Bierdrinkers NPO vrezen niet voor anti-alcohollobby

Terwijl de kijker nog aan het bekomen is van de croissantaflevering van de nieuwe NPO-serie over brood, begint de publieke omroep vanavond met een tv-reeks over bier. Dat onderwerp ligt iets gevoeliger, omdat anti-alcohollobbyisten regelmatig ten strijde trekken tegen alcohol op tv. Toch zijn Leven in de Brouwerij-presentatoren Kasper van Kooten en Patrick Stoof daar niet al te bang voor. “Wij hebben vooral aandacht voor het ambacht en verheerlijken niet het gebruik van alcohol“, zegt Stoof.

Het wordt geen publieke variant op het fel bekritiseerde Oh Oh Cherso, benadrukt Stoof in De Telegraaf. “Zelf nippen we alleen maar. Het gaat om genieten, niet over het Oh oh Cherso-achtige zuipen.

Om critici voor te zijn rijden de heren niet zelf van proeverij naar proeverij. Daar wordt een nichtje van Stoof voor ingezet, die alle verhalen stoïcijns aanhoort. “Dat blijft niet zo, wacht maar tot de laatste aflevering”, zegt Van Kooten.

Waar de heren ook extra voorzichtig mee zijn, is het voorkomen van reclame. De namen van de bezochte brouwerijen komen niet in beeld. “Ik denk dat dit voor de kijker soms een leuk zoektochtje op internet oplevert: ’ze zijn in dat deel van die stad, eens kijken wat daar zit’”, besluit hij in de krant, via Blendle.

De NPO-biershow begint om 20.25 uur op NPO 2.

Foto: Avrotros

Meer in AVRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen