RTL-baas Sven Sauvé: ‘Tv is here to stay’

Sven Sauvé, de grote baas van RTL Nederland, vindt het onzin als mensen roepen dat televisie op een haar na dood is. Tv is here to stay. Dat heeft hij gezegd op BNR Nieuwsradio. De lineaire kijktijd neemt weliswaar af, maar televisie blijft een massamedium, aldus Sauvé. “Ik denk dat we dat ook hebben gehoord over kranten en tijdschriften. Magazines zijn er nog steeds en ook tv is here to stay. Televisie is en blijft een prachtig medium en daar zal altijd een grote groep mensen gebruik van maken.”

Toch verandert de mediawereld. “Er zijn inderdaad alleen alternatieven en daar hebben wij zwaar op ingezet. We willen de kijker pakken op alle platformen.”

Maar sterft de tv-kijker niet uit? “Er is nieuwe aanwas, maar je ziet wel dat jongeren beduidend minder tv kijken dan oudere groepen. Als ik naar de kijkcijfers kijk, dan zie ik dat GTST nog steeds goed wordt bekeken door een jonge doelgroep die live kijkt.”

Veel jongeren kijken tegenwoordig YouTube en ook daarop is RTL actief met zijn zogeheten ‘MCN’, een reeks kanalen op YouTube, soms van RTL zelf en soms van andere publishers.

YouTube is een medium waar veel naar wordt gekeken. Wij hebben een multi-channel-netwerk opgestart. Daarin hebben we onze eigen kanalen opgericht zoals Concentrate, maar we werken ook samen met influencers als Anna Nooshin. Meer dan 45 procent van het Nederlandse YouTube-verkeer, mensen die naar Nederlandse content kijken, loopt nu via ons netwerk.

RTL verdient er echter niet veel aan: niet alleen YouTube pakt een veel van de inkomsten, maar ook de influencers waarmee ze samenwerkt, zoals Anna Nooshin, aldus Sauvé.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen