Reclame-expert: ‘STER wordt sowieso al doorgespoeld’

Hoe de huidige discussie over de afschaffing van de STER ook afloopt, het einde van NPO’s reclame-organisatie is sowieso nabij. Dat stelt Wilbert Schreurs, auteur van Geschiedenis van de reclame in Nederland, vandaag in de Volkskrant. Mensen omzeilen de reclame op tv meer en meer, aldus Schreurs. “Ik heb er weinig last van. Met mijn tv-abonnement kijk ik de programma’s van de publieke omroep liefst iets later. Dan kun je de reclameblokken doorspoelen“, geeft hij aan.

Die strijd wordt in heel wat Nederlandse huiskamers gevoerd, weet Schreurs. “Tv-reclame wil ons betrappen, onze tijd en aandacht stelen en wij doen ons best daaraan te ontkomen.”

Uiteindelijk wordt de strijd volgens hem gewonnen door de kijker. “Televisiereclame zal in zijn huidige vorm vanzelf verdwijnen. Met de versmelting van televisie en internet bepalen we zelf waar we naar kijken. Opdringerige, eindeloze reclameblokken horen daar niet bij.”

Daar komt bij dat het kijkerspubliek van de publieke omroep vergrijst, zegt Schreurs. “Niet voor niets verschuiven adverteerders een steeds groter deel van hun budget naar online. Zij willen daar zijn waar hun doelgroep zich bevindt.”

Het Volkskrant-artikel ‘Niemand is gelukkig met reclame op publieke tv’ kunt u lezen via Blendle.

Lees ook: ‘Referendum over afschaffing STER-reclame’ (zaterdag)

Foto: STER

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Wendy van Dijk in het echt een sympathieke vrouw is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen