‘John de Mol bedacht RTL-deal voor de bühne’

Geplaatst op Mon 21 Jan 2019 om 10:00

John de Mol heeft zijn plan voor een intensieve samenwerking met RTL vooral bedacht voor de bühne. Hij wist zelf immers ook wel dat RTL het idee om sterren en formats te delen zou afslaan. Dat zegt Fons van Westerloo, voormalig baas van RTL én SBS, tegen de NOS. De Mol kreeg in 2005 een hoop bagger over zich heen toen hij sterren en formats wegkocht naar zijn eigen zender Tien. Nu doet hij hetzelfde bij SBS 6, maar dekt hij zich volgens Van Westerloo in met een mooi excuus.

De mediatycoon gebruikt nu als excuus dat RTL zijn plan om sterren als Gordon en formats als The Voice te delen met SBS heeft afgeslagen. “Het is een ondenkbaar en onzinnig plan. Je weet dat RTL nee zal zeggen“, aldus Van Westerloo.

Hij denkt dat De Mol zich zo wil positioneren als iemand die geen andere keus heeft. En niet als iemand die ‘sterren opkoopt’. “Hij is een heel sluwe en slimme strateeg.

RTL-ster Caroline Tensen sprak vorige week in RTL Boulevard ook al haar twijfels uit over dit plan. Het lijkt haar niet realistisch. “Het lijkt me heel moeilijk hóe je dan moet gaan samenwerken. Word je dan twee zenders onder één directie? Het wordt dan wel heel erg grijs gebied, hè?

Vorige week sloeg De Mol een grote slag. In één week tijd trok hij zowel Wendy van Dijk als Linda de Mol weg bij RTL.

Lees ook: John de Mol wilde sterren en formats delen met RTL (17 januari)

Foto: SBS








20 Reacties op “‘John de Mol bedacht RTL-deal voor de bühne’”


  1. Vos

    Eindelijk benoemt iemand het.

  2. mark!

    het is toch niet meer dan logisch dat als je je eigen TV zender start, je je eigen (succesvolle) programma’s daarop wil hebben en niet bij de concurrent.
    dat is nu eenmaal commercieel bezig zijn.. ook tensen is met haar programma weer weggekocht bij de publieke omroep… zo gaat dat

  3. Deadly Viper

    Die hele samenwerkingsdeal klonk al te onzinnig voor woorden.

  4. Ikke

    Het gaat er niet om wat De Mol wil. Het gaat er uiteindelijk om wat de kijkers willen. Kijkers willen niet 1 zender, kijkers willen meer keus hebben dan 1 commerciele zender. De smaak van John de Mol is namelijk niet de smaak van merendeel kijkers.

  5. Anna

    Vond hem zwaar onsympathiek vorige week bij DWDD. Hij zei eigenlijk doodleuk (met net iets andere woorden) dat hij RTL had gezegd: Of samenwerken of ik maak jullie kapot. En ondertussen de sympathieke man en familie uithangen.

  6. Rick

    Hey Fons, doet weer zijn trucje uit 2005. Slimme vos, die het leuk vind om de grote Mol te slim af te zijn en vooral weet hoe je de media bespeelt en daarmee de concurrent, ook al is hij niet meer bij RTL, een zwart daglicht zet. Kan denk ik de huidige RTL directie wat van leren of men speelt het daar slim door Fons naar voren te schuiven.

  7. Joop55

    Ome John heeft iets in zich wat vele politici ook in zich hebben; het zich eruit draaien om zijn eigen positie te versterken en dat lukt nog vaak (en hoe) ook, maar wat wil je dan ook als je al 30 jaar in het vak zit. Dus wat Van Westerloo ons verteld is weer overbodig.

  8. Anja

    En wij hadden een van Westerloo nodig om dat te bedenken ?

  9. Sven L.

    Van Westerloo heeft toch altijd nog wel wat autoriteit. Hij heeft de deal destijds ook gemaakt dus kan aardig inschatten hoe De Mol opereert.

  10. Criticus Maximus

    John bouwt SBS op vanwege geld.
    Ik leg uit:
    Het gaat om de inhoud van de SBS-verkoopcontracten.
    Wat daarin is afgesproken.
    John de Mol heeft belang bij meer omzet omdat hij volgens het contract bepaalde targets moet halen om extra geld uit het contract te krijgen.

    John wil gewoon meer geld, dat is niet erg, echter het is flauw om het zo mistig te maken, he John!

    Zo makkelijk is het.

  11. Mediaprak

    Bij Sport7 ontbrak het naast eredivisie aan content. Bij Talpa/10 ging het fout omdat JdM geen back-catalogus had om 21:30-23:00 uren (op) te vullen met UK/VS series. Dat heeft hij nu wel. Echter zijn uiteindelijk winst van toenmalig 10, namelijk van producent naar Format bedrijf is nu zijn Achilles hiel. De formats zijn voor de internationale markt. Dat staat haaks op de nationale markt. Een zender exploiteren als pilot uitprobeer zender werkt niet. Je bouwt er geen publiek mee op. Uiteindelijk zal dat weer uitdraaien op een 3e sof. Na Sport7, 10 en SBS-groep.

  12. west

    @ Ikke zijn programmas zijn te zien in meer dan 150 landen !
    en……, hoevveel produkten heeft u al wereldwijd verkocht?
    De Nederlander kan alleen maar kritiek leveren , maar vele kunnen zelf niets !

  13. anonymous

    Je hoort Fons nu overal.
    Lijkt wel een open sollicitatie voor RTL4.

  14. Ikke

    @west Ik ben tv kijker en wil de keuze hebben uit meer dan 1 smaak/meer dan 1 commerciele zender. Wat iemand in de rest van de wereld verkoopt, heeft hier niets mee te maken.

  15. Stephan

    Ik krijg sterk het idee dat Fons om zich heen aan het slaan is,continue negativiteit over Talpa,de frustratie is af te lezen aan zijn gladde gezicht,wat een zielige man is dat geworden.

  16. Peanut

    Al het geld van de wereld, succesvolle formats… en nog is het niet genoeg.

  17. Carol

    Ikke heeft helemaal gelijk. Als de kijker sbs6 boycot kan DM ook niets doen.

  18. Criticus Maximus

    Nu punt nl
    21 januari 2019 19:22
    1

    Presentator Gordon gaat in een nieuwe show de kennis testen van mannen en vrouwen over elkaar. In Mars tegen Venus wordt hij daarbij geholpen door Jan Versteegh en Leonie ter Braak.

    Dat heeft Albert Verlinde bekendgemaakt in de uitzending van maandag van 6 Inside.

    Teamcaptain Jan Versteegh neemt samen met een mannelijke BN’er het in iedere aflevering op tegen teamcaptain Leonie ter Braak en een vrouwelijke BN’er. In de studio zitten honderd vrouwen en honderd mannen in het publiek die tijdens de show hun mening mogen geven.

    De twee publieksgroepen beantwoorden de vragen en zijn daarmee een live poll. Op het moment dat de honderd mannen hun mening hebben gegeven, moet het bekende vrouwelijke duo inschatten wat de meerderheid van de mannen heeft geantwoord, en vice versa.

    De nieuwe show is vanaf woensdag 20 maart om 20.30 uur te zien bij Net5.

  19. Pieter

    @hierboven
    Flop.

  20. den Draaiert Joost

    Goh en het is ook allemaal zo belangrijk he? NOT!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.