Radioclash: Frans Klein boos op Marianne Zwagerman

NPO’s tv-directeur Frans Klein en opiniediva Marianne Zwagerman zijn in aanvaring met elkaar gekomen tijdens het mediaforum op NPO Radio 1. Dat was te horen op de publieke radiozender. De NPO heeft zijn online budget verhoogd van 20 naar 60 miljoen euro, maar dat vindt Zwagerman peanuts, zei ze op de radio. “Ik wil Frans feliciteren met zijn PR-show vanuit de NPO – zelfs het FD kopt: ‘Fors meer geld naar online’ – maar, jongens: drie keer niets is nog steeds niets“, sneerde ze.

Zwagerman vindt 60 miljoen nog veel te weinig. “Het is op het totale budget van de NPO een procent of 7. Dat staat tot in geen enkele verhouding tot de kijktijd van mensen. Belangrijker dan geld: er moet een goede strategie zijn en een goede digitale organisatie. Die was er heel lang geleden wel bij de NPO. Toen Uitzending Gemist werd gebouwd zat er een ongelooflijk goede groep mensen met een goede visie. De NPO was toen ook wereldwijd voorloper. Dat is er allemaal niet meer.”

De NPO-top is digitaal bejaard, aldus Zwagerman. “Je moet mensen in de top hebben, tot het hoogste niveau, die digitaal voelen, leven ademen en weten wat er moet gebeuren. Dat is er niet bij de NPO. We krijgen nu Martijn van Dam in de top.

Deze 60 miljoen gaat helemaal niets opleveren. Dat wordt allemaal niet goed besteed. De organisatie ontbreekt. NPO Start is een drama geworden. Die app is een drama en de site ook. Dat vind ik niet alleen, maar de gebruikers ook. Dat komt omdat je de kennis niet in huis hebt.”

Frans Klein boos

Frans Klein was zichtbaar geprikkeld. “Ik weet bijna niet waar te beginnen tegenover zo veel cynisme. Als het over de NPO Start-app gaat: we hebben zo’n 1,5 miljoen unieke bezoekers per week en dat betekent dat mensen genieten van wat wij aanbieden. Als je vraagt of het beter kan: natuurlijk, het is work in progress. Maar het wordt frequent gebruikt en er is terugkerend gebruik. Ik vind dat je op onderdelen heel erg cynisch mag zijn, maar het voldoet aan de wens van de gebruiker. Er is altijd een kleine voorhoede die kritisch en scherp is. Graag ook. Maar je ziet dat het werkt.

En ver die 60 miljoen, die peanuts zouden zijn. Als het gaat over de Nederlandse markt is het een mega-investering. Als het gaat over de verhouding binnen de NPO: het vrije contentbudget voor televisie is ongeveer 400 miljoen. Als je dat afzet tegen die 60 miljoen, gaat het niet over percentages achter de komma. Dat is echt flauwekul. Je mag wat mij betreft grote woorden gebruiken en roepen wat je wil, maar als je dat afzet tegen die ingreep die we nu doen, dan is dat een forse verschuiving van het budget. Zelfs als je het tegen het totaalbudget van 800 miljoen afzet, is het een wezenlijk deel van het budget.”

Hij ergert zich aan Zwagermans’ stijl. “Ik wil graag ingaan op alle argumenten, maar tegen makkelijk roepen is er bijna geen beginnen aan om er een zinnig antwoord op te geven.”

Zwagerman protesteert

Die opmerking viel niet goed bij Zwagerman. “Mag ik even protesteren tegen ‘makkelijk roepen’? Ik kom hier met allerlei argumenten en je roept dat je 1,5 miljoen unieke bezoekers hebt, maar de NPO staat niet eens in de top 20 van de grootste sites van Nederland, waar Netflix bijvoorbeeld wel in staat. Er is ook volop geklaagd over die nieuwe app. Dat is niet makkelijk roepen: ik heb het over feitelijke constateringen.”

Frans Klein: “Dan moeten we de cijfers maar een keer naast elkaar liggen, want volgens mij staan we wel degelijk in de top 20, ook als je onze Uitzending Gemist-site meerekent. Het wordt een welles-nietes-spel. Blijkbaar beschikken wij over andere informatie.”

Marianne heeft een zeer uitgesproken opvatting over wie er allemaal nieuw tot de top toetreedt. Wij hebben in elk geval een bewustzijn over onze digitale strategie. Die willen wij graag fors en eigentijds uitrollen. Daar hebben we grote ideeën en beelden bij. Als we zo afgeserveerd worden… Ik ga mezelf niet in de etalage zitten, om het maar zo te zeggen.”

Ik denk dat Martijn met zijn achtergrond, ook als het gaat over zijn bestuurskunde-achtergrond en zijn kennis en affiniteit, dat hij een wezenlijke bijdrage aan deze discussie kan leveren.”

‘Dit bedoel ik nou!’

Als Zwagerman later aangeeft dat je tegenwoordig ook moet betalen voor het gemist-platform van de NPO, komt Klein scherp uit de hoek: “Wacht even. Dit is precies wat ik bedoel met makkelijk roepen. Je kunt op drie manieren bij ons kijken: gratis en anoniem, gratis en gepersonaliseerd én betaald. Marianne, laten we eerlijk zijn, als je zo’n opmerking maakt dan suggereer je alsof je bij ons altijd moet betalen. Dat is niet zo. Alles is vrij beschikbaar de eerste zeven dagen van de week en je kunt het gewoon goed bekijken.”

Zwagerman cynisch: “Ja, de eerste zeven dagen van de week en daarna moet je betalen…

Frans Klein: “Zeker, maar het is altijd vrij beschikbaar. Na zeven dagen komt er een nieuwe situatie in werking, omdat makers ook rechten hebben. Die rechten moeten wij opnieuw verwerven. Wij hebben gezegd: in combinatie met een betere kwaliteit en betere service, vragen wij voor die extra service 2,95 euro per maand. Je kunt in eerste aanleg dus altijd gratis kijken.”

Aan het eind van het mediaforum was iedereen weer vrolijk.

Foto: NPO Radio 1

Meer in KRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen