Na SBS rekt ook RTL doelgroep op tot 54 jaar

RTL 4 heeft zijn primaire doelgroep opgerekt. Het station richt zich niet langer op boodschappers van 20 tot 49 jaar, maar op boodschappers van 20 tot 54 jaar. Dat bevestigt de zender naar aanleiding van een twitterbericht van Erik Mouthaan. Al sinds jaar en dag richtte RTL zich op mensen tot 49 jaar, maar dat is nu voorbij, twitterde Mouthaan. “RTL 4 heeft zijn doelgroep aangepast. Nu ‘boodschappers 20-54 jaar’ in plaats van grens trekken bij 49. Maar iedereen is welkom hoor!

RTL bevestigt het oprekken van de doelgroep. “Dat klopt. Eigenlijk is het heel simpel en logisch. Deze doelgroep sluit beter aan op de maatschappij, op de behoefte van de adverteerder en op de ontwikkeling van het kijkgedrag. En bovendien, 50 is het nieuwe 30“, knipoogt een woordvoerster.

SBS rekte de bekende commerciële doelgroep 20 tot 49-jarigen in 2012 al op tot 20 tot 54-jarigen. “De vijftigplussers van vandaag zijn zeer jong van geest en bovendien heel kapitaalkrachtige mensen, dus die horen er ook helemaal bij. Die willekeurigheid van die 49 mag wel eens opgerekt worden. It’s about time, zou ik zeggen“, liet SBS toen weten.

De gedachte achter de leeftijdsgrens tot 49 jaar was dat mensen boven de 50 jaar te productvast zouden zijn en daardoor niet vatbaar voor reclames. Onzin, zei Omroep MAX-baas Jan Slagter vijf jaar geleden, toen SBS zijn doelgroep aanpaste. Hij prees het besluit van SBS: “Het koopgedrag is veranderd. Mijn oma had de keuze uit twee merken koffie, maar nu zijn er zo veel meer.”

Vorig jaar besloot SBS om mensen boven de 50 jaar ‘ageless’ te noemen. Commercieel directeur Peter Mulder gaf toen aan: “Het zijn geen mensen die je kunt duwen in een hoekje van 50+ of 60+. Het zijn gewoon mensen van boven de 40 die kijken naar thema’s die hen aanspreken, zoals ontspanning, cultuur en comfortabel wonen.

Vanuit de merken die we hebben moeten we die thema’s aanraken en packagen naar de adverteerder toe. Steeds meer adverteerders zien dat die doelgroep 50+, of ageless, interessant aan het worden is. We weten het allemaal, maar schakelen er nog minimaal op.

Nu is dus ook RTL, de grootste commerciële zendergroep van ons land, over de brug. De bekende commerciële bovengrens van 49 jaar behoort daarmee steeds meer tot het verleden.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen