Arjen Lubach past op met grappen over islam

Er is één onderwerp dat Arjen Lubach met enige terughoudendheid behandelt in zijn satirische tv-show Zondag Met Lubach: de islam. Dat heeft hij gezegd in het programma College Tour. Lubach heeft geen zin om een grapje over de islam met de dood te bekopen. “Als het in de privésfeer en bedreigingssfeer komt, ga je je twee keer achter de oren krabben of het het waard is. Ik ben een felle voorvechter van dat alles moet kunnen, maar de veiligheid van je naast neem je toch mee in overweging.

Of hij wel eens zelfcensuur heeft gepleegd? “Nou, ja, jawel. Er zijn wel dingen geweest in de vergadering dat we het iets hebben afgezwakt, omdat je gewoon denkt: we hebben er niks aan.”

Interviewer Twan Huys: “Met betrekking tot welk onderwerp?

Lubach: “Dat kun je denk ik wel raden toch.”

Huys: “De islam.”

Lubach: “Ja. We hadden bijvoorbeeld een grap geschreven waarin ik een Mohammed-cartoon teken of ik zeg maar wat en dan heb je wel felle discussies. Die grap was bezweken omdat het niet leuk genoeg was, maar er zijn wel flinke discussies aan voorafgegaan.”

De satiricus houdt bij dit soort discussies de moord op Theo van Gogh in het achterhoofd. “Natuurlijk.”

Als Huys suggereert dat Zondag Met Lubach door deze islam-angst niet het programma is wat Lubach eigenlijk wil maken, zegt de presentator: “Dat wil ik toch niet onderschrijven, want dat zou dan de krantenkop worden na deze uitzending en dat is zeker niet zo. We hebben er genoeg over gedaan, we hebben ook een heel Turkije-item gedaan en maken ook subtiele grapjes over de islam. Alleen als je vraagt: ‘Waar is wel eens veel discussie over geweest?’, dan zijn het die dingen, ja.”

Huys: “Dat is precies wat ik wilde zeggen. Als er één onderwerp is waar sprake is van een lichte of zware vorm van zelfcensuur, dan gaat het om dit onderwerp: de islam.”

Lubach: “Ja, tenzij je insinueert dat we een ander programma daardoor maken en dat is niet zo.”

Foto: Roy Borghouts/NTR

21 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Gallus
mei 16, 2017 14:46

Eerlijke vent die Lubach.
Zelfs dit durven de meeste publieke figuren niet eens te bekennen!
Bij DWDD; zelfcensuur? Opperste verbazing als iemand daar voor uitkomt; O jaaaa? Is dat zo? Waarom dan…..? Nee is nog nooit bij mij opgekomen…..
Bij Lubach worden we in elk geval voor die gruwelijke huichelarij behoed!

Gast
Wehkamp
mei 16, 2017 12:56

voorspiegelt*

Gast
Wehkamp
mei 16, 2017 12:56

@dr phil

Lubach is niet links. U bent dom, ongeïnformeerd en tuint in alles wat MC u voorspiegeld.

Gast
Wehkamp
mei 16, 2017 12:55

MC liegt weer van alles bij elkaar en bijna iedereen trapt erin. Het artikel begint al met een leugenachtige zin. De vraag is wie er dommer is, MC of degenen hierboven die zo makkelijk doen wat MC ze opdraagt.

Gast
Tim
mei 16, 2017 00:58

Laf

Gast
dr phil
mei 15, 2017 20:03

weer een linkse lafaard

Gast
toxilogic
mei 15, 2017 19:33

Zolang deze planeet nog in de greep is van infantiele religie zul je altijd dwazen blijven houden die het idee hebben dat ze hun god moeten verdedigen, blijkbaar denken deze minkukels dat die god het zelf niet af kan… Wat kan het liberale westen doen ? Totale economische boycot van Saoudi Arabie zou een goed begin zijn.

Gast
Marianne
mei 15, 2017 16:34

@Johnson Eens. De terreur werkt dus wel. Zou natuurlijk niet mogen bij satire, maar aan de andere kant is het ook onmenselijk te verwachten dat hij van zichzelf een schietschijf maakt.

Gast
Johnson
mei 15, 2017 15:54

“Ja, tenzij je insinueert dat we een ander programma daardoor maken en dat is niet zo.”

Ik vind Arjen Lubach een verademing in het tv-landschap, maar hij maakt dus wél daardoor een ander programma. Het is al zover dat men bang is voor de Islam-extremisten.

Gast
Ron
mei 15, 2017 14:56

Gisteren even terug gekeken. Mooie open en eerlijke aflevering met Arjen. De bescheidenheid ondanks het grote succes van de show, siert hem. Zo stonden van Kooten en de Bie en de mannen van Jiskefet er ook altijd in.

Gast
Yannick
mei 15, 2017 14:20

“Als je het zo zegt wordt dat de krantenkop morgen” aldus Lubach in dezelfde uitzending.

Thanks mediacourant.nl

Gast
Henk II
mei 15, 2017 13:38

Huys: “Als er één onderwerp is waar sprake is van een lichte of zware vorm van zelfcensuur, dan gaat het om dit onderwerp: de islam.” Lubach: “Ja, tenzij je insinueert dat we een ander programma daardoor maken en dat is niet zo.” Maar als er sprake is van zelfcensuur, máák je toch feitelijk een ander programma?

Gast
lvs2015
mei 15, 2017 13:30

Zo zie je maar weer dankzij de Paul Rosenmöller en die hele linkse Grachtengordel kliek i.c.m. de PvdA die in de jaren 60 op de baricades stonden voor allerlei rechten van vrouwen en vrijheidsmeningen en in de 20st-21st eeuw het laten afweten als het de Islam betreft uit angst. Voor zover dus de ruggengraat. Gek dat je in de USA wel grappen kan maken en als iemand je bedreigt of wat dan ook wordt die gelijk door de Politie met hard optreden ingerekend vastgezet en desnoods in het gevang geworpen en soms zelfs uit het land gezet. In NL word jij als burger aan je lot overgelaten en moet jij ineens maar je gaan aanpassen en je mening maar bijstellen. Kortom slachtoffer is altijd het haasje en de dader wordt geknuffeld.

Gast
anonymous
mei 15, 2017 13:21

Wat laf.
We moeten om elk geloof grappen mogen blijven maken,
ook de islam.

Gast
Den Draaiert Joost
mei 15, 2017 13:04

Wat een slapjanus zeg, dat valt mij echt tegen.

Gast
Andreas
mei 15, 2017 11:59

Waarom dan wel grappen over Christenen en Joden? Geen ruggengraat dus.

Gast
Luuk
mei 15, 2017 11:57

Zo bedankt D66 en VVD. Vrijheid van meningsuiting is voorbij dankzij jullie.

Gast
Anonymous
mei 15, 2017 11:46

Als je aan zelfcensuur doet, dan maak je inderdaad een ander prgramma dan je eigenlijk zou doen.

Gast
Joost
mei 15, 2017 11:37

@ano Jep! Helemaal waar. Straks als het echt uit de hand is gelopen dan staan alle linkse mensen verbaast te kijken. Hadden we toen maar geluisterd. Dan hoor je die domme meisjes (o.a Aafke, Anne Fleur en Sunny) met hun meninkjes niet meer.

Gast
Dennis
mei 15, 2017 11:36

De Islam vormt een grote bedreiging, we zullen moeten buigen.

Gast
Ano
mei 15, 2017 11:16

Zover is het dus al. Dat een religie zoiets doet met de samenleving. En daarom is islam een gevaar.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen