All-time high Radio 2, commerciële radio op afstand

Geplaatst op Tue 19 Feb 2019 om 10:00

Ruud de Wild werd er bij Radio 538 uitgebonjourd om plaats te maken voor het ietwat schijtlollige radioduo Coen en Sander, maar is nu bij NPO Radio 2 de grote nummer één van de middag. Samen met collega’s als Jan-Willem Roodbeen (de opvolger van Gerard Ekdom) stuwt hij de zender tot grote hoogten. Vandaag zijn de luistercijfers van december-januari bekend geworden en die zijn reden voor feest in de Radio 2-studio’s: de zender noteert zijn hoogste marktaandeel ooit.

Mede dankzij de populaire Top 2000 kwam NPO Radio 2 in de periode december-januari uit op een torenhoge 17,7 procent marktaandeel. Dit zijn in radioland ongekend hoge cijfers. Nog nooit eerder scoorde de zender zó goed, blijkt uit dit overzicht van RadioFreak.

Alle commerciële radiozenders van John de Mol volgen ver op afstand. De nummer twee in december-januari was Talpa-zender Sky Radio. Dat station kwam uit op 10,5 procent aandeel. Daarna volgen Radio 538 (10,1 procent), Radio 10 (10,0 procent) en Qmusic (8,0 procent).

Een overzicht van de luistercijfers (6+) in december 2018-januari 2019 (t.o.v. vorige periode):

01. NPO Radio 2 / 17,7 procent (+0,8 procentpunt)
02. Sky Radio / 10,5 procent (+0,4)
03. Radio 538 / 10,1 procent (-0,3)
04. Radio 10 / 10,0 procent (+0,1)
05. Qmusic / 8,0 procent (-0,4)

06. NPO Radio 1 / 6,9 procent (+0,2)
07. NPO Radio 5 / 3,8 procent (-0,9)
08. 100% NL / 3,1 procent (-0,1)
09. Radio Veronica / 3,1 procent (-0,2)
10. NPO Radio 4 / 2,5 procent (+0,1)

11. NPO 3FM / 2,4 procent (+0,1)
12. SLAM! / 1,2 procent (-)
13. Classic FM / 1,1 procent (-0,2)
14. Sublime / 0,7 procent (-)
15. BNR / 0,7 procent (-)

De luistercijfers in de commerciële doelgroep 20 tot 49 in dezelfde periode:

01. NPO Radio 2 / 19,0 procent
02. Radio 538 / 16,0 procent
03. Qmusic / 13,4 procent
04. Sky Radio / 12,2 procent
05. Radio 1 / 10,7 procent

06. Radio Veronica / 4,4 procent
07. NPO 3FM / 3,8 procent
08. 100% NL / 2,8 procent
09. NPO Radio 1 / 2,3 procent
10. SLAM! / 1,8 procent

11. Sublime / 0,9 procent
12. BNR / 0,7 procent
13. NPO Radio 4 / 0,6 procent
14. NPO Radio 5 / 0,2 procent
15. Classic FM / 0,2 procent

Foto: KRO-NCRV








19 Reacties op “All-time high Radio 2, commerciële radio op afstand”


  1. Pieter

    3FM +0,1. Het gaat weer de goede kant op met deze zender. Fijn om te lezen. 3FM is nu echt fantastisch om te luisteren!

  2. Sjors van Kempen

    Qua muziek is 3FM inmiddels echt wel weer onderscheidend, hoor er dingen die ik op andere zenders niet of veel later hoor. Goed bezig!

  3. n

    @Pieter

    Als oud luisteraar, wat is er nu weer zo goed aan?

  4. Ron

    De stijging, maar zo wil ik het eigenlijk niet echt noemen van 3FM is te wijten aan Serious Request. Voorgaande jaren was dat wel wat hoger tijdens die periode en dat is nog maar zacht uitgedrukt. Verder hebben alle stations merkbaar last van het Top 2000 effect waar Radio 2 meer dan ooit de vruchten van plukt. Mooie cijfers!

  5. Alex

    Inderdaad, 3FM heeft zich echt heruitgevonden.
    Zeker nu Radio2 te veel recente top40 pop aan het draaien is, is 3FM één uitkomst.

  6. StefanV

    @ Ron: nee, want de vorige luistercijfers waren van november-december en bevatten ook de Serious Request-periode. Aangezien december beide keren meetelt, kun je concluderen dat 3FM in januari een fractie beter is beluisterd dan in november.

    Eerder bleek al dat de 3FM-luistercijfers van november-december niet hoger lagen dan in de maanden ervoor. Het effect van Serious Request is dus nihil geweest.

  7. Jan

    Een jaar geleden luisterde ik veel naar NPO Radio 2 omdat ik vond dat Radio Veronica te veel dezelfde muziek draaide, en Radio 2 juist wél een grote playlist had, wél vergeten hits draaide en weinig dezelfde muziek. Tegenwoordig is precies het tegenovergestelde het geval. Veronica heeft hele goede wijzigingen doorgevoerd in de playlist. Nu Evers’ sidekick Rick Romijn daar de muzikale scepter zwaait is Veronica er een stuk beter van geworden doordat ze de playlist hebben uitgebreid, meer vergeten hits draaien, en minder vaak dezelfde nummers. Als ik nu naar Radio 2 luister moet ik denken aan het Veronica van een jaar geleden, vooral ‘s ochtends. Radio 2 is nu enorm voorspelbaar geworden en de playlist verrast me nauwelijks meer. Wat me dan wél verrast; is dat het nu veruit de best beluisterde zender van Nederland is, terwijl de luistercijfers van Veronica juist zijn gezakt, ondanks dat ook heel veel andere luisteraars enorm enthousiast zijn over de nieuwe koers die Veronica nu vaart onder Rick Romijn.

  8. Joost

    Mooi gesproken Jan, de playlist van Radio 2 is verschrikkelijk voorspelbaar!

  9. Rubicon

    Verlies agv vertrek Edwin de Vries valt heel erg mee me dunkt

  10. Jan

    3FM is idd een stuk beter geworden. Ben van 538 naar 3FM geswitst… een beademing!!

  11. aammehoela

    Hoor inderdaad van anderen dat 3FM grotendeels weer aardig is om naar te luisteren. Enkel tussen 4 en 6 uur zitten weer van die grappenmakers die niet om aan te horen zijn, maar die heb je ook op 538, radio 10 en tegenwoordig ook bij Veronica zitten. Vandaar dat Ruud de Wild het nu wel goed doet op 2.
    Ben toch benieuwd of de luistercijfers van 3FM weer echt gaan aantrekken.

  12. TopShow

    December-Januari geeft altijd een vertekend beeld met de Radio 10 Top 4000, het zwakkere zusje Top 2000 van Radio2 en Kerst bij Sky!
    De volgende cijfers geven weer een reëler beeld met waarschijnlijk weer een dalend 3FM.

    Mijn huidige middagshow (ma-do) is Veronica Inside!
    Vrijdag is Top 40 tijd op Q-Music of The Friday Move op BNR.

  13. Goedele Likeens

    De playlist van Radio 2 is helemaal niet voorspelbaar. Ik ervaar het zelfs als zeer divers. Met Veronica is de laatste jaren zoveel gerommeld dat geen luisteraar meer begrijpt waar Veronica voor staat en waarom je er naar zou moeten luisteren. Er is geen radiostation ter wereld groot geworden met vergeten hits. Ik ben bang dat het met Veronica niet meer goed gaat komen. Hoe zeer ook Rick Romijn aan het freaken is met zijn vergeten hits. Er is trouwens een reden voor dat ze vergeten zijn! :-)

  14. Donald Dumb

    Radio 2 is veruit favoriet geworden.
    Durven daar tenminste ook andere genres dan de eenheidsworst van bijv. 538 aandacht te geven…

  15. Jan

    @Goedele Likeens

    Een playlist kan wat betreft genres wel divers zijn, maar dat neemt nog niet weg dat er veel dezelfde muziek gedraaid wordt. Ook SkyRadio draait alle genres wel, maar daar wordt ook verschrikkelijk vaak dezelfde muziek gedraaid, nog veel meer dan bij Radio 2. Maar luister maar eens naar Bart Aarens, die is iedere werkdag tussen 10 en 12 uur te horen op Radio 2. Die draait enorm veel dezelfde muziek, en ook heel veel nummers die je ook op andere zenders heel vaak hoort. Bijvoorbeeld Africa van Toto, Weather with You van Crowded House, of Iedereen is van de wereld van The Scene. Voor dat soort nummers zet je Radio 2 niet aan, op Radio 10, SkyRadio of Q-music hoor je dat soort liedjes ook wel. Ik vind dat de NPO zich hierin echt anders moet opstellen, en Radio 2 véél onderscheidener moet maken met een grotere playlist.

    Dan Veronica. Het klopt dat veel luisteraars genoeg hadden van al die koerswijzigingen, dat kan ik mij ook voorstellen. Maar luisteraars hadden er nóg meer genoeg van om iedere dag weer dezelfde hitjes van bands als Guns N’ Roses of de Red Hot Chili Peppers te horen. Toen Erik de Zwart eind 2014 de koers wijzigde, en Veronica ook breder ging draaien (met, jawel, meer vergeten hits), waren veel luisteraars daar ook enthousiast over. Maar toen De Zwart begin 2017 opstapte, en Veronica in handen kwam van John de Mol, ging Veronica weer terug naar het beperkte format van veel dezelfde muziek draaien. Dit viel bij veel luisteraars niet in goede aarde, en dat snap ik heel goed. Nu Rick Romijn er zit, en een brede playlist mét vergeten hits hanteert, is men weer enthousiast, zoals ik al eerder zei. Kijk maar op Radioforum.nl bij het topic ‘Veranderingen Radio Veronica’. Daar staan louter positieve reacties. Niemand heeft er iets op tegen dat er nu ook vergeten hits gedraaid worden, daar zijn luisteraars juist blij mee. Luisteraars zijn het juist zat om steeds hetzelfde te moeten horen. En natuurlijk draait Veronica nu niet alleen maar vergeten hits, hè. Queen, U2, Bon Jovi, Bryan Adams etc. komen nog steeds voorbij.

  16. Jan

    Ohja, misschien is er geen radiostation groot geworden met vergeten hits, maar er zijn wel dj’s groot mee geworden. Bijvoorbeeld Edwin Evers en Bert Haandrikman

  17. Franz

    Ik luister radio 2 en ik vind ze veruit de beste. Ja de playlist mag wat minder verrassender. Inhoudelijk vind ik het nog altijd een betere zender t.o.v. de Talpa guys. Bij R2 wordt je niet dood gegooid met reclames en overdreven branding. Waar ik me bv dood aan erger bij R10 in het bijzonder. Op mijn werk staat vaak R10 op. Wat me te vaak opvalt is dat wanneer ik hier R2 heb aanstaan, ze bij R10 werkelijk precies dezelfde artiest draaien maar dan een ander nummer. Soms krijg je het gevoel alsof iemand daar R2 aan heeft en letterlijk kopieert. 3fn is dus ook weer aardig te pruimen? Effe uitproberen dan… Ben benieuwd

  18. Franz

    Voorspelbaarder worden bedoelde ik haha

  19. Joop55

    Evidentie dat Talpa voor geen reedt voorstelt wordt met de maand pijnlijker, of eigenlijk nog beter, met de week.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.