NPO-Shula: ‘Zelfs RTL laat focus op jong los’

De NPO schaamt zich er helemaal niet voor dat zijn kijkersprofiel nogal oud is. Het is nou eenmaal een gevolg van de vergrijzing. Dat zeggen NPO-bestuurders Frans Klein en Shula Rijxman vandaag in de Volkskrant en AD. De gemiddelde kijker van de publieke omroep is 58 jaar. Er was een tijd dat tv-makers zich flink op verjonging richtten, maar die is volgens Rijxman voorbij: “Bij RTL zie je dat ook. Zij hebben Twan Huys binnengehaald voor RTL Late Night. Die komt niet voor de jonge kijker.”

Jonge mensen doen liever wat anders dan tv kijken. “Jongeren kijken nog wel tv, maar minder vaak. Of we ons zorgen daarover maken? Eigenlijk niet“, zegt Klein. “Natuurlijk willen we ook jongeren bereiken, maar we richten ons iets minder rigide daarop dan vroeger.

De ouderenmarkt is booming, aldus Klein. “Met de oudere kijker, die onze grote fanbase vormt, groeien wij demografisch mee. Wij zitten in het hart van de groeimarkt. Dus een zorg? Nee, eerlijk gezegd zou ik het nog net niet onverwachte winst willen noemen.

Jarenlang was de doelgroep 20 tot 49 jaar de heilige graal voor commerciële televisiemakers. Zowel RTL als SBS hebben die doelgroep nu opgerekt tot 54 jaar.

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen