AD ziet televisiekijker nu wel heel snel afhaken

Mediumbreed vallen de tv-kijkcijfers de laatste tijd flink tegen: naar programma’s als Naar Bed Met Irene en Professor Nicolai & Dr Beckand kijkt geen hond en met dik 200.000 kijkers stond je gisteren al in de kijkcijfer top 25. Ligt het aan het lineaire medium of ligt het aan het aanbod? Eén ding is volgens het AD zeker: de kijker rent weg. ‘Nederlander laat tv massaal links liggen’, kopt de krant. “Zaterdagavond was exemplarisch voor het kijkgedrag van met name de afgelopen weken.

Op die avond, ooit toch wel een echte tv-avond, trok geen enkel programma op prime time meer dan 600.000 kijkers. “De kreet dat we steeds vaker Netflix, Videoland en YouTube verkiezen boven het aanbod van NPO, RTL en SBS, klinkt al jaren. Maar het fenomeen wordt nu met de maand meer zichtbaar.

Het aantal tv-kijkers varieert per tv-avond. Op zaterdag keken er bijvoorbeeld gemiddeld 3,4 miljoen mensen televisie tussen 18 en 24 uur, op zondag 4,3 miljoen. “In de eerste 22 weken van 2018 zaten ’s avonds tussen 18.00 en 00.00 uur gemiddeld 300.000 mensen minder voor de buis dan in dezelfde periode vorig jaar“, weet het AD.

Talkshowhost Humberto Tan vroeg John de Mol vrijdag in RTL Late Night naar de plotseling sterk dalende kijkcijfers. De Mol blijft optimistisch: “Het kan nog erger worden, maar het kan ook weer beter worden, omdat ik nog steeds overtuigd ben van het feit dat gratis naar tv kijken voor een groot publiek misschien nog steeds wel noodzakelijk is.

Het artikel ‘Nederlander laat tv massaal links liggen’ kunt u lezen op de AD-site.

Foto: William Rutten, SBS

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen