‘Frequentie NPO 3FM moet naar commerciële partij’

Voor het eerst in zijn bestaan is NPO 3FM uit de Nederlandse radiozender top drie gevallen. De vrije val van het station lijkt maar niet te stuiten: ochtend-dj Sander Hoogendoorn en zijn vrienden spoelen jaarlijks 7,5 miljoen euro door het toilet. Veel critici zijn het erover eens dat het zonde is dat 3FM zo’n mooi frequentiepakket bezet en adviseren die aan de grotere NPO-zender NPO Radio 5 te geven, aangezien die nu nog geen FM-frequentie heeft. Marianne Zwagerman heeft een ander idee.

Mediakenner Zwagerman vindt dat de 3FM-frequentie helemaal niet bij de NPO moet blijven. “3FM heeft nog altijd een landelijke dekking om je vingers bij af te likken. Veel commerciële zenders kunnen daar alleen van dromen. Moet dat niet worden vrijgegeven aan andere partijen nu er zo weinig mensen luisteren?

Ze sluit zich aan bij PVV-Kamerlid Martin Bosma, die het meest recente marktaandeel van 3FM – slechts 2,5 procent – reden genoeg vindt om de zender op te doeken. Bosma bij The Post Online: “Ze hebben nauwelijks nog luisteraars, terwijl ze een gigantisch FM-netwerk hebben.”

Van Maastricht tot Groningen: overal kun je het perfect horen. Al die commerciële zenders, zoals Sky en 538, hebben een armetierige verspreiding en distributie. Als je met zo’n geweldig FM-netwerk elke maand minder luisteraars helpt, moet je gewoon conclusies trekken.

Zwagerman: “Terecht voorstel van Martin Bosma.

Lees ook:
NPO 3FM valt uit zender top tien: nieuw all-time low (dinsdag)
NPO denkt dat 3FM gaat groeien door 538-exit Evers (dinsdag)

Foto: RTL

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen