‘NPO 3 is etalage waar niemand naar kijkt’

KRO-NCRV-mediabaas Taco Rijssemus vindt dat NPO 3 nog bestaansrecht heeft vanwege zijn ‘etalagefunctie’, maar daar denkt tv-kenner Marianne Zwagerman totaal anders over. Dat laat ze blijken in haar column bij BNR Nieuwsradio. NPO 3 spendeert miljoenen aan een doelgroep die nauwelijks meer tv kijkt, maar Rijssemus vindt het inruilen van het medium tv voor het medium internet een stap te ver: “Omdat – beste critici – we een etalage voor onze producten nodig hebben.”

Volgens Rijssemus doet televisie ‘ook bij jongere doelgroepen prima dienst als etalage’, maar daarvan staat Zwagerman met haar oren te klapperen. “Een etalage waar nooit iemand in kijkt. Ik moet de eerste ondernemer nog tegenkomen die dat een goed idee vindt“, zegt ze.

Zwagerman denkt dat NPO 3 geen functie meer heeft. “Er wordt een hele jongerenzender in de lucht gehouden, waar sinds de verhuizing van De Wereld Draait Door niemand meer naar kijkt“, zegt ze. “Deze zomer was er een soapserie op NPO 3 waar 25.000 mensen naar keken.

Die soapserie is 4JIM. Rijssemus blijft erbij dat die soap een succes was. “Want er was interactie op internet. 15.000 likes op Facebook maar liefst“, aldus een cynische Zwagerman.

Zwagerman stond aan de wieg van omroepen PowNed en WNL.

Lees ook: KRO-NCRV over soapdrama: ’4JIM kreeg wel veel likes’

De hele column van Zwagerman is te lezen op de BNR-website.

Meer in KRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen