NPO betaalde 62.000 euro voor Serious Request-spotje

Foto: SkyDe productie van het promotiefilmpje van Serious Request heeft de NPO dit jaar 61.579 euro gekost. Daarmee is onder meer model Lois betaald, het gezicht van de actie. Dat bevestigt een woordvoerder van de NPO vandaag in De Telegraaf. Het promomateriaal, dat in Marokko is opgenomen, wordt niet betaald van giften. “Dit wordt net zoals bij de eerdere edities van 3FM Serious Request betaald uit het marketingcommunicatiebudget van de NPO. Het komt dus niet uit de opbrengst van de actie.

Media-ethicus Huub Evers zegt in de krant dat hij het vooral een schande vindt dat hét gezicht van de actie niet écht een slachtoffer is van oorlogsgeweld, maar een model. “Ik denk dat je hier toch wel het woord misleiding mag gebruiken.

“De mensen denken dat ze een echt slachtoffer te zien krijgen, terwijl het om een voorgeprogrammeerd toneelstukje gaat. Ook onder het mom ’voor het goede doel’ is niet alles geoorloofd.

Volgens de NPO is het echter ondenkbaar om meisjes met een oorlogstrauma in te schakelen voor een advertentiecampagne. “Of in het geval van vorig jaar: slachtoffer waren van seksueel geweld. Die kun je niet in de schijnwerpers zetten.

De Serious Request-actie van 3FM levert jaarlijks veel geld op, maar kost ook veel geld. Vorig jaar verklapte de burgemeester van Almere dat de NPO alleen al voor de komst van Het Glazen Huis honderdduizenden euro’s vraagt.

Het Telegraaf-artikel over Serious Request leest u via Blendle.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Jandino Asporaat schept op over zijn BN'er-privileges. Onhandig of leuk voor hem?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen