Ruud Hendriks: ‘John poetst SBS 6 op voor de verkoop’

Mediakenner Ruud Hendriks denkt dat John de Mol zijn Talpa Network binnen drie jaar verkocht heeft aan een partij uit het buitenland. Dat heeft hij woensdag gezegd in RTL Late Night. De Mol haalt allerlei grote sterren weg bij RTL met de aankondiging dat hij over twee tot drie jaar een groot SBS gerealiseerd wil hebben. Uiteindelijk wil hij Talpa TV net als het gelijknamige productiebedrijf gewoon verkopen, denkt Hendriks. “Ik ben ervan overtuigd dat binnen drie jaar SBS verkocht is.

Hendriks ziet de overstap van Linda de Mol naar SBS 6 puur als een zet om de marktwaarde van Talpa TV te verhogen. “Het is een achterhoedegevecht. Het gaat er niet om of Linda, Wendy en al die andere sterren naar SBS toe gaan.”

De échte concurrentie bevindt zich niet in Nederland, aldus Hendriks. “Kijk, SBS en RTL lijden allebei onder twee dingen: enerzijds dat heel veel reclame-inkomsten wegvloeien naar bijvoorbeeld Google of Facebook en dat gaat hard, anderzijds omdat er steeds meer mensen kijken naar diensten als Netflix. RTL heeft daar nog net op tijd een keurige tweede plek mee ingenomen met Videoland. Dat is de achilleshiel van SBS.”

Er valt niet op te boksen tegen mediareuzen als Netflix en Disney, meent hij. “
Je bokst op met een programmabudget van Netflix van 18 miljard. Rupert Murdoch heeft zijn FOX Network in de Verenigde Staten met pijn en moeite opgebouwd en heeft dat nu verkocht, omdat hij zag dat Disney een nieuw kanaal begon met een budget van 90 miljard dollar.

We moeten het volgens Hendriks niet groter maken dan het is. “SBS is een heel aardig visje in een klein vijvertje. John is een fantastische programmamaker en een grote vis in die kleine Nederlandse vijver, maar international stelt het natuurlijk helemaal niets voor. Je kunt met vier zenders in Nederland al moeilijk concurreren met de zestig zenders die RTL internationaal heeft. Laat staan, met Netflix en dergelijke.”

Het gaat De Mol om de knaken, stelt hij. “Ik denk dat als je al die sterren binnenhaalt, dat je het appeltje oppoetst en over twee of drie jaar zegt: ‘Kijk eens, ik heb een heel mooi zenderpakket en dat zetten we te koop in de etalage.’ Ik ben ervan overtuigd dat binnen drie jaar SBS verkocht is.”

Zelf zei De Mol daar in november 2017 bij Nieuwsuur over (Huys liet het fragment gisteren zien in RTL Late Night): “Ik sluit niks uit. Zeg nooit nooit. Het zou zomaar kunnen. Als zij zich kunnen vinden in de strategie van Talpa Product, namelijk goede Nederlandse content maken, dan zou ik daar t.z.t. best over willen praten.”

Hendriks: “Ik moet daar heel erg om lachen. Het gaat erom of er voldoende wordt betaald voor de winkel. Dan bepalen ze zelf wel wat ze gaan doen.”

Naast Hendriks zat Tina Nijkamp, maar net als bij De Wereld Draait Door de dag ervoor trapte ze vooral open deuren in. “RTL moet zoeken naar nieuwe programma’s“, luidde haar analyse. En over de overstap van Linda: “Ik denk dat het de zender heel erg gaat helpen.

 

Foto: RTL

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen