‘MAX zes weken lang met branded content op NPO 1’
Marianne Zwagerman vindt dat het Commissariaat voor de Media serieus moet gaan kijken naar het programma Jonge Valken dat Omroep MAX de afgelopen zes weken uitzond op NPO 1. Dat heeft de mediakenner vanochtend gezegd in De Ochtend op NPO Radio 1. Jonge Valken is een documentaireserie over het beroemde familiebedrijf Van der Valk. Dat de NPO het ondernemerschap belicht, prijst Zwagerman, maar deze serie was volgens haar gewoon een serie reclamespots.
Zwagerman was erg nieuwsgierig naar de serie en begon deze te bingewatchen. “Ik klaag nog weleens dat de publieke omroep te weinig aandacht besteedt aan ondernemerschap. WNL heeft nog wel een serie over familiebedrijven gaat en nu dus ook deze van Omroep MAX. Dat is leuk, dat ga ik kijken, dacht ik.”
Gaandeweg begon Zwagerman zich steeds meer te verbazen. “Het was ook niet onleuk, maar gaandeweg de serie nam mijn verbazing wel toe omdat ik dacht: vindt het Commissariaat voor de Media hier nog iets van? Het was gewoon een drie uur durende reclamespot voor het Van der Valk-concern.”
De donkere kant van Van der Valk is helemaal niet belicht, vindt Zwagerman. “Ik had juist in augustus een artikel gelezen op Quote – dat was toen ook trending op Blendle – over dat er nogal wat aan de hand is bij Van der Valk. Die vechten elkaar de hut uit voor de rechter, bouwen in elkaars achtertuinen hotels. Er speelt nogal het een en ander. Bij de derde aflevering dacht ik: dan komt het zeker nu.”
De vierde aflevering was helemaal stuitend, stelt ze. “Die ging over kerst en dat was één grote promotiespot voor wat het Van der Valk-concern allemaal doet voor het Ouderenfonds. Dat oude mensen gratis bij Van der Valk mochten eten. Toen dacht ik: dit kán toch niet? Ik zit gewoon bij de publieke omroep naar branded content te kijken!”
Branded content bij de NPO is verboden. “Ik begrijp er helemaal niks van. Er was ook geen ophef over op sociale media. Heeft iedereen dit nou gemist of hebben mensen niet gekeken? Wat ik hier dus zo jammer aan vind is de gemiste kans. Het had ook zo leerzaam geweest om ook de andere kant te laten zien over hoe moeilijk het is bij een familiebedrijf.”
Het echte verhaal vind je bij de commerciëlen, aldus Zwagerman. “Als je wil weten hoe het écht gaat bij de familie Van der Valk, dan moet je de Quote lezen. Het echte nieuws staat gewoon in de krant en in tijdschriften, en bij de NPO zitten we gewoon naar een reclamespot te kijken. Ik vind het echt niet kunnen.”
“Dit was gewoon brandend content. Dit had bij RTL uitgezonden kunnen worden met een factuur naar de familie Van der Valk. Dat dit kan bij de NPO vind ik heel gek. Ik vind ook echt dat het Commissariaat voor de Media hier onderzoek naar moet doen.”
Foto: Omroep MAX, Jasper van Bladel