VPRO gaat zich ook richten op buitenlandse markt

Geplaatst op Wed 19 Jul 2017 om 12:03

De VPRO gaat zich als eerste Nederlandse publieke omroep rechtstreeks richten tot een internationaal publiek. Sinds het begin van het jaar is er 300 uur aan programma’s vertaald in het Spaans, Engels en Frans en geleidelijk gepubliceerd op drie YouTube-kanalen. Dat heeft de omroep laten weten. Hiervoor heeft de VPRO een bijdrage gekregen van de Europese Commisie. “Vanuit zijn vrijzinnige traditie treedt de omroep buiten de gebaande paden van de NPO.

De drie YouTube-kanalen heten VPRO World Stories, VPRO Documentary en VPRO Metropolis en zijn alleen beschikbaar voor kijkers buiten Nederland. Binnen Nederland kunnen VPRO-programma’s uitsluitend online worden bekeken op vpro.nl of de website van de NPO.

Hoofdredacteur VPRO Televisie, Stan van Engelen, zegt: “De VPRO is van oudsher een sterk internationaal georiënteerde omroep. Bij onze verkenningen richten we de blik op bijzondere ontwikkelingen, trends en denkers over de hele wereld. Dat resulteert in documentaires en reisseries met verhalen vanuit ongebruikelijke invalshoeken.”

Met deze drie VPRO YouTube-kanalen is het nu mogelijk om onze programma’s buiten Nederland gratis en in hoge kwaliteit aan te bieden voor een internationaal publiek dat openstaat voor nieuwe of andere ideeën. Dat deden we al met programma’s als VPRO Tegenlicht en Metropolis, en dat doen we vanaf nu ook met onder meer onze veelgeprezen reisseries waarmee wij school hebben gemaakt.”

VPRO World Stories biedt onder meer Langs de oevers van de Yangtze en Op zoek naar Frankrijk, terwijl VPRO Documentary programma’s als Tegenlicht uitzendt.

In de loop van 2017 komen nog meer VPRO-programma’s ondertiteld online. “Met de onlangs van de Europese Commissie ontvangen subsidie voor 150 uur extra ondertiteling, worden verschillende programma’s ook van Duitse vertalingen voorzien en komt 35 uur nieuw materiaal in de vier talen beschikbaar.”

Foto: VPRO








8 Reacties op “VPRO gaat zich ook richten op buitenlandse markt”


  1. Bastiaanse

    Goed idee! Youtube heeft, helaas…, de toekomst.

  2. Wolf

    Mooi, kan er meteen 700 miljoen weg gesneden worden bij die statsomroepen.

  3. A

    Helaas niet vanuit NL bereikbaar. Wel 1080p!

  4. Marijke

    Goed initiatief dat met de tijd meegaat.

  5. K

    Goed idee, met de tijd meegaan.

    Ik kijk graag naar de youtube filmpjes van deze oude man. Hij heeft miljoenen volgers. ”Daddy” kan als de de beste VILLAGE FOOD koken.

    https://www.youtube.com/watch?v=OrU3qxdeCHs

  6. K

    https://www.youtube.com/watch?v=z59pNLL-wFA

    ”Daddy” kan koken als de beste en deelt zijn voedsel met de aller armsten.

  7. 100% Pro-Fiscadel

    Van onze belastingcenten!!!!!!

  8. jaidd

    Wel apart dat wij er dik voor moeten betalen bij npo voor beetje goeie kwali, maar vervolgens wel voor buitenland in 1080p gratis aanbied.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.