‘RTL 4 verliest tonnen per week door horrorcijfers Huys’

Het kost RTL 4 klauwen met geld om de slecht scorende Twan Huys op de buis te houden. Dat zeggen directeur Paul van Gessel van NH Media/AT5 en Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders. Adverteerders betalen per procent kijkdichtheid, legt Bronkhorst uit in de Volkskrant. “De kijkcijfers van RTL Late Night met Twan Huys zijn een stuk hoger ingeschaald. RTL zal dit verschil moeten compenseren op andere momenten, dat kost veel geld.”

Bronkhorst wijst erop dat RTL een commercieel bedrijf, dat minstens de hoge kosten van Late Night wil terugverdienen. “Mijn inschatting is dat RTL het tot de winterstop zal aankijken. Als de kijkcijfers dan nog zo slecht zijn, gaan ze sleutelen aan de formule.”

Hij heeft er een hard hoofd in. “De problemen van de show stralen negatief af op het bedrijf. Dan kleeft er ook nog iets van onbetrouwbaarheid aan Huys, na zijn aanvaring met Jenny Douwes.

Maar hoeveel kost het RTL nou precies? Paul van Gessel: “Als ze uitgingen van 500.000 à 600.000 kijkers, dan schat ik in – het is een grove berekening – dat het hun met 200.000 kijkers zo’n halve ton per dag kost. Als je dat een paar maanden volhoudt, duurt het niet lang voordat RTL Luxemburg om zakelijke redenen ingrijpt.”

De opvolger staat klaar, denkt hij. “Die loopt zich warm. Die heeft net een Televizier-Ster gewonnen: Beau van Erven Dorens. Ik denk dat hij veel meer de match gaat vinden met het publiek. Ik denk dat het scenario wordt voor ergens rond de feestdagen.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Vindt u ook dat Giel Beelen over het hoogtepunt van zijn roem heen is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen