Kritiek op Het Parool om ‘deal met Albert Verlinde’

Door een vermeende deal met Albert Verlinde lijkt het erop dat de Amsterdamse krant Het Parool geen kwaliteitsdagblad meer is. Dat heeft schrijver en columnist Arthur Umbgrove vanochtend gezegd op NPO Radio 1. Het Parool had dit weekend een acht pagina’s tellende bijlage over de Annie M.G. Schmidt-musical die wordt geproduceerd door Stage Entertainment, het bedrijf dat wordt geleid door Verlinde. De bijdrage werd gepresenteerd als een journalistieke bijlage.

Het stuk staat vol met interviews met de hoofdrolspelers, waaronder Simone Kleinsma, met de schrijver van het scenario en met producent Albert Verlinde. “Alles aan deze musical is bijzonder“, zegt hij bijvoorbeeld.

Umbgrove: “Dat zijn teksten voor op een poster, maar niet voor in een serieus interview.

Hij verdenkt Het Parool ervan dat de krant hiervoor betaald heeft gekregen, al staat er nergens bij het stuk dat het om een advertentie zou gaan. “Waarom acht pagina’s schrijven over een musical die al een jaar geleden in première ging en waarover toen al heel veel geschreven is en die overal al lang gerecenseerd is?

Umbgrove snapte er helemaal niets van. “Toen ik de interviews las die onder andere gemaakt werden door Ronald Ockhuysen, de hoofdredacteur van Het Parool, nam de verwarring alleen maar toe. Dit had niets met journalistiek te maken; dit was pure propaganda.”

Het is schandalig, vindt hij. “Dit was helemaal geen achtergrondartikel, maar Noord-Koreaanse Stage-propaganda. Ik kan niet anders dan concluderen dat Het Parool een lucratieve deal heeft gesloten met Albert Verlinde, omdat de musical nu zes maanden in reprise gaat in het DeLaMar-theater.”

Daar is op zich helemaal niets mis mee, maar dan moet je het er wel bij vermelden. Met de komst van internet is de scheidslijn tussen commercie en journalistiek, echt nieuws en fake news, steeds vager geworden. Gelukkig heb je nog steeds een paar serieuze kranten die wel onafhankelijk proberen te zijn. Kennelijk hoort Het Parool daar niet meer bij.

Kan het niet zijn dat Het Parool het zelf gewoon interessant vond om aandacht te besteden aan deze musical? “Dan moet Ockhuysen me toch eens uitleggen waarom hij acht pagina’s besteedt aan een musical van een retecommerciële producent die meer dan genoeg middelen heeft om zijn zalen vol te krijgen?

Ik ken nog wel een paar onbekendere schrijvers en theatermakers die dolblij zouden zijn met een achtste pagina in de krant.

Het Parool heeft nog niet gereageerd op de verdachtmakingen.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen