NTR pleit op voorpagina AD voor opheffing omroepen

Paul Römer, de baas van taakomroep NTR (Andere Tijden, Kijk in de Ziel, Nieuwsuur), legt vandaag een bom onder het publieke bestel op de voorpagina van het AD. Hij trekt zijn steun in voor het huidige omroepbestel en pleit voor de opheffing van de afzonderlijke omroepen. “Ik heb besloten niet langer aan de zijkant te blijven staan, want er moet écht wat gebeuren“, zegt hij in een noodkreet. Op de televisiepagina van de krant presenteert hij op twee pagina’s zijn uitgebreide plan.

De aanleiding van Römers plan is de forse bezuiniging op de NPO van 62 miljoen euro. Er valt volgens de omroepbaas een hoop te besparen door de NPO efficiënter te maken. “Een fundamentele ingreep is nodig, anders zijn we de publieke omroep straks kwijt.

Nu moet de NPO met álle verschillende omroepen overleggen over het uitzendschema. “Ik zie mezelf terug in allerlei vergaderingen, maar er verandert niets. Het NPO-bestuur gaat over het geld, de omroepen officieel over de inhoud. Op dat grensvlak is er altijd ruzie. Elke omroep verdedigt daarbij vooral het eigen belang.

Het plan

Wat is het plan van Römer? Hij wil dat er nog maar één omroep over blijft: de NPO, dat een fusie wordt van de NPO en taakomroepen NOS en NTR. Alle afzonderlijke omroepen gaan verder als productiehuizen die met programma-ideeën kunnen aankloppen bij de NPO.

De NPO kent nu zes A-omroepen: AVROTROS, BNNVARA, KRO-NCRV, EO, VPRO en Omroep MAX. Daarnaast zijn er drie aspirantomroepen: HUMAN, WNL en PowNed. Daarnaast zijn er nog de taakomroepen NOS en NTR.

Die omroepen worden dus een soort Endemol of Blue Circle. Wel krijgen ze een bijzondere status: ze gaan tot categorie A behoren, waar minimaal 50 procent van het bestaande programmabudget zal belanden. De andere productiehuizen, zoals dus bijvoorbeeld Endemol of Eyeworks, krijgen de andere 50 procent van het NPO-programmabudget.

De A-status, weggelegd voor acht organisaties, hoeft niet voor altijd bij de omroepen te blijven. Ze moeten aan strenge voorwaarden over publieke waarden voldoen. Anders kunnen ze na vier jaar weer uit de A-categorie liggen.

Minder complex

Römer: “Het complexe systeem werkt niet meer, dus dat moet verdwijnen. Dít veel minder ingewikkelde systeem zit wel zo in elkaar dat de diversiteit aan programma’s en de creativiteit bewaard blijven.

Een programma als Boer Zoekt Vrouw wordt in zijn plan niet langer uitgezonden onder de vlag van KRO-NCRV, maar door producent Blue Circle direct aangeboden aan de NPO. Een Yvon Jaspers kan zich straks verbinden aan óf een KRO-NCRV óf een Blue Circle. Mochten KRO-NCRV en Blue Circle samen willen blijven werken, dan kan dat natuurlijk ook.

Hij verwacht dat radioprogramma’s gewoon door publieke omroepen gemaakt zullen blijven, omdat commerciëlen hier weinig brood in zouden zien.

Het plan kan in 2021 ingaan, aldus Römer.

Het AD-artikel kunt u lezen op de AD-site of via Blendle.

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen