RTL 4 volgt concurrent NPO 1 met eigen vijf-uurshow

Foto: EenVandaagRTL 4 start na de zomer met een nieuwe dagelijkse show om 17.00 uur: RTL Live. Het programma komt in de plaats van Dr. Phil. Dat heeft de tv-zender laten weten. De bekendmaking van RTL 4 volgt een half jaar na de start van Tijd voor MAX op NPO 1. Die show met Martine van Os en Sybrand Niessen verhuisde in januari van de vooravond van NPO 2 naar 17.00 uur op NPO 1 en heeft wegens gebrek aan concurrentie met gemak het vijf-uurslot veroverd. Nu zet RTL 4 er alsnog iets tegenover.

RTL Live zal net als Koffietijd worden geproduceerd door Talpa en worden gesponsord door de Goede Doelen Loterijen. “Met de komst van RTL Live biedt RTL 4 vanaf het najaar ruim vier uur live televisie per avond aan, naast Koffietijd in de ochtend”, zegt programmadirecteur Erland Galjaard.

Galjaard vindt het belangrijk om straks al om 17.00 uur live te gaan. “Als zender verlengen we onze vooravond en leggen we nog meer de nadruk op nieuws, entertainment, infotainment en actualiteit in de ruimste zin van het woord.”

We kijken er naar uit om naast het RTL Nieuws, Editie NL, RTL Boulevard en RTL Late Night, nu ook RTL Live aan onze live uitzendingen te mogen toevoegen.

RTL 4 omschrijft RTL Live als ‘toegankelijk, informatief en natuurlijk gezellig, maar ook scherp, brutaal en up tempo’. “Elke dag schuiven diverse gasten aan en passeren verschillende onderwerpen en items de revue.”

Galjaard voegt in een interview met De Telegraaf toe dat de keuze voor meer live-tv te maken heeft met de afname van ‘traditioneel tv-kijken’. Series en films kijkt men liever op een eigen moment, maar live-tv en grote programma’s ziet men het liefst wel live. “De consument beweegt en wij moeten meebewegen. Bijvoorbeeld door meer live televisie te bieden.

RTL 4 begint nu te laat. We zijn pas om 18.00 uur live in de lucht. Dr. Phil is een goed programma om 17.00 uur, maar niet actueel genoeg. Eerder miste ik aan het einde van de avond een bepaalde urgentie op RTL 4: met de komst van RTL Late Night is die er nu wel.

Volgens Galjaard wordt RTL Live qua sfeer heel anders dan Tijd voor MAX. “Wij richten ons op een heel brede doelgroep, maar er zijn overdag inderdaad meer ouderen thuis en die willen we ook graag bereiken. Ik hoop en denk ook dat aanzienlijk wat jonge vrouwen interesse tonen in RTL Live.

Overige details, zoals de presentatie, worden in een later stadium bekend gemaakt.

77 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Henk
juni 30, 2016 18:48

2 J: iig goede keus! contract niet voor niets verlengd ;) Benieuwd hoe ze dat aan gaat pakken met haar theater leven. Benieuwd of er een man of vrouw naast komt.

Gast
J
juni 30, 2016 18:43

HET WORDT IN IEDER GEVAL ANGELA GROOTHUIZEN!

Gast
onbekend
juni 30, 2016 18:34

Beter goed gejat dan zelf bedacht, hoogmoed komt voor de val

Gast
J
juni 30, 2016 18:20

Presentatie wordt zo in RTL Boulevard bekend gemaakt.

Gast
ANONYMOUS 1
juni 30, 2016 17:56

Geweldige aktie van RTL
TOP TOP TOP

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 17:46

Dr Phill lekker helemaal verbannen naar RTL8.

Doe maar Bold & Beautiful om 16:30 op RTL4.

Gast
ANONYMOUS 1
juni 30, 2016 17:14

ZE ZIJN HELEMAAL GEK BIJ RTL
WAT EEN GEESTELIJKE ARMOEDE

Gast
Bonnie Kreukhoven
juni 30, 2016 15:55

Wel leuk, dan krijgen we straks niet 4 maar 5x hetzelfde voor onze kiezen binnen 2 uur tijd. Nu al zo ergerlijk. De bomaanslag in Istanbul in het Nieuws om 18:00 uur. Dan om 18:15 nog een onderwerp over reizigers die naar Turkije op vakantie gaan in Editie. Dan vervolgens om 18:45 Wes en Yo in Boulevard over de aanslagen in Turkije en hoe vreselijk het wel niet is (Met weer dezelfde feed-beelden) om vervolgens live te gaan om 19:30 uur in het NIeuws met het laatste nieuws over Turkije. En dan straks ook nog om 17:15 uur met hetzelfde komen? Supergoed idee Erland!

Gast
Henk
juni 30, 2016 14:39

2 J: klopt! Skippen dat Editie NL. nu wel beetje klaar mee.. trek BLVD wat meer naar voren of laat RTL Live na het zes uur nieuws een kwartier doorlopen. Was vroeger met de 5 uur show.

nu nog een goede ochtend nieuws show ;) …

Gast
Sneu
juni 30, 2016 13:26

Je hebt gelijk, Marcel.

Gast
J
juni 30, 2016 13:23

; Vraag me inderdaad of een setting met meerdere gasten slim is.
RTL4 heeft zelf al RTL Late Night, Koffietijd, Carlos tv Cafe, RTL Boulevard en soms nog programma’s als Jopie Parlevliet veel gasten.

Ze moeten eigenlijk Editie NL schrappen en die onderwerken tussen 17 en 18u doen.

17:00-18:00 RTL Live
18:00-18:15 RTL Nieuws
18:15-18:20 RTL Weer
18:25-19:25 RTL Boulevard

Gast
Marcel
juni 30, 2016 13:03

Vraag me wel af wat we nog nog moeten met nog een talkshow. Wie wil je als gasten hebben dan? Ons land is ook te klein voor nog meer talkshows waar je alle gasten al een keer gezien heb. RTLLN krijgt er nu ook moeite mee want die rouleren ook steeds met gasten die al eens eerder geweest zijn. Koffietijd idem.

Gast
Hans
juni 30, 2016 12:49

Je moet maar afwachten of dit wat gaat worden. Ik kijk nauwelijks tv. En RTL Laten Night urgentie? Haha

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 12:44

Helaas dat is geheim, maar ik vermoed dat de foto’s wel uit lekken binnen nu en een paar dagen hoor, zo werkt internet. Even geduld ;-).

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 11:54

hoe heb jij ze gezien dan?
Link?

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 11:53

Nog niet uitgelekt.

Gast
Tim20 MJ
juni 30, 2016 11:53

Beau van Erven Dorens en Cynthia Abma? Ghehe.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 11:47

Zijn die fotos ergens te zien dan?

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 11:42

Boulevard vanaf maandag al uit Amsterdam! Leidsplein. Studio is erg mooi, net al wat foto’s gezien.

Gast
BRAAK
juni 30, 2016 11:35

“Niet meer”. Een oud-kijker dus die mensen die nog steeds kijken de maat neemt. Hеld.

Gast
Esmee
juni 30, 2016 11:26

ik wil er niet eens meer naar kijken,

ten tweede, ik heb geen vuile smoel, jij bent degene die ze niet allemaal op een rijtje hebt, waarschijnlijk kijk je daarom ook naar Phil, om er wat van op te steken

Gast
gtstfites
juni 30, 2016 11:18

@Esmee Je kijkt het programma nooit kan ik uit je reactie opmaken. dan heb je ook je vuile smoel te houdеn als je er nisk van weet!!

Gast
ANONYMOUS 1
juni 30, 2016 11:14

Ze voelen gewoon dat ze steeds meer kijkers verliezen dus halen ze oude succesnummers uit de kast
dit is achteruitgang geen vooruitgang op de nieuwe ontwikkelingen die gaan komen

ze jkunnen dan beter obz 4 opzetten
ouwe bollen zender
owuw bejaarden zender

Gast
Marcel
juni 30, 2016 11:12

Zou dit nu ook uit Amsterdam gaan komen? Nu alles daar vandaan gaat komen, Boulevard ook binnenkort en RTLLN zat er al natuurlijk…

Gast
Esmee
juni 30, 2016 11:11

gtstfites,

wat nou sukkel, dat jij niet tegen de waarheid kan, zegt meer over jou dan over mij, je bent gewoon een domme gans

Gast
ANONYMOUS 1
juni 30, 2016 11:10

stelletje hypochrieten bij RTL 5 UUR SHOW moest weg omdat het oudere zou aantrekken zoals koffie tijd dat nu ook doet ze durven de naam 5 uur show niet te gebruiken natuurlijk Daar heeft Unilever wel een stokje voor gestoken
die willen het stoffige imago niet sponsoren dus werd het lekker hip RTL LIVE
om jongeren te trekken , maar of jongeren en de doelgroep zullen kijken???

successen uit het verleden zijn geen garantie voor grote aantallen kijkers

Gast
Peter vd V.
juni 30, 2016 11:03

Ga toch weg met je 5 uur show. Dat hadden we in de jaren 90. Deze man loopt hopeloos achter en zijn zender ook.

Gast
gtstfites
juni 30, 2016 11:02

@Esmee sukkеl.

Gast
Yoshi
juni 30, 2016 10:58

Nance en Angela Groothuizen kunnen dit makkelijk dragen.

Aub geen Quinty of Nicolette

Gast
Sneu
juni 30, 2016 10:55

@Sven L

Eens. Maar als RTL wil concurreren met Tijd voor MAX gaan ze vrijwel zeker voor een lager informatie- en hoger entertaiment-/babbelgehalte. Als Galjaard het heeft over ‘nieuws, entertainment, infotainment en actualiteit in de ruimste zin van het woord’ en ‘toegankelijk, informatief en natuurlijk gezellig, maar ook scherp, brutaal en up tempo’, dan denk ik dat hij RTL LN als een geslaagd voorbeeld daarvan ziet, en dat hij het om 5 uur nog net wat gezelliger wil. Ik denk dat Beau gelijk heeft dat hij het ziet als ‘programmaatje’ en het niet wil doen.

Gast
Mike
juni 30, 2016 10:55

Hopelijk stelt RTL dan iemand op die tussen de verschillende redacties schakelt over de onderwerpen. Nu al heel vaak zelfde item in Editie NL, Boulevard en late night. Vreselijk dom en irritant.

Gast
Sven L.
juni 30, 2016 10:48

Als het inderdaad snel, up-tempo etc moet worden zou ik kiezen voor iemand met radio ervaring; blijken toch vaak de beste.

Gast
Esmee
juni 30, 2016 10:44

Wat er mis is met Dr Phil, heb je even de tijd

A: overacting in een talkshow
B: Programma wat niet op RTL 4 thuishoort, maar op RTL 8
C: ver van mijn bed show verhalen
D: iemand die een psych nodig heeft, ga dan tenminste naar een echte, en geen mediageile Phil

Gast
Marcel
juni 30, 2016 10:43

Wij TV freaks lopen al jaren te roepen om een 5 uur show-achtig programma om 17.00 bij RTL. Ik vraag me af of het niet te laat is nu de NPO al hoog en breed in dat timeslot is gedoken. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaan invullen. Beau gaat het in iedergeval niet doen heeft hij vanochtend gezegd bij Evers. Maar ja, je weet maar nooit. Irene Moors zou een hele goede zijn, maar die gaat niet zomaar weer terug naar RTL.

Gast
Grumpy
juni 30, 2016 10:34

Galjaard, de man met de lijfspreuk “beter goed gejat dan zelf verzonnen”.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 10:32

@gtstfites Er is niet perse iets mis met Dokter Phill. Alleen hoort zoiets (al die jaren al vind ik) niet op je hoofdzender op dat tijdstip. En ook niet om 9.00u s’ochtends. Ben je net live geweest met het ontbijtnieuws en werk je toe naar Koffietijd en dan kom je met dit buitenlandse programma aanzetten. Het is een prima programma maar dan bijvoorbeeld voor 14.00u s’middags. En op RTL8 in combinatie met The Bold.

Gast
gtstfites
juni 30, 2016 10:29

@Esmee Wat is er vreselijk aan dokter Phil leg me dat eens uit.

Gast
gtstfites
juni 30, 2016 10:28

@gtstfites 9:51 Ik vind van wel, ja. Hoezo?

Gast
Esmee
juni 30, 2016 10:20

mee eens PvPuffelen, snap zowiezo niet waarom Galbak destijds na het stoppen van ATWT die vreselijke Dr.Phil op het tijdslot van 17.00 uur gezet heet

Gast
Jan
juni 30, 2016 10:19

Goh Erland zag eerst dat er geen urgentie was op de late avond en dat er nu geen urgentie is in de namiddag. Wat een kunde zeg! Ontzettend knap! Applaus.

Een blinde ziet nog dat Dr. Phil en Een Plek Onder De Zon niet urgent zijn. Wat een amateur.

Gast
PvPuffelen
juni 30, 2016 10:06

Erland Galjaard is wel erg laat wakker geworden , maar dan zijn de kijkers wel van die verschrikkelijke Dr Phil af !

Gast
Peter
juni 30, 2016 09:55

Welkom thuis! of gewoon destijds wat ze hadden op talpa THUIS, the view idee

Gast
simon
juni 30, 2016 09:53

Laat RTL maar eens stoppen met RTL 8
een zender zonder inhoud

Gast
jeroen
juni 30, 2016 09:51

waarom altijd programa met de naam van de zender.
RTL live, RTL Boulevard en RTL Late Night,.
Tijd voor Max, de groeten van Max
en zo kan ik wel een tijdje door gaan.
of je niet weet dat je naar RTL of naar Max kijkt

Gast
gtstfites
juni 30, 2016 09:51

@9:35 Vind jij het normaal om een naam te jatten?

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 09:49

Viola Holt is natuurlijk al aan het bellen met Erland Galjaard.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 09:48

Ik zeg Margreet Beetsma samen met Leontien Borsato , twee gezellige lachbekken bijelkaar. Lijkt me echt super. En ze zijn nog knap ook.En als jonge frisse vrouw Nicolette van Dam erbij.

Gast
ron
juni 30, 2016 09:47

tja, ik weet het niet.
het is toch een soort kopie gedrag. Heeft een programma succes dan maken wij ook zo programma. Nu weet ik wel dat de 5 uur show eerder was dan de show van Max maar toch. de 5 uur show werd van de buis gehaald van wege de kijkers en de ruzie tussen de kemphannen.
Ben wel benieuwd hoeveel reclame er in zitten uit de reclameblokken.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 09:44

Catherine keyl en loretta?

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 09:42

Tjonge jonge er is nu wel een flinke lobby gaande onder de fans om Nance weer aan het werk te zetten. Ze lijkt me aardig maar zo nietszeggend en saai. Voor haar 10 anderen, en de RTLmstal is al gigantisch vol.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen