Ruud Hendriks: ‘John poetst SBS 6 op voor de verkoop’

Geplaatst op Thu 17 Jan 2019 om 11:00

Mediakenner Ruud Hendriks denkt dat John de Mol zijn Talpa Network binnen drie jaar verkocht heeft aan een partij uit het buitenland. Dat heeft hij woensdag gezegd in RTL Late Night. De Mol haalt allerlei grote sterren weg bij RTL met de aankondiging dat hij over twee tot drie jaar een groot SBS gerealiseerd wil hebben. Uiteindelijk wil hij Talpa TV net als het gelijknamige productiebedrijf gewoon verkopen, denkt Hendriks. “Ik ben ervan overtuigd dat binnen drie jaar SBS verkocht is.

Hendriks ziet de overstap van Linda de Mol naar SBS 6 puur als een zet om de marktwaarde van Talpa TV te verhogen. “Het is een achterhoedegevecht. Het gaat er niet om of Linda, Wendy en al die andere sterren naar SBS toe gaan.”

De échte concurrentie bevindt zich niet in Nederland, aldus Hendriks. “Kijk, SBS en RTL lijden allebei onder twee dingen: enerzijds dat heel veel reclame-inkomsten wegvloeien naar bijvoorbeeld Google of Facebook en dat gaat hard, anderzijds omdat er steeds meer mensen kijken naar diensten als Netflix. RTL heeft daar nog net op tijd een keurige tweede plek mee ingenomen met Videoland. Dat is de achilleshiel van SBS.”

Er valt niet op te boksen tegen mediareuzen als Netflix en Disney, meent hij. “
Je bokst op met een programmabudget van Netflix van 18 miljard. Rupert Murdoch heeft zijn FOX Network in de Verenigde Staten met pijn en moeite opgebouwd en heeft dat nu verkocht, omdat hij zag dat Disney een nieuw kanaal begon met een budget van 90 miljard dollar.

We moeten het volgens Hendriks niet groter maken dan het is. “SBS is een heel aardig visje in een klein vijvertje. John is een fantastische programmamaker en een grote vis in die kleine Nederlandse vijver, maar international stelt het natuurlijk helemaal niets voor. Je kunt met vier zenders in Nederland al moeilijk concurreren met de zestig zenders die RTL internationaal heeft. Laat staan, met Netflix en dergelijke.”

Het gaat De Mol om de knaken, stelt hij. “Ik denk dat als je al die sterren binnenhaalt, dat je het appeltje oppoetst en over twee of drie jaar zegt: ‘Kijk eens, ik heb een heel mooi zenderpakket en dat zetten we te koop in de etalage.’ Ik ben ervan overtuigd dat binnen drie jaar SBS verkocht is.”

Zelf zei De Mol daar in november 2017 bij Nieuwsuur over (Huys liet het fragment gisteren zien in RTL Late Night): “Ik sluit niks uit. Zeg nooit nooit. Het zou zomaar kunnen. Als zij zich kunnen vinden in de strategie van Talpa Product, namelijk goede Nederlandse content maken, dan zou ik daar t.z.t. best over willen praten.”

Hendriks: “Ik moet daar heel erg om lachen. Het gaat erom of er voldoende wordt betaald voor de winkel. Dan bepalen ze zelf wel wat ze gaan doen.”

Naast Hendriks zat Tina Nijkamp, maar net als bij De Wereld Draait Door de dag ervoor trapte ze vooral open deuren in. “RTL moet zoeken naar nieuwe programma’s“, luidde haar analyse. En over de overstap van Linda: “Ik denk dat het de zender heel erg gaat helpen.

 

Foto: RTL








25 Reacties op “Ruud Hendriks: ‘John poetst SBS 6 op voor de verkoop’”


  1. Ron

    Voorlopig wordt er niets verkocht want wat moet ‘het buitenland’ met een slechtlopende TV zender. Dan kijken ze liever naar de landen om ons heen. Dus nog helemaal geen spraken van ook niet na 3 jaar….

  2. Sandertje

    Hij wil zijn zenders echt niet verkopen. John houdt van macht en denkt dat hij kijkers kan kopen. Uiteindelijk doel is gewoon nieuwe formats te brengen en deze volop aan het buitenland te verkopen.

    Hij hoeft geen moeite meer te doen om zijn programma’s te verkopen in Nederland om ze op de buis te krijgen maar kan gewoon zijn programma’s direct op één van zijn zenders programmeren. Kortom een win-win situatie.

  3. Kim Jong-un-dos-tres

    Ik denk dat er inderdaad een groter plan achter zit. Wij focussen op die sterrentransfer. En dat is nu ook major, maar uiteindelijk is er een doel dat John voor ogen heeft. Mogelijk is dat verkoop op termijn, wat heel aannemelijk klinkt.

  4. Woensdag

    Verkoop (erfenis) aan zijn zoon.

    Hij is nu op een leeftijd dat hij langzaam het stokje zal gaan overnemen. Nog 5 of 10 jaar in de leer en dan klaarstomen.

  5. Kaaskijker

    Zou best zomaar eens kunnen. Ik voel als kijker geen enkele loyaliteit in mij jegens Talpa’s “mooie zenderpakket”.

  6. Machteld

    Spijker op kop dit, dit is het enige echte verhaal achter dat hele getouwtrek.

  7. Ikke

    Ruud Hendriks legde ook de vinger op de zere plek bij RTL. RTL had dit scenario al jaren moeten zien aankomen. Sinds de overname van SBS door Talpa had RTL kunnen weten dat gisteren de dag was die ooit zou komen. Waarom heeft RTL geen plan klaar liggen hoe het nu verder moet? Precies hetzelfde probleem als regering May in Engeland bij de harde Brexit die er nu aankomt. Zwak management kijkt niet vooruit maar loopt achter de feiten aan.

  8. Job

    Het maakt allemaal weinig uit…. De trash die eerst op RTL werd uitgezonden wordt straks op SBS uitgezonden….

  9. Dennis

    @Ikke: Wie zegt dan dat RTL geen plan heeft klaarliggen van hoe nu verder? Jij bent degene die dit bedenkt.

  10. den Draaiert Joost

    Natuurlijk gaat de Mol die zenders verkopen. Hendriks heeft gelijk. De Mol is namelijk een slechte zender baas, hij moet het echt hebben van zijn producties.

  11. Wyatt

    Hoevaak is SBS al niet verkocht?

  12. anonymous

    RTL heeft heus wel een plan klaarliggen hoor.

  13. west

    ALLEMAAL KOFFIEDIK KIJKEN niemand weet precies de plannen van John de Mol
    ,alleen dan dat hij van SBS6 een top zender wil maken
    Over 5 of 10 jaar is het medialandschap zo veranderd dat er misschien geen COM TV meer bestaat , en alles daar voor in de plaats ondemand is ,of je programma kiezen per telefoonnummer , Niemand weet waar we over 5 of 10 jaar zijn! laten we eerst maar eens afwachten hoe alles verloopt !!

  14. Bep

    Geld,geld,geld….. en dan ga je dood.

  15. Trudy

    Ruud Hendriks heeft het bij het rechte eind.. geld geld daar gaat het om ….

  16. Smulpaap

    Maar daarmee ligt wel in een mooie, luxe kist Bep, van alle gemakken voorzien.

  17. Coeus

    Monopolie met mediabedrijven.

  18. Jozias

    Het zou betekenen dat de kijker er niet toe doet voor de Mol. Het gaat alleen om zijn transfers, zijn geld. Dat kan kloppen misschien. Hij offert wel al die BNners op voor zijn eigen gewin. Ook die kunnen hem niet schelen. Ook dat kan misschien kloppen.

  19. robb

    Hij heeft geen opvolger dus gaat hij het een keer verkopen .

  20. Ikke

    @Dennis. Als RTL een plan heeft, dan is die onduidelijk. Als kijker zie ik ‘m niet. Wel kijk ik steeds minder RTL. Elke dag Boulevard, GTST en Twan Huys. Het is allemaal zo doorsnee en voorspelbaar. Maak televisie spannend en verrassend! Lever programma’s die origineel zijn, die kijkers echt verrassen en emoties losmaken. Kom niet met sterretjes, maar met vuurwerk. Ga knallen als zender. Maak van televisiekijken weer een feest. Stop met boring tv.

  21. Mike

    Ik was wel blij dat Tina dit keer haar haren uit haar gezicht had gekamd. Bij DWDD zat ze erbij als een rare nozem waarvan je alleen de neus zag. Jeroentje uit Jan, Jans en de kinderen.

  22. Fox Mulder

    Ruud Hendriks van stichting Open Deur.

  23. echtwaar

    Tja, het lijkt inderdaad het enige dat John de Mol interesseert, geld en macht.

  24. Dannie

    Ik heb vernomen dat de gouden kooi weer terug komt op SBS 6, kan iemand dit bevestigen?

  25. Rapper Djokko

    Ruud Hendriks heeft het bij het rechte eind.

    John de Mol is ondernemer en wat ik ook eerder al zei: gewoon tv kijken is achterhaald.
    Netflix Google en vele anderen met gigantische budgetten, gaan ook in nederland de de dienst uitmaken op hun eigen wijze.
    Ouderwets lineair tv kijken gaat snel de wereld uit.
    Dat vind ik.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.