lift, 821 miljoen euro in 2018

De markt voor televisiereclame is nog altijd booming. Er ging in 2018 maar liefst 821 miljoen euro om, dat voor een groot deel verdeeld is door de Ster, RTL en Talpa Network. Dat meldt tv-marketingorganisatie Screenforce. Lineair tv-kijken zit nog steeds in de lift naar beneden, maar de daling stagneert wel. Tegelijkertijd stijgen de inkomsten uit tv-reclame en dat houdt voorlopig nog niet op. “Voor dit jaar wordt een groei van de tv-reclamemarkt verwacht tussen de 1 procent en 2 procent.

De tv-reclamemarkt is in 2018 met drie procent gestegen ten opzichte van 2017. Het belangrijkste deel van de reclamegelden is afkomstig van de retailbranche. “Deze branche is de afgelopen jaren steeds groter gegroeid en is inmiddels goed voor 23 procent van alle tv-bestedingen.

De grootste adverteerders in 2018 waren Procter & Gamble, Unilever, Jumbo Supermarkten, Albert Heijn, A.S. Watson (Kruidvat), Reckitt Benckiser, Jacobs Douwe Egberts, Lidl en Vodafone.

In totaal hebben 1.109 adverteerders televisie ingeschakeld voor 1.774 verschillende merken. Hiervoor zijn 12.037 verschillende TV-commercials ingezet, waarvan 10.895 nieuwe commercials.

Wekelijks keken er in 2018 maar liefst 14,2 miljoen Nederlanders televisie. De totale kijkertijd per dag is in 2018 met 2 procent gedaald en komt uit op 173 minuten. “De daling wordt volledig verklaard door het feit dat er minder live (lineair) wordt gekeken. Het goede nieuws is dat de daling voor het derde jaar op rij kleiner is dan het jaar ervoor.”

Het TV Jaarrapport 2018 kunt u hier bekijken.

Foto: YouTube

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen