GTST-kijker rent weg; soapserie wordt aangepast

Goede Tijden Slechte Tijden is niet meer het kanon dat het ooit was. Door het veranderende kijkgedrag zijn zelfs de trouwe soapfans afgehaakt: die zitten niet meer elke avond om acht uur voor de buis om te kijken wat er allemaal gebeurt in Meerdijk. Het leidt tot cijfers die een paar jaar geleden nog ondenkbaar waren; zo keken er gisteren – zonder voetbal aan de andere kant – slechts 767.000 mensen. “Die tijd is veranderd“, erkent producent Rohan Gottschalk in De Telegraaf.

Jarenlang was GTST gewend om avond aan avond meer dan 2 miljoen Nederlanders te bekoren, maar die tijd ligt nu wel echt achter ons. “Er is veel meer aanbod, ook on demand. Mensen zijn tegenwoordig gewend te bingewatchen en sneller bevredigd te zijn in hoe een verhaal afloopt.

GTST is het tegenovergestelde: dat kábbelt maar door. Daar gaan de makers nu een einde aan maken. “Sommige verhalen zullen we sneller moeten vertellen en daar zijn wij volop mee bezig.

De kijkcijfers van GTST zijn de laatste tijd schrikbarend, maar álles neemt af, zegt Gottschalk. “Als je kijkt naar afgelopen vrijdag: toen was er maar één programma dat meer dan een miljoen kijkers had. Het Achtuurjournaal. Wij stonden op een vierde plaats.”

Zijn al die fans dan verschoven naar online? GTST is nu ook op Videoland te zien. “De precieze cijfers weten wij niet, ik moet het ook doen met de gegevens van GfK“, zegt hij, doelend op het feit dat uit GfK-onderzoek blijkt dat Videoland een miljoen gebruikers heeft.

Over de toekomst maakt Gottschalk zich geen zorgen. “Wij zijn na 28 jaar niet weg te denken.

Het Telegraaf-artikel ‘Einde met bloed, zweet en tranen’ kunt u lezen via Blendle.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen